Rabu, 17 Mei 2017

RORA Bercuti Guna Duit Derma Kata Blogger UMNO - Ini Jawapan Untuk Pemfitnah.

Tuduhan pada awalnya datangnya dari blog pro UMNO. Blog yang menyebarkan kandungan berunsur fitnah;

https://captainmgs.blogspot.my/2017/05/rm16-juta-dalam-akaun-ngo-milik-mufti.html?m=1


Jawapan kepada tuduhan tersebut;
Malaysian Islamic Study Group USA (MISG USA) mengambil maklum tentang tersebarnya poster berunsur fitnah bahawa Dr Rozaimi Ramli, Dr Maszlee Malik dan Ustaz Abu Hafiz Salleh Hudin telah dituduh bercuti ke Amerika Syarikat dengan hasil kutipan derma Pertubuhan Kebajikan al-Qayyim Malaysia. Gambar yang digunakan adalah gambar yang diambil sewaktu kunjungan mereka pada Disember 2016 yang lepas.
Selaku pihak yang bertanggungjawab menjemput dan menguruskan mereka sewaktu kunjungan tersebut, malah merupakan host utama sepanjang keberadaan mereka di US, MISG dengan tegas ingin memaklumkan bahawa ketiga-tiga tokoh tersebut dijemput oleh MISG selaku penceramah bagi beberapa program kami. Segala kos pengangkutan dan penginapan mereka ditanggung oleh MISG, dan bukannya Pertubuhan Kebajikan al-Qayyim Malaysia seperti yang didakwa di dalam poster tersebut.
Oleh itu, tuduhan yang dilontarkan ke atas mereka adalah tidak benar sama sekali. MISG menyeru semua pihak agar berhati-hati dan tidak menyebarkan berita palsu seperti ini. Semoga Allah memberikan kita taufiq dan hidayah.
Respon MAZA

Dalam pada itu, MAZA turut menjawab kritikan netizens mengenai jualan meja makan malam AMAL yang mencecah sehingga rm30,000.



Netizens menyifatkan jualan meja sehingga rm30,000 adalah sangat membazir dan merosakkan nama agama. Juga menjurus kepada amalan bidaah kerana Nabi Muhammad S.A.W tidak pernah berbuat demikian.


Dalam satu respon kepada isu yang kontroversi itu, MAZA berkata jualan meja amal itu adalah dikhususkan bagi mereka yang mempunyai duit sahaja. 

Menurut MAZA lagi, makanan (menu) pada majlis berbuka puasa itu juga adalah sama untuk semua. Kutipan itu pula adalah bertujuan untuk menampung aktiviti dakwah yang dijalankan oleh IQ. MAZA juga turut menafikan IQ mempunyai dana sehingga 16 juta ataupun menghampiri 16 juta. 

"Program tu bukan saya yang buat, saya postkan je. Program tu mereka buat di KL. Saya mana ada masa. Mereka yang mesyuarat. Mereka buat poster, saya masukkan sahaja lah. Ada lah gambar saya sebagai penceramah," katanya dalam satu video ceramah.

"Jadi ada mangkuk, cawan ni dengki la. Dia kata ohhh mana boleh membazir makan rm30,000. Bukan makan tu rm30,000 tu. Makan tu sama je. Bagi sumbangan rm30,000. Nak ambil mana duit rm30,000. Bukan wajibkan bagi, bagi yang ada duit aje lah,".

"Kita buka lot tanah orang nak wakaf, 30 ringgit, 50 ringgit, 5 ringgit terpulang la orang nak bayar banyak mana. Yang lain pun dah ada bising, parti politik tu. Parti dorang pun buat," katanya lagi.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...