Selasa, 21 April 2015

Satu Lagi Individu Dipecat Kerana Berkata Benar Di Malaysia - Kali Ini Seorang Guru YG Melawan PBS Menjadi Mangsa.


Pecat orang. Dah la kita semua tengah semak dan serabut dok fikir masalah GST. Masa neh pula sibuk nak pecat-pecat bagai untuk tambah serabut. Gila ah dorang neh. Kali neh yang menjadi mangsa dek berkata benar ialah seorang guru yang melawan sistem PBS. Sistem PBS neh usahkata cikgu, mak bapak pun merungut sebab tak faham. Aku pun tak faham. Dan bila aku tanya cikgu berkaitan PBS sekali dengan cikgu2 pun tak faham. Usah kata cikgu pangkat biasa, tue hahhh yang dok dalam bilik pengetua pun sama pening. Huru hara kot. Pelaksanaan macam hapa. Aku neh bertanya sampai naik ke pejabat. Bukan pengalaman orang. Tapi pengalaman aku. Boleh kata nak jumpa cikgu yang betul2 faham matlamat PBS lebih kurang hmm.. eh ada ke? Dorang dipaksa buat dasar itu lagi la ada.

Kerajaan kau sebelum neh dok sembang macam langit nak runtuh dalam mempertahankan sistem PBS. Alih-alih sistem itu dipinda semula atau ditangguhkan untuk disemak semula. Itupun selepas bertubi2 depa dikritik. Buku aktiviti budak2 plak yang jadi serabut. Yang dok buat buku pun jadi serabut. Kejap dirangka atas dasar PBS. Kejap exam-oriented pula. Satgi sistem apa yang depa nak terap aku pun tatau. Yang pasti sistem pendidikan negara rendah dan menengah sekarang huru hara. Kejap batal kejap tak batal kejap PBS kejap tak PBS kejap PMR kejap tak PMR. Semua neh depa dok buat tanpa kaji betul2 dulu apa sebenarnya yang sepatut menjadi matlamat dan sasaran pendidikan negara. Jenis buat sistem syok sendiri orang kata.

Dan bila ada guru yang cerdik sikit mengulas dan membantah. Mempersoalkan dan mengkritik. Melawan dan mempertahankan hak. Depa buat apa? Cantas, pecat, buang, tindakan tata tertib laju2.

Korban terbaru kerajaan kau.


 
Korang yang tuduh2 dia. Tindas dia. Dia bersuara pertahankan hak. Persoalkan pelaksanaan dan kelompangan sistem. Senang cakap. Berkata benar. Sepatutnya perhalusi point dia. Amek tahu kritikan dia. Bukannya dok tukar sekolah then pecat orang tue. Siap nak letak dalam rekod lagi. Gila punya dendam. Lepas tue sesuka ahti buang orang dari perkhidmatan. Alahai. Nak melahirkan guru2 yang bersikap pengecut dan tidak berdaya saing ka? Jenis mengikut je bulat2 apa yang kerajaan atur dan susun walaupun tak menepati kualiti pendidikan yang sepatutnya ka? Komplain dakwat tak kekal. Kena siasat, kena denda. Kena pecat. Komplain sistem PBS mengelirukan dan menyusahkan. Kena siasat. Kena denda. Kena pecat. Macam neh nak lahirkan rakyat Malaysia yang berdaya saing dan berkualiti bagi memajukan negara? Elok kau pergi mati saja la kerajaan oi. Semak aku tengok.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...