Jumaat, 22 Januari 2016

Mahathir Potong Gajinya Dulu Ketika Zaman Kegawatan Ekonomi - Ahli UMNO Bandar Tun Razak.

Bukan kata nak potong, malah naikkan lagi gaji wakil rakyat. Itulah dia Najib yang kita kenali. Bukan kata nak berjimat bahkan siap beli jet baru lagi. Konon atas alasan kegunaan. Bukan kata nak pecat 9 penasihat khas yang tak berperanan dalam kabinet, siap usik subsidi rakyat pula. 

Dalam masa yang sama mahu kita percaya padanya.
Dalam masa yang sama mahu kita yakin pada kepimpinannya.
Kritik sikit, terasa.
Sindir sikit, KPN mencari.
 
Tolong la Najib.
Kau mahu dihormati atau ditakuti?
Kau mahu orang hormat kau kerana kebijaksanaan kau mentadbir negara atau kau mahu orang takut pada kau kerana kezaliman kau?

Ini kata Zaharin. Status berkenaan viral di sosial media.


Jujur aku cakap. Aku tak ingat sangat macam mana Mahathir mentadbir negara neh. Zaman budak sekolah kita mana peduli bab politik. Tapi apa yang aku tahu zaman Mahathir mentadbir negara memang berbeza dari zaman Najib dan Pak Lah.

Aku ingat lagi. Jika harga minyak perlu dinaikkan. Mahathir memilih naikkan 1 sen, 2 sen, dan sewaktu dengannya. Tak pernah dia naikkan 78 sen macam Najib naikkan ketika Pak Lah jadi PM suatu ketika dahulu. Gila kot. Siapa boleh terima bila kau naikkan minyak 78 sen sekaligus. Mendadak macam tu. Kat situ aje dah membuktikan betapa pentingnya diri pentadbiran negara selepas era pemerintahan Mahathir berakhir. 

Aku tak nafikan. Mahathir ada banyak kepincangan juga dalam pemerintahan. Selepas dia bersara sebagai PM, banyak kepincangan-kepincangan yang dia lakukan sepanjang menjadi PM terbongkar satu per satu.

Kat situ kita dah boleh nilai. Betapa UMNO dan corruption berpisah tiada.
Tapi itu tak mewajarkan tindakan Najib yang kian menyusahkan rakyat pada zaman sekarang. Apa yang Mahathir buat dalam era dia, ialah apa yang dia buat. Apa yang Najib buat dalam era dia, ialah apa yang Najib buat. Masing-masing perlu tanggung akibat masing-masing.

Masalah dalam pentadbiran Najib sekarang neh ialah dia terlalu pentingkan diri sendiri. Sangat pentingkan diri sendiri. Bermula dengan subsidi gula, subsidi petrol dan kini subsidi beras, subsidi minyak masak dan beberapa subsidi-subsidi lain mula dihapuskan secara berperingkat.

Penghapusan subsidi ini diwajarkan dengan alasan penyelewengan. Tetapi sikit pun taknak sebut yang kerajaan kehilangan wang akibat pemborosan, ketirisan dan salahlaku dalam pentadbiran. Sikit pun taknak sebut atau akui. Taknak. Hanya rakyat aje bersalah dari dulu dan kini. Sampai bila-bila pun begitu.

Kita boleh nampak kegagalan projek NFC. Tiada sesiapa akhirnya dipertanggungjawabkan. 250 juta itu sekarang jadi apa? Di mana? Siapa kena bayar semula? 

Kita boleh nampak kegagalan projek seperti 1Bestari, kegagalan projek komputer riba 1 Malaysia, tablet 1 Malaysia, portal banding harga barang 1 Malaysia dan banyak la projek2 lain sehingga tak tersebut, tak teringat. Kesemua wang-wang tersebut jadi apa? Siapa bertanggungjawab? Siapa kena bayar semula? 

RAKYAT LA. 

Rasionalisasikan subsidi apa semua untuk tampung kehilangan wang negara. Balik2 korek wang dari poket rakyat. Rakyat kan semua kerja senang aje. Petik duit dari pokok. Bukan macam menteri yang kerja siang malam rasmi tiang elektrik pun ada. Ahmad Maslan pun siap buat 3 kerja untuk cari duit.

Bayar GST pun haram berguna. Hapuskan subsidi petrol pun takde kesan. Time minyak naik rakyat diasuh minda, dipaksa fikir bahawa kita perlu membayar harga minyak ikut pasaran dunia, tetapi ketika harga minyak turun, apa kesan positifnya pada rakyat? Apa kelebihan yang kami terima? Ringgit pun turut jatuh. Menteri punya biol siap boleh gembira lagi sebab ringgit jatuh. Dan rakyat membayar gaji dia lagi. Hanya untuk melihat dia mengeluarkan kenyataan yang bodoh lagi membodohkan.

Aku tak faham. Kenapa bukan Najib potong gajinya terlebih dahulu kerana gagal mentadbir negara ini seperti Mahathir pernah lakukan pada suatu ketika dahulu? Najib patut mulakan penjimatan dari diri dia kemudian beralih kepada kementerian dia dan kementerian2 lain. Itu baru betul bahawa kamu mendengar denyutan nadi rakyat. Bukannya potong subsidi rakyat lepas tu pongpang buat iklan, kempen yang kamu memahami masalah rakyat. Seriyus macam gampang.

Kalau boleh potong kepala kamu sendiri pun lebih baik, Najib. Kalau pun kita masih tak berjaya selesaikan masalah kewangan yang membelenggu negara sekurang2nya kita hilang satu pemimpin yang membuatkan rakyat merana. Seriyus aku cakap ini dari jiwa.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...