Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 7 November 2013

Kerajaan Belanjakan Hampir Setengah Juta Setiap Kali 'Menteri Terbang' Ke Luar Negara..

Ini betul2 gampang.

Haha.

AKu memang marah neh. First of all aku nak explain dulu bahawa ;

1. Aku faham bidang kuasa menteri2 di negara neh.

2. AKu meraikan dengan terbuka hak dan keistimewaan yang mereka layak dapat sepanjang menjalankan tugas.

3. AKu menerima bahawa hak2 tersebut sebenarnya adalah untuk memudahkan urusan mereka bagi melaksanakan kerja2 untuk membantu rakyat dan menjalankan amanah yang diberikan kepada mereka.

Maka aku betul2 tak heran sangat dengan kos sana sini yang perlu pembayar2 cukai keluarkan, asalkan sebagai balasan nya balik, kebaikan akan datang semula kepada rakyat.

Siyes aku cakapkan neh beb.

Baca ;
Seremban MP Anthony Loke told reporters that in 2012, a whopping RM182 million was spent on 372 flights to 339 destinations, using the six private planes belonging to the government,

Loke was referring to a written reply he received from Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Shahidan Kassim on the expenditure incurred by the government in the usage and maintenance of the planes.

Of the RM182 million, fuel cost RM14,951,448.04 while maintenance cost RM167,079,541.80.

"This is another form of wastage by the government who does not want to reduce its expenditure despite telling the people to do so," said Loke at the Parliament lobby.

Point penting ;

1. Sebanyak 182juta dibelanjakan untuk 372 penerbangan ke 339 destinasi sepanjang tahun 2012. 

2. Dengan menggunakan 6 buah kapal terbang peribadi milik negara.

3. Angka ini diperolehi secara bertulis oleh menteri di jabatan perdana menteri iaitu Shahidan Kassim.

4. Kos purata setiap kali menteri2 kita menggunakan kapal terbang untuk lakukan apa2 kerja rasmi ialah menghampiri rm500 ribu [hampir setengah juta] untuk setiap penerbangan.

5. Dengan 14juta plus2 perbelanjaan bagi minyak dan 167juta plus2 untuk kos penyelenggaraan.

6. Dan ini merupakan satu pembaziran yang amat di saat kerajaan mampu, aku ulang MAMPU, sekali lagi aku ulang MAMPU mengurangkan kos nya di tahap yang lebih efektif dan menjimatkan.

Sekali lagi aku ulang. Kami sebagai rakyat tidak mempertikaikan kuasa dan kelebihan yang mana pemimpin2 negara kita layak dapat sepanjang mereka berkhidmat sebagai pemimpin dan pentadbir di negara ini. Yang kita persoalkan bilamana ko boleh membelanjakan wang negara secara effisyen kenapa ko pilih untuk berboros? Kalau ada nasi lemak yang sedap dijual dengan harga rm1.50, kenyang, tapi kenapa ko beria2 nak beli nasi lemak harga rm10 padahal isi dan kekenyangan dia sama je?

Itu yang dipersoalkan now.

Oke bai. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...