Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 3 Oktober 2012

Punca Najib Ponteng perbahasan bajet 2013 terjawab.


Ramai orang tahu yang najib dan menteri2 kabinet ponteng pada sesi perbahasan bajet 2013 isnin lepas. Walaupun sebenarnya dorang tak patut ponteng. Kita pun faham perdana menteri dan menteri ada tugas yang banyak. Kita pun kadang2 faham akan ada masa2 yang PM akan terponteng. Terlalu banyak kerja. Sampaikan tak terurus. 

Tapi itu sebab ko memandai2 pegang banyak jawatan. Cuba jadi wakil rakyat hanya pegang satu jawatan dalam kementerian. So takde la terkejar2 nak ke sana ke sini. Jawatan parti muka tu. Jawatan kabinet muka tu. Balik2 muka tu. Tapi time buat kerja bukan muka tu pula.

Dah la ponteng kerja, gaji tetap jalan. Ponteng dalam beberapa sesi yang bukan la sesi puncak ada maafnya. Ponteng pada sesi puncak memang bullshit la weh. Dah la bentang bajet lepas tu perasan bagus macam bajet yang dia bentangkan tu tak perlu dibahas. Macam dah sah2 kita setuju benar la dengan perancangan dia terhadap kita. Tindakan membahas bajet 2013 tu penting. Kita boleh menafikan keputusan yang pm buat berkenaan isu rebet telefon bimbit tu.

Lepas tu isu uniform RELA. Dapat jimatkan 90juta. Daripada apa yang aku dengar uniform rela tu mahal tak sepadan dengan kualiti yang ditawarkan. Begitu juga rm1.2b tak silap aku untuk PERMATA. Seme tu penting untuk dibahas dan diperdebatkan. Tapi si najib tak muncul. Dia tak rela dinafikan. Dia hanya rela memaksa rakyat mendengar sebelah pihak.

Itu bukan cara pentadbiran yang betul najib. Slogan kami mendengar ko tue cam gampang. Kat parlimen ko tak amalkan pula apa yang ko gebang kat lrt tu. Ko cakap je pandai. Pongpangpongpang.. tapi ko tak amalkan apa yang ko cakap. 

Lepas tu ko suruh kami sayang, undi dan kenang budi ko? Gila ke ko?

Sudah la ponteng. Lepas tu siap sorokkan beberapa data yang sangat penting untuk kajian kita bersama. 

Beberapa laporan yang disorokkan ;

1. Penyata Kewangan Pada 31 Disember 2012

2. Kumpulan Wang Berkanun Kerajaan Bagi Anggaran Kumpulan Wang Seperti 31 Disember 2012.

3. Penyata Hutang Awam dan Jaminan Seperti 31 Disember 2012.

Pelik.

Menurut ahli parlimen Azan Ismail dokumen2 tersebut memang tiap2 tahun ade je untuk kajian bersama. Tapi tahun neh dokumen2 tersebut dihilangkan or tidak disertakan dalam buku Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2013.

Boleh nampak bagaimana si najib mentadbir negara. Sedarla weh. PR takan bankruptkan negara. BN juga takan bankruptkan negara. Tetapi tangan2 yang menyokong dan bersama BN yang sedang membantu BN untuk bankruptkan negara. 

Ingatlah, jika saat itu tiba, dan jika saat itu korang masih hidup, kita akan perang saudara. Apa yang berlaku, korang punca nya. Manusia itu ada limit kesabaran. Fikirkan. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...