Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 9 April 2011

Taib Mahmud rasmi gereja.

Untuk pengetahuan korang, aku taktahu samada benda neh orang islam boleh buat atau tidak. Bagi aku sendiri, ada banyak lagi pemimpin bukan islam yang boleh rasmi gereja ataupun rumah ibadat bukan islam. Lihat bawah ;




Aku nak korang baca betul2 dan fahamkan apa yang aku dah siap2 tanda kat atas tue.
Point penting.

1. Isu alkitab yang ada cop.
2. Isu taib rasmi gereja.
3. Isu perkahwinan campur walaupun berbeza kepercayaan.

Untuk pengetahuan korang, Alquran pun ada cop. Ini bermaksud orang islam di malaysia bodoh. Bodoh kerana kita membiarkan Alquran di cop tetapi bible tak boleh ada cop. Taib secara tak langsung mengatakan kita [orang islam] semua bodoh. Dan Taib kata alkitab tak boleh dicop sebab itu idea bodoh. Habis tue Alquran kan ada cop? Apa nama nya pula tue ya? Tetapi mungkin Taib tak kesah pun yang Alquran ada cop. Sila lihat blog ini dan ini. Takpun Alquran terjemahan masing2 untuk bukti. Habis citer.

Taib berkata-kata demikian ketika dia rasmi gereja. Aku taktahu boleh atau tidak sebagai menteri yang beragama islam buat macam tue. Aku tak boleh nak ulas sebab aku cenderung nak tanya soalan neh secara direct kepada mereka yang pakar. Bukan tak boleh google, cuma aku cenderung tanya orang yang aku tahu dan kenal mereka arif bab akidah.

Kemudian taib cakap isu perkahwinan campur di sarawak adalah biasa. Di semenanjung pun benda tue perkara biasa gak. Aku hasil dari perkahwinan campur. Tetapi yang luar biasa ialah bila masing2 mengamalkan kepercayaan masing2 selepas berkahwin. Kalau kristian kahwin buddha itu mungkin bukan isu. Tetapi kalau kristian dan islam berkahwin itu mmg boleh jadi isu sebab bertentangan dengan mahzab. Kalau ini yang keluar dari mulut taib, ini dipanggil pluralisme kepercayaan. Sebagai orang islam dia patut berwaspada dengan setiap kata-kata dia. 

Maaf ya sarawakian, aku bukan orang sarawak dan aku taktahu macam mana senario dan situasi di sarawak. Aku dengar benda neh dah lama tapi macam biasalah.. ada yang cakap betul ada yang cakap salah.. so aku buat keputusan aku patut pergi sarawak sendiri dan siasat benda neh sendiri so barulah aku leh buat kesimpulan. Memang ramai orang bukan islam tak faham kenapa org bukan islam yang nak berkahwin dengan orang islam kena tukar agama. Sebab kerajaan tak berusaha untuk fahamkan korang. Kenapa kerajaan tak berusaha? Sebab mereka pun tak faham dan taknak faham.


Ameno : Politik akidah weh..

Share this

3 Responses to " Taib Mahmud rasmi gereja. "

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...