Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 3 Oktober 2012

Najib, ko meh sini kejap.

Najib aku dengar ko cakap ko mendengar luahan dan masalah rakyat berkenaan kos sara hidup. Yang cakap kat aku neh pun bukan calang2 orang. Tapi calang2 mesin. Nama dia lrt. Berikut bukti dia cakap begitu kat aku ;


Baru2 neh anak sedara ko ada like fanpage amenoworld. Dia marah aku sound2 ko walaupun aku rileks jek sound2 ko. Aku ada pesan kat dia suruh ko like fp amenoworld. Aku harap ko dah berbuat demikian. Bukan apa, pembangkang sekalipun dia masih rakyat. Walaupun aku tak sokong bien tapi aku masih rakyat dan kebajikan aku dalam masyarakat tetap dalam tanggungan ko. 

Baru2 neh kita seme tahu bahawa ko naikkan gula sebab diabetes. Ko cakap pesakit diabetes dah bertambah. Bahkan pengakuan ko di parlimen ada menyebut atas nasihat dan persetujuan persatuan perubatan ke apa menyokong kerajaan menaikkan harga gula sebanyak 20 sen. Walaupun ko tak la sebut gula naik 2osen dan ko hanya sebut subsidi kurang 20sen bagi sepeket gula.

Ubah perkataan dan ayat ketika menyampai sesuatu perkara yang kurang baik bagi membentuk persepsi nampaknya tak berhasil. Ia hanya lah menampakkan ko bodoh piang dan memalukan diri sendiri. Majoriti berfikir begitu walaupun mungkin totok umno sanggup menipu ahti dan diri mereka sendiri. 

Lihat sendiri kenyataan ko kat bawah neh najib ;


Sumber milosuam.

Setelah membaca dan memahami dengan teliti aku dapati aku ada sedikit masalah nak menerima alasan kenaikan gula tersebut. Aku nak bagitau kepada ko terlebih dahulu aku neh jenis orang yang macam mana.

1. Aku bukan ada penyakit kencing manis.

2. Aku takde sejarah keturunan dengan pesakit kencing manis. Majoriti penyakit kencing manis adalah berdasarkan keturunan. Dan ada juga kajian mengatakan jenis darah dan pemakanan semasa mengandung juga mempengaruhi. Which is seumur hidup aku takan terjebak. Aku yakin. Terutamanya bab darah tu.

3. Aku tak pula jenis gula addicted. Maksudnya aku jarang suka benda2 manis.

So apasal orang lain yang dapat penyakit orang lain plak yang kena tanggung musibat? Yang ko sasarkan pesakit diabetes. Tapi aku takde kena mengena apasal dengan aku2 sekali terheret dengan kenaikan gula hah? 

Kalau ko naikkan rokok sebab nak kurangkan bilangan pesakit kanser aku boleh faham. Sebab apa? Sebab rokok memang takde faedahnya. Rokok = bakar duit. Rokok = punca penyakit. Satusen takde faedah. Tapi gula itu ada faedahnya. Dia bukan macam rokok. Gula = bukan punca penyakit. Cara pemakanan = punca penyakit. Faedah2 gula tu aku takmo ulas tapi yang pasti gula bukan penyebab kencing manis.

Kalau la gula itu penyebab kencing manis aku rasa rakyat satu dunia ada penyakit kencing manis. Dah sah2 setiap rakyat makan gula tak kira la dalam apa cara sekalipun. 

Kencing manis hadir disebabkan seseorang tidak menjaga kesihatan mereka. Oleh kerana itu tidak adil pula kepada aku dan lain2 yang terpaksa terheret sekali disebabkan ada di antara mereka2 yang tidak menjaga kesihatan. Lainla kalau ko buat pesakit diabetes kena beli gula lebih mahal berbanding rakyat malaysia. Ada juga maafnya.

Sebab tu aku tak puas ahti. Aku rasa ko mungkin diberikan nasihat yang salah oleh orang yang salah. Orang yang salah tu pun dilantik oleh ko juga. Kalau ko nak nasihat yang betul lantikla orang yang betul. Ko tak payah susah payah cari la najib. Aku offer ko baik punya. Aku offer diri aku jadi penasihat ko. Kalau ko sungguh2 nak nasihat yang betul la. Kalau ko nak nasihat yang salah dan terus karam dipersilakanlah. Aku satu sen pun tak heran.

kah kah kah

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...