Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 16 Ogos 2017

Isu Kilang Haram Sungai Lembu - Ini Kenyataan YB Norlela.

Saya telah menerima panggilan dari Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Keadilan Pulau Pinang hari ini untuk menyatakan dia tidak membantah aduan saya kepada pihak berkuasa MPSP, Pejabat Tanah, Pejabat Kesihatan, Jabatan Alam Sekitar dan lain-lain jabatan di JK Tindakan Daerah dan Sidang DUN dan beri sokongan usaha yang saya buat untuk memenuhi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat. 
YB Norlela
Hanya saya perlu menjelaskan FB posting yang mengatakan "Alhamdulillah.. Finally. Terima kasih SPRM" yang telah menimbulkan kemarahan ramai. 

1. Ya, semasa saya mendapat berita serbuan SPRM dan agensi lain ke atas kilang haram yang telah beroperasi sejak 10 tahun membakar 2000 ton/bulan habuk kayu di Sg Lembu, saya berada di wad Hospital Assunta dan masa itu saya rasa bersyukur kerana akhirnya kilang yang telah beroperasi secara haram di perkampungan Sg Lembu di kawasan dun Penanti akhirnya berjaya di ambil tindakan tegas. 

Jadi sebab itu saya telah mengucapkan alhamdulillah dan terima kasih pada SPRM. Pada masa itu, tidak ada apa-apa penahanan terhadap sesiapa. 

Saya telah memperjuangkan untuk cuba ikhtiar untuk menyelesaikan aduan penduduk di sini sejak Feb 2015 setelah mendapat aduan dari jkkk dan penduduk perkampungan Sg Lembu serta melawat sendiri keadaan kilang dengan beberapa agensi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan dan telah bangkitkan isu ini di mesyuarat di MPSP dan Exco bersama beberapa agensi penguatkuasa pada 6hb Mei 2015 dan buat usul di Sidang DUN supaya tindakan penguatkuasaan yang lebih berat boleh diambil memandangkan kompaun maxima hanya rm250 semasa itu. 

Saya juga buat pertanyaan susulan di JK Tindakan Daerah berkenaan kebimbangan penduduk tentang kesihatan dan jkkk telah menyerahkan senarai pesakit serius untuk disiasat oleh Pejabat Kesihatan dan berlaku kematian akibat terbakar seorang drebar lori yang telah terjatuh ke dalam salah satu 21 tempat pembakaran di kilang pada 6hb Mei 2015 yang mendapat liputan suratkhabar Cina kerana ini adalah perkampungan Cina;

https://www.facebook.com/medi/set/?set=a.10153106631668584.1073741955.771863583&type=3 

Saya juga bangkitkan soalan susulan dalam Sidang DUN tahun 2016 dan Sesi Mei 19-24 2017. 

Sehingga bulan Mei 2017, saya telah menerima petisyen bantahan bertulis 18 mukasurat dari lebih 168 orang penduduk kampung kerana kilang ini masih beroperasi. Mpsp juga telah bawa kes ini ke mahkamah dan saman dikenakan rm1000 tetapi kilang ini masih beroperasi. 

Hanyalah selepas serbuan oleh pihak SPRM baru-baru ini operasi kilang dihentikan. Syabas pada SPRM dan lain-lain agensi yang turut sama terlibat. Saya ingin menjelaskan bahawa saya juga telah buat aduan berkenaan kilang-kilang haram yang lain seperti Vitrakukoh di Kg Tanah Liat dan kilang bakar aluminium smelting di Kg Kubang Ulu yang telah berjaya di ambil tindakan roboh oleh Direktorat MPSP di peringkat PBT saja. 

2. Hanya selepas itu saya mendapat berita yang Ahli Exco YB Phee Boon Poh telah direman. Maka saya amat berharap agar YB Phee di beri layanan, ruang dan keadilan yang sewajarnya untuk beliau membela diri memandangkan beliau sendiri secara rela hati memberi kerjasama penuh pada SPRM. Janganlah ada pihak yang di zalimi dalam menangani kes ini. 

3. Selain kes ini, saya amat berharap agar SPRM mengambil tindakkan yang sama pada semua aduan yang lain, baik yang sekecil-kecil ikan bilis sehinggalah yang sebesar-besar ikan jerung tanpa mengira parti pembangkang atau kerajaan supaya tidak menimbulkan persepsi dan kemarahan pimpinan dan rakyat yang terdapat "selective prosecution" terutama untuk kes besar yang di hadapi oleh negara sekarang ini seperti kes 1MDB, FGV dan lain-lain yang melibatkan berberbilion ringgit wang rakyat. 

Saya seperti rakyat Malaysia yang lain mahu melihat negara kita bebas dari rasuah dan SPRM sebagai agensi yang dipertanggung jawabkan dapat menjalankan tugas dengan berani, pantas dan berintegriti. 

Dr Norlela Ariffin 
ADUN Penanti

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...