Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 18 Disember 2020

Grand Coalition Kini Di Fasa Dua. - Part 2.

Nurul Asyikin | Kita dah tahu babak-babak yang mendorong ke arah mewujudkan Grand Coalition.

Baca sini.

Tapi kita perlu tahu. Ia belum dimuktamadkan. GC kini memasuki fasa dua. Fasa dua ialah fasa mengolah persetujuan. 

Persetujuan siapa yang GC ingin dapatkan?

GC ingin dapatkan persetujuan;

1. Pimpinan dan parti-parti gabungan.

2. Rakan sekutu rasmi dan tak rasmi.

3. Ahli dan penyokong.

1 dan 2 telah bermula lebih awal, dan 3 sedang bermula. Bagi PH, DAP dan Amanah telah bersetuju setelah Lim Guan Eng dan Muhammad Sabu mengeluarkan kenyataan bersama semalam (17 November 2020).

PKR tidak dilibatkan. PKR dianggap tidak bersetuju kerana perlu bersama Tun bukan sekadar rakan dalam satu gabungan, bahkan ketua yang baru dalam hierarki GC.

Macam mana DAP, AMANAH, PEJUANG dan WARISAN boleh membuatkan PKR bersetuju dengan penyatuan tersebut dan seterusnya berketuakan Tun Mahathir ataupun proxynya?

Dengan membuat perkara berikut;

- membentang idea GC dan membahasnya secara positif supaya public khususnya para penyokong nampak ianya indah dan bagus-bagus belaka.

- menyerang kredibliti PKR dan Anwar. Jika imej Anwar dan PKR lemah, maka PKR dan Anwar akan diasak luar dan dalam bahawa PKR wajib menyertai GC.

Tetapi apa yang mereka tidak ceritakan ialah, GC juga bertujuan mengangkat kembali Tun Mahathir sebagai calon PM9.

Eh, siapa cakap?

Mudah bacaannya. Jika GC kekal dengan kepimpinan yang sama, Warisan, MUDA dan PEJUANG hanya perlu memohon masuk Pakatan Harapan. 

Membina GC adalah alat untuk melupuskan Anwar dari hierarki kepimpinan atasan. Jika Anwar mengetuai GC ini juga bermakna Anwar calon PM9.

Anda fikir Tun Mahathir dan Shafie Apdal akan turun kempen PRU15 supaya sokong Anwar menjadi PM9? You are seriously crazy.

Kita sudah tentu akan fikir. Bagaimana GC boleh mendapatkan keyakinan rakyat jika kembali mengangkat Tun Mahathir sebagai PM9.

Ada ke orang nak undi GC? Of course la ada.

Ada ke orang percayakan GC? Of course la ada.

Tetapi adakah lebih ramai yang mengundi GC ataupun lebih ramai yang tidak mengundi?

Jika Tun Mahathir buka mulut membentang janji?

Bercakap mengenai korupsi?

Melayu?

Macam mana nak cuci penyakit PH dan Tun Mahathir dalam GC. Satu dua pembedahan tidak akan selesaikan masalah ini.

Dan seterusnya, dalam fasa kedua ini, fasa mengolah persetujuan, akan lebih banyak percakaran demi percakaran, perselisihan demi perselisihan berlaku.

Sebab tu dalam membentang idea GC, PH sepatutnya bersedia dengan Exit Plan yang stabil. Bukan itu sahaja, PH juga perlu memberikan peluang kepada semua cawangan parti untuk menyatakan pendapat.

Pada fasa ini, DAP, AMANAH dan PKR patut mengadakan mesyuarat bahagian, cawangan atau cabang masing-masing.

Usulnya, kamu bersetuju ke dengan GC?

Jika bersetuju kamu nak ke berketuakan Tun Mahathir atau proxynya (Shafie Apdal, Mukhriz) dan seterusnya mencalonkan salah satu dari tiga nama di atas sebagai Perdana Menteri ke 9.

Hasil dari keputusan itu, maka parti bertindaklah ikut keputusan majoriti. Jika sudah ditetapkan DAP dan Amanah mahu bersama Tun, dan PKR menolak Tun, maka ketika ini Exit Plan yang dirangka lebih awal patut dilaksanakan secara berperingkat. - 18 Disember 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...