Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 22 Oktober 2012

Pagi2 kena tipu dengan Najib..





Pagi2 lagi Najib tipu aku. Siap kait dengan Allah swt, dengan Islam, dengan Muhammad saw. Nak menipu, tipu je la. Buat apa ko kaitkan penipuan2 ko dengan Allah swt dan apa2 seme ? Pembaca berita tue cakap Najib membantu seme rakyat malaysia tanpa bias. Lebih kurang gitulah maksud ayat dia.


Then dia cakap Najib cakap tindakan dia tue selaras dengan apa yang Allah swt firman, selari dengan Islam dan mencontohi Nabi SAW. Hak eney.

Bantuan tak sampai kepada golongan sasaran bukan perkara baru di Malaysia. Bantuan hanya sampai ke golongan2 tertentu pun bukan perkara baru di Malaysia. Bantuan didahulukan ke atas kroni2 dan geng2 sedara sendiri pun bukan perkara di Malaysia. Piem Malaysia hidup dalam penafian ka ataupun dia memang tatau langsung perkara2 neh wujud?

Bagaimana pekerja kerajaan yang ada 2 buah rumah boleh dapat loan untuk bina rumah atas tanah sendiri lagi? Kenapa aku yang minta loan tersebut sebelum neh gagal ? Aku mana ada dua buah rumah atas tanah sendiri. Kenapa permohonan anak hantu tue lulus dan permohonan aku gagal?

Ini yang ko cakap bn membantu semua orang tanpa bias? Hak tuih. Cam celake jek aku dengar. Nasib baik tv mahal. Kalau tv murah aku dah lama letupkan. Aku betul2 panas dengan ko Najib. Bab yang membuatkan aku lebih panas bila pembaca berita cakap Najib luluskan bantuan rm30juta kepada sekolah2 cina untuk memperkasakan bahasa mandarin.

Pembaca berita cakap, Najib cakap dia luluskan peruntukkan tersebut disebabkan CSL memintanya. Maksudnya ;

Hey Najib bagi gua 30juta. Gua mao perkasakan bahasa mandarin di sekolah2 cina.

Ya ka? Oke lai2 mari sini angkat la itu wang.

Celake. Boleh pula duit pembayar cukai diagihkan sesuka ahti ikut otak dorang. Hantu betul.

Patutnya bagi la paperwork. Apa bukti yang sekolah2 cina tue perlukan peruntukkan 30juta? Bukti takdak. Ada air liur CSL jek. Setakat air liur jek Najib bleh bagi CSL 30juta? Kebabian apekah itu?

Cakap terus terang. Perkara ini membuatkan aku kecik ahti, sakit ahti dan segala apa2 jadah yang related dengan kekecewaan la. Bagaimana sekolah2 agama, sabah dan sarawak yang mempunyai sekolah2 uzur susah nak dapat bantuan tetapi sekolah cina2 senang2 jek tiap2 tahun dapat peruntukkan? Sohai tak? 

Aku takmo ulas bab penghinaan CSL ke atas hudud apa seme. Aku akan ulas ia dalam satu topic khas. Sekarang aku nak ulas bab sekolah jenis2 kebangsaan. Aku berpendapat sekolah2 jenis cina ka tamil ka apa ka harus dihapuskan secara total. Ia perlu untuk memberikan laluan kepada sistem satu sekolah.

Sistem ini diperkenalkan oleh Mahathir tetapi belum sempat dilaksanakan. Sistem ini satu sistem yang bagus. Aku agak marah dengan Mahathir kerana dia hanya memperkenalkan agenda ini di akhir2 zaman kejatuhan dia. Sepatutnya dia buat sistem ini sejurus dia menjadi perdana menteri. Kalau tidak, takde la budaya racist keterlaluan di zaman sekarang.

Jangan la korang dak2 cina bagi alasan hak eney sekolah2 kebangsaan tak bagus. Ko nak hadap sekolah bagus. Kami pun nak juga hadap sekolah bagus. Ko dah patut bersyukur sebab kerajaan bagi ko 30juta dan berjuta2 dulu dan akan datang, untuk memajukan sekolah2 korang. Kami? Budak2 sabah dan sarawak? Ada terima layanan special macam sekolah2 korang dapat? P mamposlah kata bien. Puiii. Jangan harap bien nak bagi. 

Sekolah atap pun sekolah atap la. Sekolah berlubang pun sekolah berlubang la. Budak2 islam, sabah, sarawak takde nilai yang istimewa macam korang. Sekolah yang takde kemudahan. Kalau tengok memang sedih, memang sayu, memang pilu tapi itulah sekolah yang budak2 islam belajar bahasa arab. Dapat 6A dalam upsr. 

Mana najib? 30juta? P jahanam la. Depa tak heran pun. Orang cina jangan pentingkan diri sendiri. Korang dapat segala2nya untuk sekolah korang. Ada penaja swasta lagi ada penaja dari bien celake tue. Korang dapat segala2nya untuk kemudahan pembelajaran kamu. 

Tapi lepas habis sekolah rendah ehh bahasa melayu tatau cakap? Masuk sekolah peralihan. Bahasa melayu lemah nak mampos. Then takley communicate. Bahasa english pun sama lemau. Takley communicate juga. Dah tue apa tujuan ko p sekolah2 tue? Ko belajar bahasa mandarin jek? Ko ingat satu malaysia bercakap bahasa mandarin? 

Marah?

Baguslah. Memang itulah yang kami rasa bila hanya korang jek dapat bantuan2 dan peruntukkan untuk sekolah2. Faham?

Kalau korang p tengok sekolah2 agama Ya Allah swt sedihnya. Inila antara sekolah2 yang diabaikan oleh kerajaan. Kemudahan tak lengkap. Kelas uzur. Sekolah uzur. Tapi pelajar2 ini memang cemerlang. 100% lulus UPSR yang paling koman dapat 3A. 

Cakap bahasa melayu pun reti. Bahasa english pun reti. Bahasa arab pun reti. Mandarin dan tamil tak reti sebab tak diajar. Kalau diajar confirm dorang memang reti. Sebab tue pelajar2 agama seringkali menjadi pelajar2 cemerlang di Malaysia.

Kalau ko tengok sekolah2 pendalaman di sabah dan sarawak mak aii sedihnya. Sedih tengok orang2 pendalaman dapat sekolah uzur. Nak menangis tengok layanan sampah terhadap masyarakat pendalaman sabah dan sarawak. Lepas tue kerajaan dok bising2 yang masyarakat pendalaman ramai tak reti membaca apa bagai. Tapi ko tengoklah sekolah dorang macam mana? Kalau aku pun hilang semangat nak belajar bhai. 

Motif aku marah neh mudah jek. Belajarlah berkompromi. Orang2 cina di malaysia kena belajar berkompromi dengan jangan menentang lagi sistem satu sekolah. Ingat ko jek layak dapat sekolah dengan kemudahan yang bagus2? Sekolah macam kami tak layak? Jangan sochai beb.

Kita sama2 lepaskan seme sistem aliran yang wujud di malaysia dan sama2 bangunkan sistem satu sekolah. Dalam sekolah tue nanti nak belajar mandarin ka tamil ka apa ka boleh. Nak amek aliran agama? Pun boleh. Lantak ko le nak belajar apa or amek apa2.

Nak tunggu sistem sekolah tue benar2 dah stabil baru nak join? Jangan malas. Kita kena usaha setiap apa yang kita nak buat. Jangan nak goyang kaki jek. Sedap2 taknak berusaha nak membiarkan orang2 yang setuju jek usahakan sistem satu sekolah baru korang nak jv? Jangan sochai la beb. Jangan sochai wa cakap sama lue.

Kita nak bina sekolah tue kita kena sama2 usaha dan sama2 laburkan masa, tenaga dan idea. Kita kena sama2 setuju bahawa kita akan hapuskan aliran sekolah berdasarkan bahasa dan kaum. Kita kena sama2 bersatu dan bersama2 merealisasikan impian sistem satu sekolah.  Kita kena mulakan bersama2. Kita kena berlapang dada dan memahami bahawa sistem satu sekolah ini akan menyatupadukan rakyat malaysia dan mampu mengangkat tahap pendidikan negara nampak lebih universal, terbuka dan advanced. 

Tengok isi, tengok paperwork, tengok plan. Kaji. Jangan disebabkan ia menyebabkan sekolah2 jenis kebangsaan dihapuskan korang jadi bengang dan bangang. Korang punya bengang dan bangang boleh menyusahkan orang lain faham tak? Jangan pentingkan diri sendiri. 

Kita nak update sistem persekolahan kita supaya semua pihak boleh merasai kebaikan pendidikan di Malaysia. Ko cina india melayu sabah sarawak dusun kadazan orang asal orang campur orang apa2 sekalipun dapat merasai duduk dalam satu sistem pembelajaran yang menekankan aspek pendidikan untuk seme golongan. 

Jika PR dan BN sama2 tak boleh buat sistem satu sekolah no hal. Ia akan diusahakan oleh orang2 macam aku. Aku percaya orang2 yang berfikiran seperti aku ramai di luar sana. Kami hanya perlu bersatu supaya kami boleh berdemo untuk melaksanakan sistem ini. Ini bukan perjuangan kosong. Ini adalah untuk masa depan anak cucu cicit kita. Fikirkan.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...