Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 30 Januari 2018

Aktivis Dedah Bukti Mahathir Kempen #UndiRosak Pada PRU 12.

Oleh : Muhammad Harris Nasril
Fakta yang disorokkan.
Gusar dengan kempen #UndiRosak yang semakin mendapat sokongan anak muda, PH dan NGO Bersih cuba menyebarkan keburukan #UndiRosak dan menggunakan "scare tactic" : https://www.malaysiakini.com/news/410416
Mereka memberikan contoh pada PRU 13 lepas, 11 kerusi dimana jumlah majoriti yang diperoleh oleh calon yang menang adalah lebih rendah dari jumlah undi rosak. Kesannya, 8 kerusi dimenangi oleh BN manakala, 3 lagi dimenangi oleh Pakatan.
"Without any spoiled vote campaign, GE13 already saw more spoiled votes than the winner’s margin in 11 parliamentary constituencies. With the help of spoiled votes, BN can easily win 15 more parliamentary constituencies in GE14 and regain its two-thirds majority. Will we then get any reforms? How many elections in future must you spoil your vote in perpetual frustration?" - Maria Chin.


"Undirosak tidaksalah. Maria tunjuk pru13 sebut undi rosak untungkan BN. Saya tunjukkan pru12 untungkan pembangkang" - Harris Nasril. 

Jadi kesimpulannya, tiada siapa boleh claim undirosak adalah sentiasa pada pihak bn.Adakah PRU 14 ini merupakan kempen #UndiRosak yang pertama kali diadakan? Sebenarnya pada PRU12, "kempen undirosak" telah dijalankan secara tidak langsung oleh Dr Mahathir yang ketika itu berkempen menentang BN kerana tidak bersetuju dengan Pak Lah, perdana menteri ketika itu.  
Mahathir kempen undi rosak
Berikut merupakan petikan dari blog Dr Mahathir pada 12 May 2008 http://chedet.cc/?p=59 :
"Apabila ahli UMNO tidak dapat menyuarakan pendapat sebenar mereka berkenaan Kerajaan, hanya terdapat satu cara sahaja bagi mereka untuk menyatakan ketidakpuasan hatimereka, iaitu dengan undi mereka dalam Pilihanraya Umum. Undi secara dasarnya adalah rahsia. 
Begitu takutnya pengundi UMNO ini akan orang lain mengetahui tentang niat mereka, maka mereka tidak mendedah kepada sesiapapun niat mereka untuk mengundi pembangkang. 
Begitulah sehinggakan tiada siapa dapat meramal dengan tepat peralihan sokongan yang besar yang berpihak kepada pembangkang. Sesetengah ahli UMNO masih tidak sanggup mengundi pembangkang. Oleh itu mereka sengaja rosakkan undi mereka. 
Terdapat 300,000 undi rosak, satu angka yang mungkin terbesar dalam sejarah pilihanraya. Tak mungkin setelah 50 tahun dan 11 Pilihanraya Umum pengundi masih lagi tidak tahu bagaimana nak mengundi. Mungkin kerana saya pengundi UMNO berbuat demikian. 
Saya telah menyeru ahli UMNO untuk mengundi calon yang terbaik dan bukan hanya parti. UMNO boleh meletakkan calon yang benar-benar baik tetapi walaupun Presiden memberi jaminan yang semua calon bersih dan berkelayakan, mereka kalah. 
Ini kerana calon tidak baik dan ini mengganti calon yang berjaya atau “giant killers” yang telah berjaya pada pilihanraya lalu. 
Kebanyakan calon payung terjun muda dan ahli UMNO marah kerana mereka syak calon muda ini dipilih oleh orang tertentu. Buatlah satu kajian untuk tentukan berapa ramai calon baru ini yang kalah."
Undi Rosak Bergantung pada trend, bukan memenangkan BN
Kesan daripada kempen "UndiRosak" Mahathir ini, terdapat 300 000 undi rosak direkodkan pada PRU12 yang dilakukan oleh pengundi BN pro Mahathir, mensabotaj parti sendiri. Parti politik yang mana satu mendapat keuntungan dari kempen Mahathir ini? Bn atau pembangkang?
Perhatikan jadual yang disertakan. Terdapat 11 kerusi di mana undi majoriti adalah lebih rendah dari undi rosak. (Pembangkang menang di 7 kerusi! Manakala BN cuma menang di 4 kerusi.)
Maka, kesimpulan Maria yang mengatakan UndiRosak akan menyebabkan BN menang dengan mudah adalah tidak tepat sama sekali. Ia sebenarnya bergantung kepada mood pengundi di sesuatu kawasan parlimen itu dan juga pada kerusi yang menang tipis.
Kenapa perlu serang #undirosak
Persoalannya, apakah yang perlu dilakukan oleh Pakatan Harapan untuk memenangi kerusi tipis itu? Mendekati geng UndiRosak untuk mengetahui 'demand' mereka atau memilih untuk bermusuh? Nampaknya PH memilih untuk berkonfrontasi dengan geng UndiRosak dan bersekongkol dengan bekas diktator yang tidak popular.
Jika dulu Rafizi ada mengatakan diktator yang tidak popular itu berupaya menarik 5% undi lagi dari golongan melayu, maka geng UndiRosak kini kelihatan akan melebihi peratusan tersebut. Kempen mereka semakin agresif. Perkara ini yang menyebabkan Pakatan Harapan dalam ketakutan sehinggakan terpaksa menggunakan talian hayat, Maria Chin dan Bersih yang sepatutnya neutral.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...