Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 14 Jun 2016

Tutup Aurat, Jangan Makan Di Hadapan Muslim - Mufti Kelantan Diejek Netizens.

Baru-baru ini Mufti Kelantan dipetik sebagai berkata ;

Bukan Islam di Malaysia digesa memakai pakaian yang sopan dan mengelak daripada makan atau minum di depan umat Islam pada bulan Ramadan.
Mufti Kelantan berkata Datuk Mohamad Shukri Mohamad mereka patut “bertimbang rasa” dan berpakaian elok untuk mengelak umat Islam merosakkan puasa mereka.
“Tidak salah untuk berpakaian seperti yang mereka suka tetapi mereka perlu timbang rasa kerana bila orang Islam, terutama sekali lelaki, terserempak mereka di tempat awam, ia dianggap haram,” katanya dipetik daripada Malay Mail Online.
Beliau juga menggesa bukan Islam tidak makan atau minum di depan umat Islam ketika bulan puasa.
Mufti itu juga berharap wanita Islam akan berpakaian mengikut syariah dan menjaga tingkah laku serta bahasa mereka.
“Ini adalah sebahagian daripada ajaran agama. Islam juga mengajar umatnya tidak membazir ketika membeli-belah di bazar Ramadan. Makanan ringkas cukup untuk berbuka puasa,” katanya dipetik daripada portal berita itu.
Setakat ini, Jabatan Hal Ehwal Islam Kelantan menahan 31 wanita Islam kerana tidak menutup aurat atau berpakaian menjolok mata, sejak Ramadan bermula Isnin lalu.
Aurat wanita Islam ialah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan, sementara lelaki ialah antara pusat dan lutut.
Pada Ramadan, umat Islam wajib berpuasa dari terbit matahari hingga terbenam matahari.
Tindakan itu kemudiannya mengundang reaksi negatif netizens. Kenyataan itu telah mengundang kritikan hebat terhadap Mufti Kelantan. Seiringan dengan tindakan Kelantan menyaman 31 wanita yang dikatakan berpakaian ketat di sekitar Kelantan ketika di bulan Ramadhan.
Mufti Kelantan kemudiannya diejek dan diperlekehkan di laman sosial, tidak kurang itu, hudud yang diperjuangkan PAS turut dikaitkan.
Berikut adalah beberapa kritikan oleh netizens ;







Tindakan saman 31 wanita yang berpakaian ketat turut mengundang reaksi negatif sebilangan netizens ;
Namun tidak semuanya memberikan reaksi negatif terhadap kenyataan Mufti Kelantan. Masih ada yang menyokong kenyataan tersebut dan meminta agar semua pihak untuk menghormati hukum Allah. Bukan-Muslim pula dinasihati agar menghormati keistimewaan bulan Ramadhan kerana ianya adalah sebulan dalam setahun berbanding muslim yang sentiasa mengamalkan sikap tolenrasi dengan bukan-muslim sepanjang tahun.
Pendapat aku simple aje. Kau yang puasa, kau yang menahan. Orang yang tak berpuasa, janganla heret mereka. Dengan mengheret mereka, itu bermaksud "aku baru je paksakan kepercayaan aku ke atas kau, so what?".
Tapi dalam waktu yang sama kemain beria canang, bagi ku agama ku, bagi kau agama kau, padaiyapa punya twist. 
KAHKAHKAH
KAHKAHKAHKAH
KAHKAHKAHKAHKAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...