Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 31 Mac 2011

Poco-poco : Haram, harus atau okey?



Isu poco-poco neh sebenarnya membuatkan aku tergelak sendiri. Bukan apa, walaupun aku dah TULIS dengan JELAS bahawa aku BUKAN SOKONG POCO-POCO ataupun PENARI POCO-POCO tetapi masih terdapat individu yang TIDAK FAHAM BAHASA bahawa apa yang AKU  nak HURAIKAN di sini ialah KECELARUAN FATWA!

Kat sini aku tulis balik dengan TERTIB agar individu yang TIDAK FAHAM itu boleh FIKIR dengan TELITI isu fatwa poco-poco ini.

1. Harussani kata ia haram.

2. Harussani kata ia haram di PERAK sahaja. Baca sini.

3. MAZA kata ia harus.

4. Ulasan panjang lebar MAZA boleh baca di sini.

5. Harussani kata ia haram sebab ada roh-roh kristian. Dalam erti kata lain ianya ada unsur-unsur pemujaan.

6. Bukan haram sebab ianya membentuk salib ataupun mendekati perzinaan.

7. Jadi di sini dalam kepala hotak harussani ialah begini ;

poco-poco itu ada ritual kristian - ditarikan oleh orang islam - ini tidak blh kerana meniru budaya orang kristian - baiklah kita keluarkan satu fatwa iaitu haram - haramkan ia di perak kerana kapasiti "saya" sebagai mufti perak, kerana kuasa "saya" hanya tertakluk di perak sahaja lah.

8. Kemudian nya ustaz maza memberikan pandangan yang berbeza. Dalam kepala hotak ustaz maza pula begini ;

poco-poco itu ada ritual kristian - menjurus kemaksiatan -  haram

poco-poco itu tiada ritual kristian - menjurus kebaikan -  harus

9. Kemudian ustazah mashitah pula muncul. Dia kata tiada masalah. Baca sini. Dalam kepala hotak ustazah mashitah pula begini ;

poco-poco itu tiada ritual kristian - poco-poco ialah senaman - mengumpulkan kakitangan kerajaan wanita di satu kawasan pada hari cuti untuk berpoco-poco - release tension - jadi poco-poco = okey - di perak = haram sebab harussani keluarkan fatwa ia haram - kerana apa? mungkin step dan ritual poco-poco di perak berbeza dengan poco-poco di negeri lain. 

10. So ini ialah kandungan tiga kepala hotak orang yang arif dalam ilmu agama. Bukan kepala aku. Bukan kepala otak korang. Kesimpulan nya ialah ;

- Poco-poco cuma haram di perak, maka ini bermaksud selain dari perak, kita [penganut islam] boleh berpoco-poco di negeri lain.

- Orang islam perak tidak boleh mengangap bahawa poco-poco haram di seluruh negara.

Baiklah. Lepas tue ada cakap begini kat aku ;

What the hell!!! Daripada ko poco-poco lebih baik ko bersolat. Bersolat tue senaman beb. 

Jawapan baik aku?

Helo kawan, dalam dunia neh kita tak perlukan 24 jam untuk bersolat. Ada masa yang diperuntukan untuk bersolat, untuk makan, untuk rehat, untuk tidur, untuk apa-apa lah. Ada makcik-makcik kat tempat aku neh mereka menari-nari seminggu sekali. Mereka buat dalam dewan. Ada beberapa peraturan dan lelaki dewasa tidak boleh ikut serta. 

Tujuan mereka menari ialah untuk release tension. Bukan poco-poco je ada. Ada macam-mana tarian. Yang paling kerap mereka buat ialah menari  "caca"

Aku pernah ikut serta sekali. Tapi tak menari sebab aku segan. Aku rasa macam orang bangang menari beramai-ramai. Sebab itu aku tinggal.

Jadi adalah tidak adil untuk kita menghina dan menyifatkan makcik-makcik yang ikut serta itu sebagai ;

- jahil agama
- tidak bersolat
- tidak menutup aurat

Kita kalau nak larang orang daripada berpoco-poco pun kena bagi sebab yang kukuh. Apa sebab kukuh yang korang ada untuk halang orang lain dari berpoco-poco? Fahamkan betul2. Ia haram cuma di perak. Selain dari perak, bukan hak korang nak larang atau pandang serong pada peserta poco-poco. Ini juga bermaksud, apabila kita keluar dari perak, larangan bahawa poco2 itu haram tidak sah.

Boleh je tak suka pada poco-poco tetapi tak boleh nak halang orang lain dari suka pada poco-poco sebab ia bukan haram untuk malaysia. Melainkan ada fatwa mengatakan poco-poco haram untuk seluruh malaysia, maka kita penganut islam kena ikut lah.

Namun, kena faham. Selagi fatwa seperti ini berterusan di malaysia selagi itulah kecelaruan akan wujud. Ada negeri kata haram. Ada negeri kata okey. Ada negeri tak kata apa-apa. Bagi aku, untuk memudahkan cerita, jabatan agama islam bagi seluruh negeri haruslah bersepakat dan kemudian mengeluarkan fatwa yang senada. Ini lebih baik.

Jawapan jahat aku?

Ko daripada memekik dan melalak macam orang meroyan, pergi solat lah lagi baik. Tak pun berzikir. Tak pun bersedekah. Tak pun bantu orang susah.. tak pun buat bodoh. Lagi bagus. Heh.


Ameno : Isu simple tapi masih ramai yang tak faham point  sebenar. Apa kes?

Share this

31 Responses to " Poco-poco : Haram, harus atau okey? "

  1. sma la dgn yoga jlas haram.. jadi poco mcm pocong ni pon haram jgak lah. yoga orang kta haram sbb menyerupai ajaran agama hindu. poco2 pon lbih kurang mcm 2 la mnyerupai agma kristian. yoga pon org ckp snaman dan poco pon ckp snaman jd jlas dua2 haram..

    BalasPadam
  2. ape2 pun..pegang statement ni..

    " SUNNAH NABI ADa KE SURUH KITa BERPOCO2"?

    Nabi itu pesuruh Allah..Dalam syahadah pun ada bukti bahawa Nabi itu pesuruh ALLAH..
    so xkan kita nk ikut ''SYAITAN INGKAR KEPADA ALLAH
    hidup ni kene ikut sunnah.klu xikut sesat la..mcm gambar kat atas..

    BalasPadam
  3. xpaham aku mufti melaysia ni................
    xpaham...kenapalah orang agama macam ni ea.....

    BalasPadam
  4. poco2 x bley samakan dengan yoga... yoga kedudukan tangan, cara duduk n masa bertafakur ada kalimat yang disebut... juga ada yang meniru patung2 tertentu... betul kata ameno, kita perlu tahu hakikat jatuh hukum sekaligus menjadikan fatwa ke atas sesuatu hukum terhadap sesuatu keadaan... adakah kita diharamkan menggunakan kereta dan menonton telvisyen kerana sunnah Rasulullah S.A.W tiada pernah meletakkan masa untuk perkara2 tersebut...

    BalasPadam
  5. sunnah nabi ke berinternet and berblog ni..?

    BalasPadam
  6. Sy nk tergelak bla org kata tarian poco-poco ni ada kaitan ngan kristian n pemujaan roh. Dan sejak bila plak poco2 ni berasal dr Filipina? Sy betulkan sedikit fakta yg tersalah sebut tu ya - Poco2 berasal dr Sulawesi, Indonesia dlm kira2 20... tahun yg lepas. Poco-poco adalah tarian yg dicipta untuk iringi lagu pop (Poco-poco) yang popular pada masa tu (Penyanyinya: Yopie Latul, Penulis lirik: Arie Sapulette, bahasa: Manado). Liriknya pla lebih kpada memuji kecantikan perempuan yg berisi dan lincah gerak tarinya (Poco-poco sendiri bmaksud berisi dan lincah). Jgn la sekadar mendengar dan telan bulat2 sja apa yg org lain bgtau kt email2 berantai 2, kdg2 buka mata, baca, dan cari banyak skit pengetahuan tu. Bkn membuta tuli sja buat tuduhan tu...BACALAH kerana dgn membaca tu mencelikkan minda yg buta.

    BalasPadam
  7. Bila bhadapan dgn fatwa yg berbeza2, jgn la plak kta kata ulama' ni bangang la, mengelirukan la dan bmcm2 tohmahan lagi kalau kta sndri tak cukup ilmu di dada. Setiap ulama ada hujah sndiri dlm menghukum sesuatu perkara, ada nasnya dan ada ...dalilnya. Sebelum kta nk maki mana2 ulama' ada baiknya kta kaji sbb apa ulama' ni ckp macam ni n sbb apa ulama' plak kata sebaliknya. Islam ni luas, dan setiap ulama ada pndapat yg berbeza ttg sstu perkara, tp dorg takde plak nk bermusuh antara satu sama lain. Ulama' keempat mazhab tu pn takde nk bersengketa antara satu sama lain, yg problemnya bla ada sesetengah pengikut yg tlalu fanatik dgn satu2 ulama/ mazhab smpai tak bleh terima pndangan ulama' lain.

    BalasPadam
  8. I feel you blogger... isu sebenar yg cuba dibangkitkan BUKAN poco poco diharamkan... isu sebenar adalah KESERAGAMAN DALAM MENGELUARKAN FATWA... kenapa tak ada standardization? kan blogger kan? I feel you man...

    BalasPadam
  9. poco2 mcm rosmah buat tu haram, pasai mendedahkan aurat tayang body di khalayak ramai

    BalasPadam
  10. perbezaan bukan masalah.masalahnya ble perbezaan itu akan menyebabkan umat islam bermasalah. orang dah kata haram kat perak je.. tapi ada di antara mereka yg bertegas kata haram.. haram kat mana2 pula.. haizzhh..

    BalasPadam
  11. hurm.. pasal berkaitan dengan ritual kristian ni, bila aku belek2 internet, ianya tak lbih dari surat berantai palsu, atau sekruang2nya tak berasas dan bukan berlandaskan fakta sebenar. dah mcm paranoid orang2 terhadap freemason dan illuminati. sedih la orang kita ni mudah sngat percaya khabar angin then tak amalkan budaya ilmu utk buat research sebelum keluar kenyataan. sejarah sebenar,aku rasa yg gamaan85 tu lagi berasas.. korang boleh research sndri.

    serious aku ckp, dulu pernah hot pasal 'akum' ni istilah yahudi. sedangkan takde kait mengait. asalkan nampak 'islamik' je, orang percaya.. tak payah kaji dah. sebab berunsur 'islamik'. pastu bila kita cuba berhujah, 'eleh tak mati pon kalau tak guna'. ntah hape2 budaya orang kita. tak boleh terima teguran. adui.

    BalasPadam
  12. satu lagi, kepada yg sebut:

    " SUNNAH NABI ADa KE SURUH KITa BERPOCO2? "

    jawpannya bukan. tapi benda yg tidak jelas dalilnya mengatakan makruh atau haram, hukumnya harus. habis Rasul kita pakai seluar jeans ke hah? takkan nak haram kot? seluar jeans budaya barat kot? takkan tak tau?

    BalasPadam
  13. sebelum adanya poco2, tak mati pun orang islam kalau tak buat... tak mendatangkan mudarat... jika alasan sbg wadah kesihatan, banyak lagi caranya... jika tarian ini dilakukan hanya di kalangan wanita di tempat tertutup, maka eloklah ianya d...iharuskan..akan tetapi dilakukan bercampur lelaki dan perempuan, bukan saja poco-poco, apa jua tarian pun memang sepatutnya diharamkan. Ini bukan soal nama poco-poco atau jenis tarian, tetapi lebih kepada perbuatan itu sendiri. Secara peribadi, poco-poco ini diharamkan kerana dilakukan secara campuran di antara lelaki dan perempuan. Bilamana disebut tarian, sudah tentu ada gerak tubuh. Adalah haram antara lelaki dan perempuan mempertontonkan gerak tubuh yang tidak sepatutnya kepada yg bukan muhrim atau bukan suami/isterinya. Seperti kata JTP. ianya berasal dari irama POP. Sudah jelas ianya bukan datang dari Al-Quran. Malah ianya bertujuan memuji kecantikan tubuh wanita yang berisi dan bergerak lincah. Sudah jelas kan? Yang sudah termaktub di dalam Al-Quran pun kita tak termampu nak penuhi, yang tidak ada dalam Al-Quran pula kita sibuk nak pertahankan dan perjuangkan.
    Sekali lagi, jika ianya hanya dilakukan di kalangan wanita atau lelaki di tempat tertutup, maka ianya seharusnya dibolehkan. Ulama memfatwakan HARAM kerana dia melihat fenomena hari ini di MALAYSIA yang mana poco-poco dilakukan secara campuran lelaki dan perempuan di tempat yang terbuka. Bukan kerana jenis tarian itu ataupun asal mana tarian itu.

    BalasPadam
  14. Ini hujah paling lame, yg mmg aku dah agak akan keluar:

    "sebelum adanya poco2, tak mati pun orang islam kalau tak buat."

    bro, isu dia nak jatuhkan hukum biar betul2 kukuh. mcm tu senaman biasa pon ada campuran lelaki perempuan. abis kena haram jugak la? upacara lari berganti2, lompat jauh, sume campur lelaki perempuan? weih, fokus pada isu. percampuran lelaki perempuan boleh jadi di mana2. bukan poco2 tu yg menggalakkan percampuran tu. cth mcm aku bagi tadi. lumba lari berganti2 tak ada kene mengene dengan percampuran jantina. kalau ko nak islamik, ko boleh asingkan dan utk perempuan lakukan secara tertutup. SEE NOW? Sukan lumba lari BUKANLAH isu.

    Bila bincangkan sesuatu, FOKUS PADA ISU ITU. maknanya apakah poco2.. apa kandungannnya? bercampur lelaki prempuan, itu bergantung kepada perlaksanaan masing2. Satu lagi contoh kalau tak paham. Kalau ada orang minum air oren kat tmpat byk berlaku zina, maknanya kena haramkan minum air oren ke? kalau guna'hujah' ko, "WEI tak mati pun la sebelum ni kalau tak minum air oren. zaman nabi belum ada jus oren". maka dengan hujah ko ni, air oren jatuh haram.

    OKEH. nice. golongan pemikir mcm ni yg kita nak.

    BalasPadam
  15. poco-poco memang haramla..tarian tu salah satu acara bagi keagamaan crist..org islam jew yang taktau pape..lambat dapat lagu rancak nak joget huhu..teruk btol..suke sgt hiburan..
    ScaniaZ hot's post...Ranking Zakar Terpanjang Mengikut Negara!

    BalasPadam
  16. @ScaZ: Orang Islam tak tahu apa2? Ke orang Islam yg mudah ditipu dengan berita palsu? Bak sini bukti research ko, aku nak baca. Tak tau jangan main cakp je.

    BalasPadam
  17. http://micinmyearphones.blogspot.com/2011/04/bagi-kamu-agama-kamu-dan-bagiku-agamaku.html

    BalasPadam
  18. KELIRUUUUUUUU..YANG AKU TAU..mak aku tak poco2..adik perempuan aku tak poco poco..bini akupun tak poco.. akupun tak poco..udah..

    BalasPadam
  19. even aku tak kenal kau...tapi aku suke dengan cara kau make things clear...

    aku juga suka cara kau jawab komen orang yg suruh kau bersolat tu,,nampak cool dan super duper cool..peace..

    BalasPadam
  20. salam..knpa kita slalu dsibukkan dengan isu yang relatif dan perkara yang furu'..? isu poco-poco lah; isu rumput panjang lah..inilah hakikat kjatuhan empayar uthmani..perbahasan ulama tentang perkara-perkara kecil..cube keluarkan fatwa perigkat kebangsaan tentang kedudukan pemimpin yang halalkan judi ke..tentang anugerah-anugerah hedonisme ke..kerana itu lebih berbahaya kepada Islam..saat kita bertelagah tentang hukum poco-poco, umat Islam di Palestin dan ngara Islam yg lain terus dibantai sampai lumat..apa kelebihannya pada umat..??

    pasal poco-poco ni saya nk jawab sikit..klau xpasti ia haram ke, harus ke, halal ke, lbih baik xpyah buat..kerana jahil itu memakan diri.. da ada ulama' kata harus bia la dia je yang buat sebab dia ada ilmu pasal tu..kta yg xdak ilmu jgn diikut secara sembrono..krana prkara yg syubhah perlu dielakkan..bukan poco-poco shj dapat menyihatkan badan..byk lagi senaman yg dpat menyihatkan badan..nway kembalilah kepada cara hidup yang digariskan oleh Islam..

    BalasPadam
  21. dah jadi syubhah(ragu2), so ?? xyah la duk poco2.. byk lg senaman lain yg boleh kita amalkan. haa senaman ruhul jadid pon best apa? pnah dgr??

    satu lg, dakyah org kristian ni amat sulit... so, better elaklah bnda yg syubhah gini..
    asif-wallahua'lam

    BalasPadam
  22. poco2 haram, aku bru ja pas g interview mufti perak td..ada video tp suara kurang jelas sbb cucu dy dok bising td.. haha.. kmi rakam gna handset ja kt umah dy td

    BalasPadam
  23. dah jadi syubhah(ragu2), so ?? xyah la duk poco2.. byk lg senaman lain yg boleh kita amalkan. haa senaman ruhul jadid pon best apa? pnah dgr??

    satu lg, dakyah org kristian ni amat sulit... so, better elaklah bnda yg syubhah gini..
    asif-wallahua'lam

    BalasPadam
  24. even aku tak kenal kau...tapi aku suke dengan cara kau make things clear...

    aku juga suka cara kau jawab komen orang yg suruh kau bersolat tu,,nampak cool dan super duper cool..peace..

    BalasPadam
  25. poco-poco memang haramla..tarian tu salah satu acara bagi keagamaan crist..org islam jew yang taktau pape..lambat dapat lagu rancak nak joget huhu..teruk btol..suke sgt hiburan..
    ScaniaZ hot's post...Ranking Zakar Terpanjang Mengikut Negara!

    BalasPadam
  26. @ScaZ: Orang Islam tak tahu apa2? Ke orang Islam yg mudah ditipu dengan berita palsu? Bak sini bukti research ko, aku nak baca. Tak tau jangan main cakp je.

    BalasPadam
  27. Bila bhadapan dgn fatwa yg berbeza2, jgn la plak kta kata ulama' ni bangang la, mengelirukan la dan bmcm2 tohmahan lagi kalau kta sndri tak cukup ilmu di dada. Setiap ulama ada hujah sndiri dlm menghukum sesuatu perkara, ada nasnya dan ada ...dalilnya. Sebelum kta nk maki mana2 ulama' ada baiknya kta kaji sbb apa ulama' ni ckp macam ni n sbb apa ulama' plak kata sebaliknya. Islam ni luas, dan setiap ulama ada pndapat yg berbeza ttg sstu perkara, tp dorg takde plak nk bermusuh antara satu sama lain. Ulama' keempat mazhab tu pn takde nk bersengketa antara satu sama lain, yg problemnya bla ada sesetengah pengikut yg tlalu fanatik dgn satu2 ulama/ mazhab smpai tak bleh terima pndangan ulama' lain.

    BalasPadam
  28. sma la dgn yoga jlas haram.. jadi poco mcm pocong ni pon haram jgak lah. yoga orang kta haram sbb menyerupai ajaran agama hindu. poco2 pon lbih kurang mcm 2 la mnyerupai agma kristian. yoga pon org ckp snaman dan poco pon ckp snaman jd jlas dua2 haram..

    BalasPadam
  29. perbezaan bukan masalah.masalahnya ble perbezaan itu akan menyebabkan umat islam bermasalah. orang dah kata haram kat perak je.. tapi ada di antara mereka yg bertegas kata haram.. haram kat mana2 pula.. haizzhh..

    BalasPadam
  30. Ini hujah paling lame, yg mmg aku dah agak akan keluar:

    "sebelum adanya poco2, tak mati pun orang islam kalau tak buat."

    bro, isu dia nak jatuhkan hukum biar betul2 kukuh. mcm tu senaman biasa pon ada campuran lelaki perempuan. abis kena haram jugak la? upacara lari berganti2, lompat jauh, sume campur lelaki perempuan? weih, fokus pada isu. percampuran lelaki perempuan boleh jadi di mana2. bukan poco2 tu yg menggalakkan percampuran tu. cth mcm aku bagi tadi. lumba lari berganti2 tak ada kene mengene dengan percampuran jantina. kalau ko nak islamik, ko boleh asingkan dan utk perempuan lakukan secara tertutup. SEE NOW? Sukan lumba lari BUKANLAH isu.

    Bila bincangkan sesuatu, FOKUS PADA ISU ITU. maknanya apakah poco2.. apa kandungannnya? bercampur lelaki prempuan, itu bergantung kepada perlaksanaan masing2. Satu lagi contoh kalau tak paham. Kalau ada orang minum air oren kat tmpat byk berlaku zina, maknanya kena haramkan minum air oren ke? kalau guna'hujah' ko, "WEI tak mati pun la sebelum ni kalau tak minum air oren. zaman nabi belum ada jus oren". maka dengan hujah ko ni, air oren jatuh haram.

    OKEH. nice. golongan pemikir mcm ni yg kita nak.

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...