Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 18 Jun 2016

Khalid Dengan Muka Bengang Nafikan PDRM Terima Wang Tebusan 12 Juta, 'DAP' Dipersalahkan.


Semalam siapa menonton sidang media yang dibuat oleh Khalid Abu Bakar, Ketua Polis Negara akan dapat melihat reaksi Khalid dalam menjawab dan membetulkan kenyataan Menteri Dalam Negeri (KDN), Zahid Hamidi. 

Khalid dengan muka agak bengang menjawab persoalan para wartawan berkenaan isu wang tebusan 12 juta.

Khalid pada semalam menafikan bahawanya ;

1. PDRM menerima wang tebusan 12 juta dari ahli keluarga mangsa untuk disalurkan kepada kumpulan penculik.

2. PDRM bukan sahaja tidak menerima wang tebusan berkenaan malahan siasatan polis menjadi begitu sukar disebabkan campurtangan pihak ketiga dalam kes penculikan berkenaan. Menurut KPN lagi, keluarga mangsa turut didatangi oleh ramai agen dan pihak ketiga yang kononnya mahu membantu menyelamatkan ahli keluarga mangsa.

3. Terdapatnya parti politik tertentu yang masuk campur dalam urusan mendapatkan kembali 4 tebusan yang diculik.

4. Setiap kali mengadakan ceramah dan kutipan derma, mereka mengumumkan hasil kutipan dan ini mengembirakan kumpulan penculik kata KPN lagi.

5. PDRM tidak pernah menerima apa-apa wang derma untuk disalurkan kepada mana-mana pihak atas apa-apa tujuan pun.

6. Sebaliknya ada pihak lain yang berurusan dengan kumpulan penculik.. polis tidak tahu menahu dan tidak menolak kemungkinan ada pihak yang menyamar sebagai anggota Cawangan Khas.

7. Khalid juga membenarkan kenyataan Zahid bahawanya ada maklumat yang diterima mengatakan tebusan akan dibebaskan jika wang tersebut disalurkan kepada badan-badan Islam di Selatan Pilipin.

Mungkin yang keluarga mangsa sangka CAWANGAN KHAS tu wakil dari PDRM sendiri tetapi boleh jadi bukan.

Alasan Khalid boleh jadi logik. Aku setuju juga terutama part umumkan hasil kutipan.

Campurtangan parti politik tertentu berlaku disebabkan tali persaudaraan. Adanya wakil rakyat DAP yang bersaudara dengan tebusan yang diculik. Itu tak pelik. Mereka nak tolong bebaskan ahli keluarga mereka.

Khalid tak mention terang-terang nama DAP dalam sidang media semalam tetapi kita faham-faham sendirila siapa yang Khalid maksudkan.

Tapi yang paling menjadi isu ialah ;

- Khalid pada awalnya menjelaskan tiada sebarang wang tebusan dibayar. Tetapi selepas diasak akhirnya membocor maklumat bahawa pihak PDRM terima maklumat yang tebusan akan dibebaskan jika wang disalur kepada badan Islam.

- Keluarga pula tetap mempertahankan kenyataan 12 juta dibayar kepada PDRM bagi membebaskan ahli keluarga mereka. Kenyataan ini juga konsisten. Tidak berubah. Tetapi boleh jadi mereka akan berfikir-fikir selepas ini betul ke aku salurkan 12 juta kepada anggota Cawangan Khas ataupun mereka yang menyamar. Sudah tentu pihak keluarga akan rasa terkeliru dan tertanya-tanya disitu.

- Statement Zahid Hamidi. Dia membuat pusingan darjah tak sampai 24 jam pun. Mulanya ketika ditanya, dia mempertahankan kenyataan Khalid. Tiada sebarang wang tebusan dibayar.

Kemudiannya tiba-tiba BH Online melaporkan ;



Statement dari Zahid Hamidi ini menyebabkan dia dihimpit kontroversi.
PERTAMA. Pada awalnya dia sendiri menafikan tiada sebarang wang tebusan dibayar.
KEDUA. Dia menyatakan semua wang2 hasil derma itu disalurkan kepada badan Islam tertentu di Pilipin. Ini memberi gambaran bahawanya POLIS telah MENERIMA WANG TEBUSAN SEBANYAK 12 JUTA DARI PIHAK KELUARGA MANGSA yang mana sebelumnya dinafikan oleh KETUA POLIS NEGARA itu sendiri. KPN pula dianggap telah melakukan penipuan disitu. Sudah tentu KPN rasa bengang dikantoikan oleh Menteri KDN.
KETIGA. Zahid turut menjelaskan hasil-hasil wang derma telah disalurkan kepada badan Islam di Pilipin. Bukannya wang tebusan. Menteri tolol fikirannya pun bodoh. Sesiapa sahaja boleh mengagak yang badan Islam tertentu itu mungkin sahaja 'MASK' ataupun 'TOOL' yang digunakan untuk collect wang tebusan. Tambahan pula ia adalah badan Islam luar negara. Even sesetengah kumpulan pro Islam di Malaysia pun ada yang korang tertipu dengan aktiviti-aktiviti sampingan mereka. Ini ada ahti nak beranggapan korang tahu sangat apa yang berlaku di luar negara. Tah hapa-hapa. 

KEEMPAT. Zahid memaklumkan bahawanya DIA MENGESAHKAN. Ya, adanya perkataan SAHKAN disitu. Ini memberikan satu gambaran bahawanya samada dia ataupun seseorang yang lain, yang berautoriti dan berjawatan tinggi telah memaklumkan dan mengemaskini kronologi perjalanan wang-wang tebusan berkenaan. Mana mungkin jika seseorang yang macam aku sambil lalu je update ke TPM apa yang berlaku buta-buta dia akan percaya dan sebar. Ini babitkan kredibliti dia juga. So, keberanian dia menyebarkan benda sebegini membuktikan paling2 koman orang atasan PDRM tahu apa yang sedang berlaku kerana mungkin terlibat dari segi PENGURUSAN WANG TEBUSAN..

Tambahan pula beria sangat Zahid kata badan Islam itu bukanlah pertubuhan pengganas dan terrorist. Adakah POLIS telah melakukan siasatan terperinci?

Nampak?
Nampakk?
Nampakkk?

Wang2 tebusan tersebut jika tidak dibayar kepada kumpulan penculik memang patut dipulangkan kepada keluarga mangsa. Mereka sampai bergadai rumah dan harta benda demi nyawa ahli keluarga kesayangan. Zahid Hamidi langsung tak ciri-ciri simpati. Buat statement secara terbuka langsung tak fikir tentang sentimen. 

Tetapi KPN menafi polis terlibat dalam sebarang proses pembayaran wang tebusan. So, jika polis tak terlibat macam mana Zahid boleh membayangkan seolah-olah ada campurtangan polis disitu sepanjang proses membebaskan tebusan dan menguruskan wang tebusan?

Fikir-fikirkanlah.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...