Khamis, 8 Oktober 2015

Tambang LRT, Monarail Dinaikkan Sebelum 31 Oktober - SPAD.

BODOH!!!!

Ini betul2 menyusahkan rakyat. Andaikata 1 November 2015, harga minyak dinaikkan, lagi la rakyat berapi. Nak telan pelbagai kenaikan dalam satu masa yang sama.

SPAD neh memang BODOH nak MAMPOS ke apa.

Update dari The Star ;
A review of the LRT and Monorail fares is expected to be announced before Oct 31, the Land Public Transport Commission (SPAD) said.  
"We have now got the approval from the Cabinet and SPAD has written to the Prime Minister to ensure it is properly endorsed," SPAD chairman Tan Sri Syed Hamid Albar (pic) told reporters at the Awan Besar LRT station Thursday.  
Syed Hamid said that Prasarana would announce its new fares before Oct 31, when the first phase of the Ampang Line LRT extension project is expected to be opened to the public. 
He said this after taking a tour of the first phase of the Ampang Line LRT extension project. 
Syed Hamid, however, did not say how much higher the fares might be. 
Prasarana, which currently runs the Klang Valley's LRT and Monorail lines, has previously asked the Government to raise fares.  
The first phase will see four of 11 new stations opened to the public by the end of the month - Awan Besar, Alam Sutera, Muhibbah and Kinrara BK5.  
The rest of the line is expected to be completed next year, and will end at the Putra Heights station, where commuters will be able to switch to trains on the Kelana Jaya Line.

- Perkataan 'tambang baru' adalah friendly name kepada tambang dinaikkan. Faham-faham la media kau neh. Dah kena kawal segalanya.

- Kata SPAD, mereka dah mendapat kelulusan dari kabinet.

- Bahkan Najib turut dimaklumkan tentang kenaikan tersebut.

- Nakharom. Maknanya Najib sedar la bahawa SPAD minta kenaikan tambang? Kata kau mendengar keluhan rakyat. Takan meluluskan kenaikan tambang bukti kau mendengar keluhan rakyat kot Najib? Jilake. Kempen kemain lagi kat LRT.

- Aku tak pasti sangat mekanisme kenaikan tambang tue macam mana nanti. Cuma, sedikit sebanyak ia akan membebankan juga golongan yang berpendapatan rendah dan kebetulannya menggunakan LRT & Monorail untuk bergerak terutamanya ketika pergi balik bekerja dan belajar.

- Tahun neh kita dikenakan GST. Kita tahu bahawa cukai tersebut bersifat tidak adil kepada marhaen yang miskin tegar. Yang berpendapatan tinggi mungkin boleh relax gelak-gelak lagi.

- Dan kita tahu bagaimana ZAHID HAMIDI propose cadangan agar cukai motor berkuasa besar dikurangkan. Hak ala. Cadangan bodoh untuk melindungi orang2 kaya.

- Alangkah bagusnya jika kabinet menyekat kenaikan tambang LRT & Monorail. Takan tak fikir yang sesetengah rakyat masih tengah survival dengan pelaksanaan GST, kenaikan minyak, pemahsuhan subsidi? Tak masuk lagi kos sara hidup yang naik mendadak. Kenaikan tarif elektrik dan tambang bas sekolah suatu ketika dahulu. Tak citer lagi bab kenaikan tambang bas eskpress. Kenaikan mendadak dan secara berangkaian ini tak perlu pun sebenarnya. Ringgit jauh menjadikan barangan import meningkat harga berganda2. So, apa logiknya meluluskan kenaikan tambang? Jika kerajaan takde duit, kenapa beli jet baru dan renovate sakan? Asyik ke luar negara aje menteri2 kita neh pun. Bajet2 la sikit. At least menteri orang2 kaya. Marhaen makan pun ada yang meminta sedekah tahu. 

- Sudah2 la tue buat marathon kenaikan itu ini. Ya, kita tak terjejas tetapi fikirla di luar sana ramai sebenarnya yang terjejas jika tambang LRT dan monorail dinaikkan. Tinggal lagi ko kenal ke atau tak kenal aje. Lagipun, tambang naik ke tak taraf perkhidmatan tara tu juga. Bukan bertambah baik pun. Jangan2 disebabkan pelaburan pembinaan station baru = nak cepat dapat balik pulangan modal = naikkan tambang? Nakharom. Bina guna duit rakyat pun nak berkira sakan. Bukan tak boleh buat untung. Tapi makan masa sikit la. Takan tak boleh compromise dengan kepentingan rakyat terbanyak? Berkira habis. Tapi demi kroni takde pula. 

Heh.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...