Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 20 Ogos 2011

Umno dalang tangkapan JAIS masuk akal lah Najib!

Najib, meh aku bagitau ko kenapa aku cakap memang persepsi umno dalang jais masuk akal dan menyanggah pendapat ko. Ko baca bawah ye ;

Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menyifatkan tuduhan pembangkang bahawa pemeriksaan Jabatan Agama Islam (JAIS) terhadap Gereja Methodis Damansara Utama (DUMC) baru-baru ini didalangi oleh Umno adalah sesuatu yang tidak masuk akal. <-- Masuk akal. Sebab apa? Mudah ;

1. MPBK cakap gereja neh tak bertauliah. Maksudnya ia diwujudkan atas kapasiti dewan bukan gereja. No wonder lah napa orang leh sewa dewan neh untuk kegunaan tertentu. Dalam waktu yang sama memang ada melakukan aktiviti keagamaan. Macam dewan serbaguna. Nak buat apa2 aktiviti pun lantak aku lah dah aku punya.

2. Faham tak? Benda neh bukan gereja. Dah tue jais tak boleh lagi tuduh2 dewan neh gereja. Kalau nak claimed ia gereja sila lah sita bangunan neh sebab dah salah gunakan fungsi kelulusan yang diberi. Apa yang special sangat bangunan yang menyalahi akta neh?

3. Ke sebab geng2 gereja neh pro mca dan kerajaan? Hahaha.. wa tatau. Tapi yang wa tahu semua benda yang mpbk cakap dan edar kepada blog umno dan menyalahkan pakatan dalam isu neh memang tak logik. Nak sita? Sita je lah. Ko nak takut apa andai benar bangunan neh melanggari akta? Rakam je percakapan mana2 orang yang halang ko daripada sita benda neh.. boleh? Then kalau ko dipecat of course kami boleh nampak sapa yang salah dan sapa yang betul kat sini. 

4. Tapi kenapa ko belit2? Sekejap sebar sms cakap nak sita. Sekejap sebar sms cakap ahli pakatan tak bagi sita?Ka ko kena bayar untuk berlakon bagai nak rak?

5. Kalau ko nak sita ko dah lakukan awal2. Sebab ko dah tahu benda neh awal2. Tapi apsal ko tunggu jais raid baru ko pongpang2? Itu fishy dan ia maybe ada kaitan dengan umno weh najib.

Presiden Umno berkata, adalah tidak berasas sekiranya Umno dikaitkandengan insiden berkenaan kerana JAIS terletak di bawah bidang kuasakerajaan negeri yang ditadbir pembangkang. "Ini semua tuduhan, macam mana kita nak arahkan orang yang bukan dibawah Umno. JAIS di bawah siapa? <-- JAIS bawah MAIS. MAIS = kerajaan pusat. Dan walaupun JAIS untuk area selangor di bawah PR jangan ingat seme yang bekerja dengan jais ialah orang pakatan. Hujah aku mudah je ;
1. JAIS bertindak atas aduan. Ya aku setuju jais patut cegah murtad.

2. Tapi masalahnya kenapa jais tak buat pc selepas gereja pongpang2 cakap depa kena serbu? Walhal berdasarkan rakaman video memang tiada apa2 serbuan berlaku? Lebih kurang macam tetamu yang tidak di undang jerk.
3. Sudah lah jais mendiamkan diri untuk satu tempoh. Perbuatan berdiam itu diri untuk mengundang pelbagai persepsi ma. Seolah2 macam sengaja nak membiarkan ia mengundang pelbagai persepsi pada ketika itu. Itu satu hal. 
4. Satu hal lagi jais bagi seme info berkaitan kat bloggers umno. Apsal? Tindakan jais neh seolah2 sengaja buka ruang dan beri peluang kepada bloggers umno menambah2kan citer. Benda yang tiada di ada2kan. Contoh video klip jais - gereja. Kenapa edit? Itu masalahnya!!! Nak bagi bukti, bagi lah yang clear. Kalau dah edit sana sini baik ko tak payah bagi bukti!!!
Dah tue apsal jais hanya salur bukti kat bloggers umno? Apa yang special sangat dorang neh? Kalau jais pro pakatan neh hah aku neh yang layak dapat bukti2 tue. Aku pun suka gak cegah murtad. Tapi tak perlu lah kot sampai fitnah dan tokok tambah citer yang bukan2 segala bagai bagi menyemarakkan kebencian orang ramai terhadap islam!
"Takkan Umno boleh arahkan orang bukan Umno buat ini, ini tak masuk akal...susahlah kalau buat tuduhan tak masuk akak, tuduhan melulu,"katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat MajlisTertinggi (MT) Umno di sini, Jumaat. <-- Dah tue takan jais tak boleh buat PC dan salurkan semua bukti2 yang dia ada kepada kami pula? Kenapa dia pilih bloggers umno? Kenapa? Di sinilah pertikaian besar wujud. 

1. JAIS boleh raid andai benar MUDC salah murtadkan orang islam.

2. JAIS juga boleh buat PC dan dedahkan seme info yang dia ada.

3. Tapi JAIS TIDAK! Sebaliknya dia bagi seme info dan bukti kepada bloggers umno untuk tujuan sebaran. 

4. Dan bila kita sebut bloggers umno kita kena faham 0.000000001 daripada penulisan d0rang sahaja yang boleh dipercaya. Iaitu ejaan mereka. Kebanyakkan nya betul. Tapi isi dia 0.00000001 pun belum tentu boleh hadam masuk otak.

5. Sebab tue wajar keraguan neh timbul dan wajar umno dikaitkan sebagai dalang serbuan gereja.

6. Dan dalam masa yang sama, aku juga mahu JAIS mendakwa dan mentarbiah 12 individu yang disyaki murtad tue. 

7. Jangan hanya pandai tangkap dan pandai pongpang2 melalui media umno. Tapi last2 ko jais tak buat apa2 untuk mengembalikan akidah mereka. [Andai benar mereka murtad sebagaimana tuduhan bloggers umno]

8. Kes neh asalnya simple sangat. Jais cegah murtad. Gereja marah kerana function di gangu. Tapi boleh settle andai masing2 boleh bagi hujah masing2. Tapi masing2 dok sembunyik2 bagi hujah.

9. Yang si miskin cakap gereja nak bantu. Sebab dia takde duit. Tapi dia boleh upah lawyer untuk defend diri dia. Kesemua 12 individu neh dibekalkan peguam bagi membela diri masing2. Itu yang aku heran. Sapa bagi peguam? Sapa bayar? Kenapa nak main peguam? Lue fikir sendiri.

10. Yang si jais pula melalui bloggers umno cakap depa murtad. Tapi tang mana murtad? Apa bukti? Apa hujah? Seme pun takde. Makin fishy lagi ada.

11. Yang 12 individu neh pula dalam masa yang sama pergi menjaja citer2 sedih dan kemurtadan dorang di paper2 arus perdana. Lagi sadis. Then tak lupa juga salahkan holly water. Part yang paling lawak tue bagi aku.

12. Kalau ikut otak aku ;

- 12 individu neh
- jais
- geng2 gereja mudc
- bloggers umno

mereka ada sesuatu yang cuba disembunyikan. Entah hapa aku tak pasti. Tapi cara2 mereka menyembunyikan itu ini berjaya melahirkan persepsi2 buruk dan sekaligus sentimen keagamaan makin kuat berkumandangan. Bagi aku mudah je, kalau dah miskin buat cara miskin, lue buat apa upah peguam untuk defend lue kalau lue miskin? Kalau dah murtad, maka dakwa je lah lue apa susah pongpang2 citer pasal dorang guna mulut umno? Kalau lue bantu orang miskin maka lue tunjukkan lah bukti2 pembayaran dan segala bagai bagi membela hujah2 lue, kalau lue rasa pakatan rakyat salah maka apa pasal lue edit seme video dan bukti2 lue? 

Seme keempat2 mereka di atas neh bermasalah dan memberi masalah secara total kepada pakatan rakyat.  Siyes aku menyampah. Sehingga mereka berjaya bukti mereka tidak bermain sandiwara maybe rasa menyampah itu akan hilang.

Ameno : Sapa pun aku tak percaya. Kecuali Allah swt.

Share this

0 Comment to " Umno dalang tangkapan JAIS masuk akal lah Najib! "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...