Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 14 Ogos 2017

ECRL Tidak Akan Membebankan Kewangan Negara Atau Tinggalkan Hutang Untuk Generasi Akan Datang - Aktivis Pembangkang Jawab Hujah Prof Jomo.

Oleh : Anas Abd Jalil 

ECRL tidak membebankan negara sebaliknya pegangan reserves matawang asing (foreign exchange reserves) negara adalah kos sebenar yang terpaksa ditanggung rakyat. Tulisan saya ini bukanlah bermaksud untuk mengatakan bahawa hutang ECRL akan dibayar dengan menggunakan reserves matawang asing di Bank Negara. 

Tapi saya mahu menunjukkan bahawa pegangan reserves matawang asing yang tinggi sebenarnya adalah kos kepada keseluruhan rakyat, manakala ECRL adalah ‘kenikmatan’ ekonomi yang wajar dirasai oleh semua rakyat dan merupakan pemberian generasi kita kepada generasi akan datang. 

ECRL - Google
Pegangan reserves matawang asing oleh Bank Negara Malaysia sekarang adalah sebanyak USD 98 billion. Manakala, kos pembinaan ECRL adalah RM55 billion iaitu bersamaan dengan USD 12.81 billion pada nilai tukaran semasa. Jumlah reserves matawang asing ini sebenarnya merupakan satu kos kepada negara. 

Jumlah reserves matawang asing yang dipegang Bank Negara Malaysia itu mewakili jumlah nilai Malaysia 'mensubsidi' defisit akaun semasa (current account deficit) negara Amerika Syarikat termasuk lain-lain negara yang mencatatkan imbangan akaun semasa negative dengan Malaysia yang dinilaikan dalam matawang USD. (bacaan lanjut berkenaan akaun semasa negara boleh dibaca di sini http://www.investopedia.com/terms/c... ).

Reserve matawang asing ini diperolehi hasil dari net-export (export ditolak import bagi barangan dan perkhidmatan) kepada Amerika Syarikat (dan negara lain) yang membolehkan negara Malaysia diwakili oleh Bank Negara Malaysia dapat mengumpul reserves dalam matawang USD hasil dari export itu, dan negara kita kemudiannya putuskan untuk tidak membelanjakan USD yang diperoleh dari hasil eksport tadi. 

Sebaliknya kita memutuskan untuk peramkan sahaja hasil export yang kita peroleh itu dalam bentuk computer bytes di dalam data server computer United States Federal Reserves (Bank Pusat Amerika Serikat). 

Kos untuk US Federal Reserves menghasilkan reserves USD ini di atas computer screen mereka adalah tiada kos, makanala kos untuk Malaysia mendapat USD adalah dengan Malaysia harus mengeksport barangan/komoditi hasil daripada pengeluaran menggunakan factor-faktor produktif yang ada dalam negara (buruh, capital, teknologi dan hasil mahsul bumi). 

Dengan melihat dari perspektif ini, maka bagi sesebuah negara secara keseluruhannya, ‘import is a gain and export is a cost’ (iaitu dalam konteks negara, import adalah merupakan satu keuntungan manakala export adalah merupakan kos sebenar). 

Ini kerana bagi mengeksport, kita perlu mengolah faktor-faktor produktif tadi untuk menghasilkan barangan bagi tujuan export, manakala kita dibayar dengan reserve USD di atas skrin computer sahaja. Apatah lagi jika reserves itu tidak digunakan, ia menjadi kos lepas (opportunity cost) yang ditanggung negara (termasuk rakyat). 

Sekali lagi ditegaskan, nilai reserves matawang asing negara yang berjumlah USD 98 billion sekarang ini adalah merupakan kos kepada negara kerana ia merupakan jumlah nilai Malaysia mensubsidi defisit akaun semasa Amerika Serikat dan negara negara lain yang punya imbangan perdagangan negatif dengan Malaysia. 

Ini bermakna demi untuk meningkatkan jumlah reserves matawang asing di dalam pegangan Bank Negara Malaysia, maka negara Malaysia perlu menekan rakyat malaysia daripada berbelanja dan menikmati import. 

Oleh kerana kita menolak ideologi pasar bebas, maka kerajaan perlulah bijak untuk membenarkan import jenis apa yang difikir oleh pembuat polisi akan dapat meningkatkan produktiviti negara pada masa akan datang dan import apa yang dapat menambahbaikan kehidupan rakyat pada masa sekarang. 

Dengan tujuan untuk memaksimalkan penggunaan hasil net-export negara, serta untuk mengurangkan opportunity cost yang ditanggung negara; maka daripada negara membiarkan hasil itu tidak digunakan (hanya kelihatan di atas computer screen di US federal reserves), adalah lebih baik bagi sesebuah negara mengggunakan USD yang diperoleh dengan hasil export tadi untuk mengimport mesin, technology, kepakaran asing dan lain lain keperluan yang difikir akan dapat meningkatkan produktiviti ekonomi negara pada masa akan datang dan yang akan memberi peluang pekerjaan berproduktiviti tinggi kepada engineer-engineer kita serta melatih buruh buruh kolar biru yang kita ada sekarang. 

Dengan ini, ECRL akan menyumbang bukan sahaja kepada peningkatan produktiviti negara pada masa akan datang, malah projek ini akan memberi kenikmatan pengangkutan awam kepada penduduk luar bandar di Pantai Timur Semenanjung setelah ianya siap kelak. 

Ia juga membuka peluang pekerjaan kepada rakyat serta memberi keuntungan kepada kontraktor-kontraktor tempatan juga. (walaupun projek ini beri keuntungan kepada kapitalis , tapi ia juga akan menambahkan bilangan industrial proletariat, dan inilah yang disokong oleh ekonomis Marxian). 

Manakala lambakan reserves matawang asing yang hanya berupa bytes-bytes computer di atas skrin komputer US Federal Reserves tidak akan memberikan apa apa manfaat pada penduduk kampong, sudahlah kita perlu mengekport hasil mahsul bumi dan barangan yang dikeluarkan oleh faktor produktif negara untuk mengumpul reserves ini. 

Tulisan ini tidak bermakna kerajaan akan membayar hutang untuk membina ECRL itu menggunakan reserves matawang asing negara, tapi andaikata kerajaan terpaksa berbuat demikian maka negara masih mampu membayar hutang ECRL sepenuhnya dalam matawang USD pada tahun depan sekalipun. 

Tapi perlukah kita berbuat begitu? Ada yang berhujah mengatakan kononnya kos ECRL sebanyak USD 12.81 billion ini (RM55 billion) yang mana dananya diperoleh dengan berhutang (hanya 85% daripada jumlah keseluruhan) akan membebankan generasi akan datang. 

Namun faktor-faktor produktif negara yang digembleng hanya kurang dari satu generasi ketika ini telah berjaya mengumpulkan reserve matawang asing yang berkali-kali lebih tinggi berbanding dengan nilai kos pembinaan ECRL itu (reserves matawang asing negara meningkat sebanyak USD100billion, dari USD 20 bilion kepada USD 120 billion dalam tempoh hanya 10 tahun dari 1998 – 2008). 

Jika menggunakan hujah seperti di atas untuk menolak ECRL, kita juga boleh berhujah bahawa generasi kita telah mensubsidi generasi akan datang dengan meninggalkan jumlah reserve matawang asing yang banyak, dan mereka boleh menggunakan reserves itu untuk membayar kos hutang ECRL. 

KESIMPULANNYA DI SINI; 

yang sebenarnya generasi kitalah yang telah mensubsidi generasi akan datang dengan membina infrastuktur-infrastruktur yang berguna seperti LRT, MRT , ECRL serta jalan-jalan raya, Peninsular Gas Utilisation pipeline dan banyak lagi untuk dinikmati generasi akan datang. 

Persoalan berkenaan hutang ECRL? generasi kita juga sudah tinggalkan lambakan reserves matawang asing yang jumlahnya berkali ganda daripada kos pinjaman ECRL itu sendiri.

Tambahan

Untuk lebih jelas, saya akan tunjukkan dengan statistic di bawah dan saya akan bandingkan dengan Australia, saya juga akan jelaskan kenapa saya buat perbandingan dengan Australia. 

Reserve matawang asing negara kita pada tahun 1998 adalah USD 20.23 billion

Pada Jun 2008 reserves matawang asing negara meningkat kepada USD 120 billion (peningkatan sebanyak USD 100 billion dalam tempoh sedekad).

Pada Jun 2010, reserve matawang asing negara jatuh kepada USD 85 billion.

Pada August 2014, reserve matawang asing negara meningkat kepada USD 117 billion (peningkatan sebanyak USD 37 billion dalam tempoh 4 tahun).

Pada Sep 2015, reserve matawang asing negara jatuh kepada USD 85 billion. 

Namun kini (July 2017) meningkat kepada hampir USD 99 billion. (peningkatan sebanyak USD 14 billion dalam tempoh kurang 2 tahun, peningkatan yang jauh lebih tinggi daripada kos keseluruhan ECRL). Rujukan bagi statistic reserve matawang asing yang dipegang Bank Negara Malaysia boleh dilihat website IMF di link ini; http://www.rba.gov.au/statistics/frequency/reserve-assets.html statistic reserves matawang asing dari website Bank Negara Malaysia http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic&pg=stats_reserves 

Sebelum tahun 1998 akaun semasa negara selama beberapa tahun adalah negative dengan reserve sebanyak USD 20 billion sahaja. Namun semenjak tahun 1999 hingga kini, akaun semasa negara sentiasa mencatatkan pertumbuhan positif dan reserves matawang asing meningkat dengan begitu mendadak seperti yang dinyatakan di atas. https://tradingeconomics.com/malaysia/current-account 

Jumlah reserves matawang asing yang meningkat dengan kadar yang begitu tinggi dalam ini bermakna Malaysia berlebihan mengeksport dengan tujuan untuk mengumpulkan reserves matawang asing semata-mata. Alasan waktu itu adalah kita harus mengumpul reserve dalam matawang asing dengan jumlah yang banyak untuk mengelakkan serangan ke atas matawang ringgit. 

Namun satu-satu matawang itu hanya akan diserang spekulator sekiranya negara itu mengamalkan fixed exchange rate policy dan pada masa yang sama berada dalam keadaan balance of payment negara (imbangan pembayaran negara) berada pada paras negative (contohnya di Vanezuela kini). Ini adalah topik untuk diskusi pada masa yang lain. Negara kita jauh daripada masalah di atas. 

Imbangan akaun semasa negara adalah positif dan balance of payment negara adalah positif (kerana itulah reserves matawang asing negara meningkat).

Australia

Reserve matawang asing bagi negara Australia adalah pada paras USD 84 billion sahaja pada July 2017, dan pada paras USD 52 billion pada August 2016. 

Manakala akaun semasa Australia pula sentiasa berada pada paras negative semenjak tahun 1980 hingga kini. Ini bermakna secara kolektifnya, negara-negara luar yang berdagang dengan Australia, semenjak dari tahun 1980 lagi sehingga kini mensubsidi defisit akaun semasa Australia. https://tradingeconomics.com/australia/current-account Justeru, rakyat Australia menikmati hasil import yang lebih banyak daripada apa yang mereka export ke luar. 

Seharusnya pembuat polisi di Australia harus lebih ‘ketakutan’ daripada malaysia, kerana negara mereka mencatatkan akaun semasa negatif semenjak tahun 1980 yang jumlahnya semakin membesar saban tahun dan dengan nilai reserve matawang asing yang kurang daripada Malaysia. https://tradingeconomics.com/australia/current-account. Persoalannya, kenapa tiada serangan matawang berlaku kepada Australia oleh para penyangak matawang? 

Kerana Bank Pusat Australia tidak mengamalkan fixed exchange rate, makanya speculator matawang tahu bahawa reserves matawang asing yang ada di Bank Pusat Australia tidak akan digunakan untuk mempertahankan pariti nilai matawang Australia.(Sekiranya anda memahami situasi ini, ia memudahkan untuk anda memahami situasi di Vanezuela kini). 

Statistik akaun semasa Malaysia boleh dilihat di sini; https://tradingeconomics.com/malaysia/current-account 

Statistik akaun semasa Australia boleh dilihat di sini, di posisi negative semenjak tahun 1980 lagi; https://tradingeconomics.com/australia/current-account 

Jumlah reserves matawang asing Bank Pusat Australia boleh dilihat di sini; http://www.rba.gov.au/statistics/frequency/reserve-assets.html

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...