Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 15 Disember 2011

Tong sampah ada kod neh berharga rm120.00 se?

Aku confuse baca berita pasal tong sampah neh. Tong sampah neh ialah tong sampah yang ada code. Tujuan kewujudan tong sampah neh ialah sangat bagus. Baca bawah neh sat ;

Kesemua tong yang akan diagihkan secara percuma kepada setiap rumah dan premis di negeri ini termasuk Negeri Sembilan dan Johor akan mempunyai nombor kod sendiri.
Pengurus Besar Kumpulan Southern Waste Management (SWM) Environment Sdn. Bhd., Adnan Ibrahim berkata, nombor kod berdasarkan kawasan itu dicetak di permukaan sisi setiap tong bertujuan memudahkan pengendalian sisa pepejal itu.
“Melalui kod ini butiran pemilik akan direkodkan dalam sistem pangkalan data SWM. Kod ini bertujuan mengelakkan berlaku perpindahan atau pertukaran tong serta memudahkan pemiliknya mengesan tong tersebut jika hilang,” katanya pada satu sidang media di sini hari ini.
Mengulas lanjut, Adnan berkata, sebanyak sejuta tong bernilai RM120 juta akan diagih-agihkan secara percuma di setiap premis di ketiga-tiga negeri tersebut secara berperingkat-peringkat dalam tempoh tiga tahun.

Sejuta tong = kalau kos sejuta = rm1.00 satu tong. Kalau 10juta makna nya 10.00 satu tong. Kalau rm120j maknanya rm120 satu tong.

Mahal ka? Sejujurnya aku tatau nak nilai harga tong neh macam mana sebab belum tengok benda neh depan mata lagi. Tong neh diperbuat pada apa, size dan etc. Yang aku tahu setakat neh dua perkara jek. Iaitu tong neh ada roda dan ia dalam size yang mudah dialih / di angkat sebab penduduk kena mohon dan amek sendiri tong neh kalau nak guna. Tapi kalau setakat tong plastik macam gambar di atas neh memang larh celaka jawabnya sebab mahal nak mampos.

Setakat bubuh code then markup rega kaw2 punya mahal memanglah kena maki. Walaupun benda neh percuma tapi ia guna duit pembayar cukai. Ini projek under kerajaan, so aku bukan nak kutuk bagai. Aku puji usaha kerajaan negeri jaga kebersihan dan uruskan sistem pepejal secara sistematik. Tapi jangan buat kerja bodoh dengan markup harga tong neh kaw2. Mana ada syarikat yang bagi buta2 rm120j pada rakyat. Walaupun tidak dinyatakan guna duit sapa tapi sendiri mao fikirlah neh mesti duit cukai punya.

Sesiapa yang dah mohon dan guna tong sampah neh mohon share gambar dia kat aku. Aku nak tengok apa specialnya tong sampah rega rm120.00 neh beb.

Berita penuh sini.

Ameno : Tong sampah pun dah mahal yer

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...