Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 5 April 2011

TV3, Jam Omega dan Wan Azizah.



Bagi sesiapa yang tak tengok berita malam tadi, aku nak bagitau yang hari neh kesemua berita baik cina, tamil, english lebih-lebih lagi berita bahasa melayu menjadikan isu video seks yang membabitkan dsai [dipercayai] menjadi tajuk utama mereka.

Dan macam biasalah buletin utama yang paling lama dan paling banyak mengupas isu ini. Antara paparan awal buletin utama ialah berkenaan isu jam omega. Apa yang wartawan utusan tanya tue memang tak salah langsung. 

Kalaupun wartawan utusan tak tanya, perkara itu sebenarnya memang dah terpahat dalam kepala hotak aku. Bagi aku sidang media tadi sepatutnya membuktikan kepada khalayak yang wan azizah memang ada menyimpan jam omega tersebut.

Jangan salah faham bila kita cakap yang wan azizah kena tunjukkan jam omega tersebut. Kita bukan tuduh dsai adalah pelaku zina dalam video tersebut. Apa yang anwar ibrahim dan wan azizah kena faham ialah mereka sendiri yang mengakui bahawa jam omega tersebut berada di dalam simpanan mereka. Nah, inilah masa yang terbaik untuk membuktikan mereka di pihak yang benar.

Mungkin juga jam itu telah hilang. Terbit juga dalam kepala hotak aku persoalan macam tue. Hilang tanpa mereka sedar bila jam itu hilang. Kalau itu yang berlaku, sepatutnya dari awal2 lagi mengaku bahawa jam tersebut hilang dalam simpanan mereka. Bukan isu besar pun kalau jam itu hilang. Sesiapa pun boleh masuk dan mencuri. Yang perlu focus sekarang ialah kejujuran. Bersikap jujur pun bukan rugi. 

Khalid ibrahim dan wan azizah tidak sepatutnya melebih2 isu jam omega tadi. Bukan kita tuduh mereka salah. Tidak. Tapi lebih baik tunjukkan jam itu kalau ada. Kalau hilang, cakap je hilang. Takpe. Sebab rata-rata rakyat memang tak percaya dsai berada dalam video lucah tersebut. Disitu dsai sudah ada sokongan. So tak perlulah nak risau.

Tajuk paparan tv3 tadi ialah EMOSI. Bila mereka letak tajuk macam itu sudah tentulah rata2 penonton tv3 dah terbuai dengan persepsi yang wan azizah agak emosi ketika menjawab soalan. Bagi aku yang menonton sidang media terbabit, aku tak rasa wan azizah emosi. Apa yang aku nampak sidang media tadi memang terburu2. Dan ada babak yang wan azizah baca skrip. Yenadeyyy.. bukan kah sidang media tersebut bertajuk ;

"Wan Azizah menafikan lelaki dalam video terbabit ialah anwar ibrahim "

Sepatutnya kalau dah nafi, nafi jelah guna kejujuran ahti. Kenapa masih perlu baca skrip? Untuk hafal apa yang perlu dilontarkan? Semua itu tak sepatutnya berlaku. Ini kata2 yang keluar dari ahti. Bila seseorang isteri kata itu bukan suaminya, maka dia boleh berkata tanpa apa2 dokumen sekalipun. Itulah yang sepatutnya berlaku. Takan benda macam itupun nak baca skrip? 

Sebab itu aku kata. Benda macam neh pkr tak perlu suruh sapa2 buat sidang media. Cukup je dsai tampil ke depan dan menafikan. Benda dah berlaku dua hari. Tapi yang dok bercakap dan berbahas ialah karpal singh, nik nazmi,  chegu bard, wan azizah.. individu-individu yang tak berkaitan langsung dengan video terbabit. Kenapa?

Sepatutnya biarlah anwar ibrahim je yang buat sidang media dan kemukakan dalil-dalil kebenaran dia. Selepas itu kalau ada sapa2 nak defend pun silakanlah. Ini tidak. Dsai sampai ke hari neh masih belum buat sidang media. Sudah tentulah orang akan tertanya-tanya bila dia nak menafikan isu terbabit. Sidang media minggu lepas ialah sidang tanpa kebocoran isi kandungan video seks. Tapi sidang kali neh, video terbabit dah bocor. Maka, kenalah buat statement yang lebih menyeluruh. 

Lagisatu wan azizah telah mengatakan sesuatu yang tidak patut dia kata dalam sidang terbabit. Korang semak sendirilah kat berita online. Itupun kalau betullah dia yang kata ataupun wartawan yang salah lapor.

Lepas tue isu suruhanjaya siasatan diraja. Bagi aku, biarlah mereka nak tubuhkan dan siasat isu neh. Benda neh dibuat secara terbuka. Dan dsai sebenarnya tidak rugi apa2. Ramai orang mempercayai anwar ibrahim tidak bersalah walaupun mereka bukan condong kepada mana-mana parti politik. Kajian online dan merdeka centre juga mendapati bahawa majoriti rakyat mempercayai bahawa ini satu lagi konspirasi untuk menjahanamkan anwar ibrahim. Rujuk sini.

PR boleh lantik mana-mana pakar teknologi untuk mengesahkan ketulenan video terbabit. Bahaskan sahaja kes tersebut secara terbuka. Sama seperti kes liwat II yang mana makin diselak, makin terbukti umno dan barisan nasional bongok. Memang betul anwar akan penat. Lepas bertarung di mahkamah isu liwat II, kini kena perangi isu zina pula. Kalau aku jadi dia, aku surrender. Tapi nak buat macam mana? Memang ini cara umno alihkan perhatian rakyat daripada memerhatikan perjalanan ekonomi dan masalah dalaman pentadbiran kerajaan.

Suka atau tidak, kita lebih baik jangan berdolak-dalik atas dua isu neh. Jam omega dan siasatan suruhanjaya diraja. Kita ikut je kemahuan mereka, insya-Allah yang benar tetap benar walaupun kalah. 

Tak lupa juga 4 geng katak dipanggil untuk berhujah. Siapa lagi kalau bukan  ;
zulkifli nordin, zahrain, ibrahim ali dan wee chee keong = katak 4 bersaudara.

Zulkifli nordin membidas wan azizah.
Zahrain membidas anwar ibrahim
Ibrahim ali membidas tindakan pakatan yang menolak usul IRC.
Wee chee keong pula membidas karpal singh.

IGP pula cakap dia nak siasat siapa yang leak video terbabit kat internet. IGP kata video terbabit bukan datang dari pihak mereka. Maksudnya takde kena mengena dengan pdrm lah tue. Hishamuddin pula cakap video terbabit tiada kaitan dengan kerajaan. Tapi paparan sebelumnya di tv3 mendedahkan bahawa BLOG PRO UMNO yang leak benda alah tue. 

BLOG UMNO beb. Yang ditaja oleh UMB. UMB neh bawah sapa? Bawah pkr ke? Tak. Bawah umno. Dah tue hishamuddin neh dok kerusi kerajaan atas tiket apa? Bukan tiket umno? Kalau dah blog pro umno yang DEDAHKAN macam mana pula boleh tiada KAITAN dengan UMNO? Nak tipu sapa neh.. adoiiyaiii.. BODOH! Itu je yang paling sesuai.

Bagi aku, dua benda je yang PKR perlu buat sekarang neh. Tunjukkan jam omega kepada rakyat dan biarlah IRC ditubuhkan. Semua cakap2 yang menuduh dsai memang takan terhenti pun kalau dsai tunjukkan jam omega tue. Nanti mereka akan fitnah cakap anwar baru beli lah. Anwar itulah inilah. Tapi at least tanggungjawab anwar untuk menunjukkan jam omega miliknya dah lepas.

Kalau lepas tue mereka nak sambung fitnah, itu mereka punya pasal. Mereka boleh jawab dengan Allah swt sendiri. Yang penting dsai dah kemukakan bukti. Habis.

Baca analisis adukataruna pula kat sini.

Ameno : Dsai buat pc, bawa jam dan biarkanlah IRC ditubuhkan utk siasat video neh.. simple.

Share this

22 Responses to " TV3, Jam Omega dan Wan Azizah. "

  1. ko tggu jap,pasni aku buat enrty knp wan azizah x nak tnjuk jam tu

    BalasPadam
  2. hehe. aku suka direction ko sekarang ameno. makin terbuka dan lantang dalam meluahkan pendapat.

    aku tau, jauh di sudut hati ko dah mula ragu2 dengan permainan DSAI sendiri. inilah adat politik melayu. face it. bak umno, bak pkr, sama sahaja. jgn lupa, pkr adalah majoriti hasil dari ahli2 umno yg mengikut anwar dan tidak puas hati dengan tindakan mahathir suatu ketika dahulu.

    ramai orang aku jmpa, yg dahulunya penyokong UMNO, sekarang bertukar arah. bila aku tanya, ko agak2, ape jawapan? sume bermula dengan tuduhan liwat ke atas DSAI. atas dasar ini, mereka beralih arah. mereka sudah nampak kerajaan UMNO byk menipu. UMNO kejam. mata mereka kini sudah terbuka.

    maka berlakulah, apa yg aku panggil,"Revolusi Liwat 1998". Yes, biadap nama itu. Tapi aku just gunakan nama subjek yg berjaya mengubah senario politik kita. satu event yg sangat besar dalam negara kita. ini hakikat.

    aku tgk, yg betul2 sokong anwar, masuk PKR. yg ragu2 dengan perjuangan PKR, bg mereka seolah2 PKR hanya nak memperjuangkan Anwar dan bukan rakyat, masuk pula PAS. ada juga segelintir kecil melayu join DAP.

    tapi pokok kepada revolusi itu? kerana tuduhan anwar meliwat! jadi sekarang.. bila kes ni dah hangat.. kita tgk direction mereka2 yg bekas UMNO ni. adakah mereka akan sedar, DSAI hanyalah suatu figure dalam PKR yg bila2 masa boleh dibuang utk perjuangan parti yg JAUHHH lebih besar dari perjuangan peribadi dia? atau kita akan dapt lihat.. upacara penyokong2 katak PKR/PAS beramai2 sokong UMNO semula?

    yeah. whatev. aku tunggu satu ketika itu. katak2 ini akan terus mengatak kerana aku tau perjuangan mereka, bukanlah perjuangan sejati utk rakyat. tapi perjuangan "tak nak UMNO" dan "sayang anwar". bukan perjuangan orang miskin. bukan perjuangan kecintaan negara.

    dan hari ini, aku rasa dah tiba masa utk lihat bnda yg dah bertahun2 aku tunggu.

    tunggu dan lihat.
    YOU'RE IN MALAYSIA. di mana rakyat mudah terpengaruh dengan sentimen2 murahan. tak ramai lagi orang yg boleh menyokong satu2 parti tapi at the same time, berfikiran rasional terhadap perkara yg menhentam integriti parti dia sndri.

    kematangan pengundi kita, masih ketinggalan.

    BalasPadam
  3. auto blogwalking ka neh? hahahaha.. :))

    ER : nanti gtau sini okey.

    BalasPadam
  4. gua dah post

    pi la baca

    http://fromglassesandlenses.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. Min

    Dah terbukti vid tu x tulen...terlalu byk kesan superimpose yg tidak dikemas dgn baik...malah daripada kajian sy (sy bknnye pakar analisis vid, cuma org yg ingin mencari kebenaran), sy dapati yg imej pintu blk pd cermin tu je adalah superimpose(ditampal). Dan juga sy dapati ada spotlight dlm vid tu...bermakna setting vid tu adalah di dalam studio, bkn blk hotel. Patut la pelacur tu agak gelisah dan kelam kabut...apa taknye, mgkn 1st time jd pelakon lucah kut...kah3

    BalasPadam
  6. aku ingat masa DSAI di tuduh meliwat saiful bukhari, DSWA dengan seberapa SEGERA dan pantas menunjukkan kepada semua wartawan gambar saiful dan pegawai khas najib dalam blackberry kepunyaan DSWA.

    jadi untuk mematikan isu jam ni, aku rasa DSWA tunjukkan lah sahaja jam itu kepada umum. dah dua press conf tapi DSWA tak tunjuk jam itu.

    atau, jam itu dah ada dalam tangan polis? aku dengar jam omega DSAI ni specially crafted siap ada lambang crest arab saudi. pendek kata, ini jam bukan boleh pi beli kat sopping kompleks suka suka.

    BalasPadam
  7. Ape2 pun perjuangan yg Acik perjuangkan.. FL akan setia membela & menyokong Acik! ~FL akan sentiasa menjadi penyokong tegar Acik~

    BalasPadam
  8. sori la gua nk ckp kat korg tp drp apa yg aku tny pada pakar editing n even lecture university yg stiap tahun ajar bnda sama pun cakap vid tu ori... lain kali tny pakar jgn tanya blog... Peace!

    BalasPadam
  9. video tu memang la ori..skrg yg di debatkan pelakonnya ori kee atau made in tahiland...

    BalasPadam
  10. video tu memang la ori..skrg yg di debatkan pelakonnya ori kee atau made in tahiland...

    BalasPadam
  11. Mcm2 cerita...mcm2 hal.... apapun yg aku pasti yg dlm video tu mesti syaitan yg berwajah manusia.. kan syaitan tu boleh menyerupai mcm2 bentuk...kalau tidak dh tentu dia pakai tanduk n taring pjg.

    BalasPadam
  12. min

    a: hahaha...lecturer u mana ko tnye tu??? Ko pegi check sendiri vid tu, ko zoom besar2, ko bole nmpak superimposed. Wat malu u je ko ni....kah3

    BalasPadam
  13. klu ad ape2 kes sblm ini, PAKATAN/Anwar senang sgt nk 'Suruhanjaya Siasatan Diraja'. tapi dlm kes ni kenapa x mau plak???

    dah ad tunjuk je la jam Omega tu...bkn suruh sumpah pon...

    BalasPadam
  14. Sekarang ni nampak DSAI tngh menang, tu die x nak RCI.. kang settle cepat, dah x de modal~~

    BalasPadam
  15. Biar lah diorg dgn cara diorg tggu dan lihat sudah, jgn dok bt pandai nak bg tnjuk ajar plak… punya pasai depa la nak tnjuk ke x mngkin ada sbb sndiri yg perlukan masa utk dipikirkan scara musyawarah… tp kn cpt klu x mcm2 andaian org bt… nak bt sesuatu kena bincang habis2 dulu klu tak kn trap buta2 ja tp klu t’lalu b’hati2 pn ssh gak… apa2 pn doa ja smoga kemenangan di pihak yg benar.

    BalasPadam
  16. hmm..i think its too hot in here.I shud sing a bit..

    "Sampaikanlah salam diriku pada DSAI,
    Walaupun kau jauh tersimpang,
    akukan sentiasa doa,
    Padaku kau muslim selagi belum mengaku kafir,
    Oh, DSAI kau tetap saudaraku.."

    "Sampaikanlah salamku pada Kak WanJijah,
    Walaupun kau pakai tudung,
    Tapi kau bukan maksum,
    Aku tau kau in denial dan engkau kene belit,
    Sedangkan tok guru pun tertipu, apatah lagi kau WanJijah kaum yang lemah..."

    "Sampaikanlah salamku pada semua penyokong PKR,
    Walaupun ade yg ok banyak jugak yg kapir,
    Pada yg ok silalah pikir,
    Mane yg benar dan mane yang salah,
    Semoga Allah memberi kita hidayah,
    Supaya tidak lah kita nak nunjuk pakai jam mahal2,
    Akibatnya kenelah curi dengan si amoi,
    Sedarlah kamu wahai saudara-saudaraku..."

    Terima kaseyyy!!!!
    Amacam best tak pitchin I..

    BalasPadam
  17. klu ad ape2 kes sblm ini, PAKATAN/Anwar senang sgt nk 'Suruhanjaya Siasatan Diraja'. tapi dlm kes ni kenapa x mau plak???

    dah ad tunjuk je la jam Omega tu...bkn suruh sumpah pon...

    BalasPadam
  18. Biar lah diorg dgn cara diorg tggu dan lihat sudah, jgn dok bt pandai nak bg tnjuk ajar plak… punya pasai depa la nak tnjuk ke x mngkin ada sbb sndiri yg perlukan masa utk dipikirkan scara musyawarah… tp kn cpt klu x mcm2 andaian org bt… nak bt sesuatu kena bincang habis2 dulu klu tak kn trap buta2 ja tp klu t’lalu b’hati2 pn ssh gak… apa2 pn doa ja smoga kemenangan di pihak yg benar.

    BalasPadam
  19. hehe. aku suka direction ko sekarang ameno. makin terbuka dan lantang dalam meluahkan pendapat.

    aku tau, jauh di sudut hati ko dah mula ragu2 dengan permainan DSAI sendiri. inilah adat politik melayu. face it. bak umno, bak pkr, sama sahaja. jgn lupa, pkr adalah majoriti hasil dari ahli2 umno yg mengikut anwar dan tidak puas hati dengan tindakan mahathir suatu ketika dahulu.

    ramai orang aku jmpa, yg dahulunya penyokong UMNO, sekarang bertukar arah. bila aku tanya, ko agak2, ape jawapan? sume bermula dengan tuduhan liwat ke atas DSAI. atas dasar ini, mereka beralih arah. mereka sudah nampak kerajaan UMNO byk menipu. UMNO kejam. mata mereka kini sudah terbuka.

    maka berlakulah, apa yg aku panggil,"Revolusi Liwat 1998". Yes, biadap nama itu. Tapi aku just gunakan nama subjek yg berjaya mengubah senario politik kita. satu event yg sangat besar dalam negara kita. ini hakikat.

    aku tgk, yg betul2 sokong anwar, masuk PKR. yg ragu2 dengan perjuangan PKR, bg mereka seolah2 PKR hanya nak memperjuangkan Anwar dan bukan rakyat, masuk pula PAS. ada juga segelintir kecil melayu join DAP.

    tapi pokok kepada revolusi itu? kerana tuduhan anwar meliwat! jadi sekarang.. bila kes ni dah hangat.. kita tgk direction mereka2 yg bekas UMNO ni. adakah mereka akan sedar, DSAI hanyalah suatu figure dalam PKR yg bila2 masa boleh dibuang utk perjuangan parti yg JAUHHH lebih besar dari perjuangan peribadi dia? atau kita akan dapt lihat.. upacara penyokong2 katak PKR/PAS beramai2 sokong UMNO semula?

    yeah. whatev. aku tunggu satu ketika itu. katak2 ini akan terus mengatak kerana aku tau perjuangan mereka, bukanlah perjuangan sejati utk rakyat. tapi perjuangan "tak nak UMNO" dan "sayang anwar". bukan perjuangan orang miskin. bukan perjuangan kecintaan negara.

    dan hari ini, aku rasa dah tiba masa utk lihat bnda yg dah bertahun2 aku tunggu.

    tunggu dan lihat.
    YOU'RE IN MALAYSIA. di mana rakyat mudah terpengaruh dengan sentimen2 murahan. tak ramai lagi orang yg boleh menyokong satu2 parti tapi at the same time, berfikiran rasional terhadap perkara yg menhentam integriti parti dia sndri.

    kematangan pengundi kita, masih ketinggalan.

    BalasPadam
  20. Mcm2 cerita...mcm2 hal.... apapun yg aku pasti yg dlm video tu mesti syaitan yg berwajah manusia.. kan syaitan tu boleh menyerupai mcm2 bentuk...kalau tidak dh tentu dia pakai tanduk n taring pjg.

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...