Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 4 April 2011

Tutorial : Pindah entry dari wordpress ke blogspot.

Selalu kita dengar blogger akan berpindah dari blogspot ke wordpress tapi jarang kita dengar pengguna wordpress berpindah ke blogspot. Reason kenapa aku pindah dari wordpress ke blogspot, korang leh klik sini.

Sekarang  neh aku akan ajarkan korang cara-cara nak angkut entry dan komen dari wordpress kepada blogspot. Caranya nak kata mudah tak mudah, nak kata susah pun takde lah susah mana. Korang baca dan tafsir sendiri je lah ye.
1. Pergi ke dashboard wordpress. 

2. Cari eksport.

3. Klik menda alah tue.

4. Dah klik, pilih bulan ke bulan.  Jangan eksport sekaligus. Memang takan boleh masuk blogspot kalau macam itu. Sebab datanya terlalu besar takley convert. 

5. Then dia akan automatik save. Buat untuk post/entry yang korang berminat nak pindahkan aje. Kalau takde minat nak angkut entry tue takpayahlah angkut sekali.

6. Lepas tue korang buka dashboard blogspot.

7. Kalau takde blog, create lah baru. Kalau ada blog, terus tranfer je lah. Pergi kat setting dulu. Mula2 dia mesti masuk basic. Atas tue ada tertera perkataan import. So just klik. Okey dah tunggu jap.

8. Then buka laman web worpress2blogger guna tab baru.

9. Tujuan ialah convert file wordpress yang korang savekan tadi.

10. Then klik lah mana-mana file yang korang nak convertkan dulu. File tak boleh melebihi 1mb. Convert satu persatu folder dan save kat desktop.

11. Then pergi balik kat tab sebelum nya. Klik browse untuk cari file yang dah diconvert.

12. Peh tue hit button import. Tunggu. Lepas tue dia akan muncul visual. Dia akan tanya korang nak publish ke semua entry yang baru di import. Pilihlah apa2 yang bersesuaian dengan kehendak korang.

13. Ulangi langkah tersebut sampai selesai entry yang korang ingin pindahkan.

14. Ya, aku tahu ada di antara korang yang tak faham. Tengok gambar bawah sudey. Kalau masih binggung, tanya aku je. Email pun boleh. Ada kat atas tue. Kalau malas godek neh hah email aku : orderonline2010@gmail.com










Amenoworld : berhijrah.

Share this

0 Comment to " Tutorial : Pindah entry dari wordpress ke blogspot. "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...