Isnin, 20 April 2015

Kantoi - Pendemo Bantah Salib Di Taman Medan Rupa2nya Ahli UMNO Kata MP PKR.

Makcik-makcik yang bodoh.
Pakcik-pakcik yang juga bodoh.
Mak bapak sapa yang bodoh-bodoh belaka neh.
Adik beradik sapa.
Sedara mara sapa.
Baik korang jangan mengaku.
Malu kot.

Semalam kecoh satu insiden bahawa sekumpulan pihak yang mendakwa mereka penduduk Taman Medan, PJ berdemo agar lambang SALIB yang berada pada GEREJA diturunkan atas alasan mencabar umat Islam di kawasan berkenaan.

Mula-mula aku just baca berita dan tengok gambar-gambar berkaitan kejadian.

Baca : Kumpulan Pendemo Mahu Lambang Salib Diturunkan Segera.

Lepas tue aku berkesempatan tengok video berkaitan demo tersebut.

Tengok ;

Demo Desak Turun Lambang Salib Di Gereja
Inila wajah2 pendemo lambang salib perlu diturunkan dari premis gereja.Kredit : Suara TV
Posted by Ameno World on Sunday, April 19, 2015
Selepas tengok rakaman aku dapati ;

MEMANG DORANG BODOH. MEMANG PAKCIK2 TUE BODOH. MEMANG MAKCIK2 TUE BODOH. YANG TUTUP TOPENG TUE PUN BODOH. MEMANG DORANG BODOH-BODOH BELAKA.


Pelik gak aku.

Demo beria-ria tapi siap tutup muka. Buat apa. Cuak ke takut orang mark muka kau.

Kena faham bahawa ;

- Lambang salib berada di tempat sepatutnya

- Ia berada di premis gereja

- So perkara neh tak pelik

- Ia adalah lambang untuk announce kat situ ada gereja

- Dari jauh boleh nampak

Aku tak pernah fikir ia akan sensitif walau berada di mana-mana pun selagi mana tak kacau hidup kita biar la.

Aku tatau la korang. Tapi aku banyak kali pegang lambang salib tue. Masa sekolah lagi kerap sebab ada kawan2 yang menganuti kristian. Dorang kan suka pakai rantai lambang salib. Ada macam2 patern sebenarnya. Cantik2 coraknya juga. Kadang2 dorang bertukar2. Memang aku tengok benda tue seni. Salib memang salib tapi lain salib lain cara dorang terjemahkan. Kadang2 aku tengok menarik je nak pakai. Tapi sebab aku muslim so memang la aku tak boleh pakai. Tak macam non muslim. Dorang boleh pakai cincin, subang mahupun rantai bulan dan bintang. Bila dorang pakai orang tak cop depa muslim. Tapi kalau aku pakai tak memasal orang fikir aku convert ke kristian. Jadi memang sensitif la nak pakai salib. Sebab salib tue dah ditradisikan sebagai lambang kepada kepercayaan kristian. Tapi pada aku salib is salib la. Dan bila dorang letak corak salib tue pada rantai, ada sesetengahnya cantik pada penglihatan aku. Seni kan. 

Sebab tue bila dorang sanggup berdemo seperti di atas, jelas ia satu insiden yang memalukan diri sendiri dan komuniti Islam. Salib tue jika kau faham, ia sekadar lambang. Bahkan lambang itu ditarik masuk ke dalam agama. Bukan sebahagian dari agama dan kepercayaan sebenarnya.

Jika kau yakin ISA itu ada. Maka kau akan tahu kenapa.

So hal remeh la cerita pasal salib neh. Pendemo-pendemo yang bodoh.

Dan tadi di TMI. Wakil rakyat dari PKR Hee Loy Sian memaklumkan bahawa dia diberitahu bahawa pendemo2 yang protes isu lambang salib itu sebenarnya geng2 UMNO. Padan la macam orang gila je aku tengok sorang2. Terutamanya makcik2 yang protes dengan tetek terjojol. Alahai makcik. Bab aurat pun kau fail. Memang aku tak aneh kenapa kau protes bab salib. Orang yang bab aurat awesome memang takan buat kerja bodoh macam makcik2 tue buat. Siyes memalukan.

Lambang salib sebenarnya tak mencabar umat Islam pun. Yang mencabar umat Islam itu bila mana kita mengaku kita Islam tapi kehidupan kita tak Islam mana pun. Itu yang mencabar sebenarnya. 

Kita tak solat, tak puasa, buat benda mungkar, buat benda haram, berterusan dan mengalakkan bahkan sesetengah dari kita berbangga dengannya. Itu yang mencabar. Contoh. Kita sokong sistem riba. Kita sokong cukai yang menindas rakyat. Kita sokong kapitalis yang membunuh sistem ekonomi Islam. Kita sokong arak dijual secara berleluasa 24 jam di mana-mana sahaja. Kita bagi alasan ia untuk non muslim. Tapi apa pula peranan kita membetulkan pemikiran mereka. Sokong wakil rakyat yang jadi model October Fest ka?

Ini yang mencabar diri kita sebenarnya.

Salib sekadar salib. Kalau kau tahu salib itu sekadar salib pasti kau rasa malu untuk participate dalam demo bodoh itu.

Renung2kan la ek.

Kbai.

Klik sini jika video gagal loading.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...