Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 30 November 2017

Blog Bongkar Rahsia BN Johor Yang Dedahkan Dokumen Siasatan SPRM..

Menjawab Fikri Allaudin, Persatuan Pemikir Muda Johor.

Pada 28 November 2017, jam 5.14 petang, Malaysiakini telah menyiarkan surat Fikri berkenaan penyebaran dokumen siasatan SPRM. Surat tersebut bertajuk, "Cubaan fitnah MB Johor melalui andaian tanpa bukti".

Link surat tersebut → https://www.malaysiakini.com/letters/403656

Fikri menuliskan tentang beberapa perkara;

i) Malangnya ia hanya sehelai kertas dan tidak menyebut dan menyatakan apa-apa pun tentang penglibatan Menteri Besar Johor...

ii) Pertama, laman web tersebut merupakan laman web milik pembangkang. Jadi, kerja mereka apa? Sudah tentu sentiasa memburukkan dan memfitnah pentadbiran kerajaan sedia ada...

iii) Kedua, jika Khaled Nordin terlibat mengapa tidak ditunjuk laporannya. Mengapa hanya sekeping kertas bersama nama saksi SPRM tanpa menyebut nama menteri besar Johor? Mana salinan laporan yang lain? Mengapa tidak dedahkan?..

iv) Ketiga, bahagian ini paling menjengkelkan, sudah reka cerita tiba-tiba dekat hujung boleh pula bagi kapsyen macam ini: “Banyak lagi maklumat rasuah secara terperinci dalam kertas siasatan itu, tapi oleh kerana aku nampak ada tulis 'rahsia' jadi aku tak jadi nak dedahkan kepada umum sebab kurang arif tentang isu perundangan berkenaan kertas tersebut”...

Untuk pengetahuan Fikri;

1. Yang pertama sekali mendedahkan perkara itu ialah wakil rakyat Senai yang bernama Wong Shu Qi di dewan rakyat pada 27 November 2017.

2. Senai kemudiannya diusul untuk dirujuk ke Jawatankuasa Hak Dan Kebebasan. 10 wakil rakyat BN menyokong bagaimanapun tiada keputusan muktamad dibuat selepas itu.

3. Senai diminta untuk tarik balik kenyataannya yang mengaitkan MB Johor dengan skandal hartanah di sidang Dun Johor sebanyak dua kali bagaimanapun Senai enggan dan diminta untuk meninggalkan dewan pada persidangan di sesi petang.

4. Berpandukan kepada pendedahan Senai, maka carian online dilakukan.

5. Kita hanya perlu taip Bongkar Rahsia BN Johor.

6. Ini kerana link ataupun url blog tersebut telah pun tersebar antaranya di forum CARI.


7. Di blog tersebut, Fikri boleh membaca sepuas-puasnya dokumen yang merakamkan keterangan saksi dalam kes yang sedang disiasat oleh SPRM. 

8. Ketidaksediaan blog-blog pembangkang berkongsikan dokumen-dokumen yang tersebar itu adalah kerana tidak mahu dituduh dan difitnah sebagai individu pertama yang menyebarkan ia. Menyebarkan maklumat yang terdapat di dalam dokumen tersebut dengan menyebarkan dokumen itu sendiri, membawa dua maksud yang berbeza.

9. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membuat laporan polis selepas dokumen kenyataan rakaman percakapan tertuduh dalam siasatan kes rasuah hartanah melibatkan bekas exco Johor bocor di Internet. 

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Datuk Azam Baki berkata pembocoran dokumen itu bersifat prejudis dan dikhuatiri akan mengganggu prosiding mahkamah memandangkan kes itu masih dalam perbicaraan. 

“Ingin dinyatakan, dokumen kenyataan rakaman percakapan salah seorang tertuduh telah diberikan kepada peguambela atas permintaan mengikut undang-undang sedia ada untuk tujuan pembelaan selepas suspek dituduh. - laporan Free Malaysia Today pada 28 November 2017.

Link berita →  http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/11/28/sprm-lapor-polis-selepas-dokumen-siasatan-kes-bekas-exco-johor-bocor/

Untuk rujukan Fikri;


Jika kita baca kenyataan SPRM, dokumen yang merakam percakapan tertuduh telah diserahkan kepada peguambela untuk tujuan pembelaan.

Ini bermaksud secara tidak langsung, SPRM mengesahkan ketulenan dokumen yang tersebar itu.

Fikri boleh melihat jadual di atas, yang mengaitkan Khaled dengan skandal hartanah di Johor. Dan membaca kesemua dokumen di blog yang dinyatakan kemudiannya saring maklumat tersebut dengan SPRM bagi membuat perbandingan satu demi satu dokumen yang dimuatnaik samada kesemua dokumen tersebut adalah tulen ataupun ada yang bercampur dengan kandungan yang direka-reka.

Sebenarnya apabila tersebarnya satu-satu dokumen di blog ataupun di media sosial, ia akan 'trigger' keinginan masyarakat untuk mengetahui apa yang tersebar itu adakah ianya tulen, adakah ianya palsu, atau adakah ianya propaganda.

Jadi, adalah tidak pelik jika sesetengahnya mengutarakan pelbagai pertanyaan bagi 'feed' akal mereka yang sedang bertanya dan mencari kebenaran.

Semoga Fikri boleh merungkai perkara sebenar seperti yang tersebar dalam dokumen tersebut untuk kebaikan semua rakyat samada di dalam Johor ataupun di luar Johor.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...