Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 26 Oktober 2019

Najib Sindir Lim Guan Eng Kalah Saman, Dakwa Jual Banyak Tanah.

NAJIB RAZAK |Pagi tadi (25 Oktober 2019), Lim Guan Eng kalah dalam kes saman dia terhadap dan pemimpin Gerakan, Jason Loo dan dua akhbar Cina.

Lim, yang juga adalah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, diperintahkan untuk membayar kos RM150,000 kepada mereka.

 


Dia memfailkan saman fitnah itu kerana pemimpin Gerakan dan dua akhbar Cina itu pernah mempersoalkan tindakan dia menjual tanah kerajaan negeri Pulau Pinang secara rundingan terus pada tahun 2017.

Dia dituduh menjual tanah Peel Avenue itu dengan harga RM156 juta kepada syarikat Singapura dengan harga jauh lebih murah iaitu pada RM560 setiap kaki persegi berbanding harga untuk tanah-tanah berdekatan seperti RM1,500 di Persiaran Gurney dan RM1,000 satu kaki persegi di Pulau Tikus.

Semasa perbicaran dalam kes ini, Guan Eng juga mengaku bahawa dia telah menubuhkan syarikat Chief Minister Incorporated (CMI) di mana dia lantik sendiri untuk menjadi boss CMI dan seterusnya meletakkan semua hal bidang tanah di bawah CMI.

Semasa dia mempertahankan penjualan tanah Peel Avenu secara rundingan terus pada tahun 2017, dia pernah mengaku bahawa kerajaan negeri di bawah DAP pernah jual tanah (beribu ekar) dengan nilai sebanyak RM35 bilion.

Dia kata kebanyakan penjualan ini adalah melalui tender terbuka dan hanya beberapa kes sahaja adalah rundingan terus.

"Lim said the state government had sold RM35bil in land, including for projects under the Penang Transport Master Plan, through open tender."
https://www.thestar.com.my/…/penang-defends-land-sale-cm-sa…

Tetapi tahun lepas pula, dia kata kerajaan Pulau Pinang bawah dia hanya jual 43 hektar tanah bernilai RM1 billion sahaja apabila dia cuba membalas dakwaan saya bahawa memang ianya cara dia selama ini untuk banyak jual tanah.dan aset untuk menutup defisit kerajaan:
https://www.freemalaysiatoday.com/…/lge-says-bn-govt-sold-…/

Lagi parah ialah pada awal bulan ini, dia cuba tuduh bahawa kerajaan BN masa saya PM banyak menjual aset negara apabila dia mengeluarkan siaran media dengan senarai penjualan tanah sebanyak I80 ekar dengan nilai jualan RM4.4 bilion dalam tempoh 8 tahun masa saya PM.
https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10156409496310952

Nampaknya Guan Eng pada tahun 2017 tidak sama dengan Guan Eng pada tahun 2019 dan tahun 2019.

Ataupun Guan Eng ini banyak membohong.

Sekejap dia mengaku jual RM35 bilion tanah.

Sekerjap dia kata dia hanya jual RM1 bilion tanah sahaja.

Saya juga bimbang bahawa penulis pra-kata buku haram berunsur komunis ini tidak faham bahawa tanah beribu ekar dengan nilai RM35 bilion yang dia mengaku pernah jual adalah satu angka yang jauh lebih besar berbanding tanah 180 ekar dengan nilai RM4.4 bilion.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...