Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 2 Mac 2011

Melayu : Betul ke nak jual tanah kampung baru???


Aku baru baca isu neh kat paper utusan online. Setelah baca 2,3 kali dan baca pula sampai habis aku dapati lebih elok melayu jangan jual lah hakmilik mereka kat kampung baru tue. Itulah pusaka orang melayu kat kampung melayu. Nak harapkan tanah kawasan bandar yang len memang takdelah. So, memandangkan itulah yang ada maka wajarlah itu yang dipertahankan.

Kalau kerajaan nak bangunkan sangat, soh bangunkan chowkit je. Dah semak je aku tengok jalan chowkit tue. Dah lah kegiatan maksiat berleluasa kat situ. So kenapa tak bangunkan chowkit tetapi mengusik pula kawasan kampung baru?

Dalam berita tengah malam rtm pula, aku tengok malam tadi [semalam] menteri umno cakap orang melayu 99% setuju tanah kampung melayu di bangunkan. Entah betul entah tidak. Baca memang sedap. Di bangunkan. Tetapi masalah sekarang bukan sekadar di 'bangunkan'. Sebaliknya dijual terus. Hak milik dah bukan milik si empunya tanah lagi. Aku rasa ini yang akan berlaku. Betulkan aku kalau aku salah faham. Neh petikan nota perbualan yang aku copy dari utusan ;




1. Dari apa yang aku faham pemilik tanah akan di bayar sejumlah wang tertentu mengikut nilai pasaran tanah komersil.

2. Kalau pemilik tanah terima wang, maka sudah tentulah pemaju berhasil mendapat sesuatu kan? Maksudnya kat sini mestilah tanah. Betul?

3. Maknanya berlakulah pertukaran hak milik tanah tersebut.

4. MAS = ialah akta yang melindungi kepentingan kaum melayu di kampung baru. Ia akan dihapuskan kalau bacaan parlimen meluluskan usul ini. Namun pembahas dari umno nampaknya senada dengan aku. Tak bersetuju MAS di hapuskan.

5. Kalau MAS dihapuskan maksudnya kat sini ialah tanah di kampung baru boleh dibeli oleh sesiapa sahaja tak kira kaum.

6. Salah ke? Tak salah. Siyes. Tapi ada ke orang melayu tanah lagi kat malaysia neh? Seme dah habis dijual dan digadai beb. Cukuplah tue amalkan sikap bangang macam tue. Tanah di kampung baru perlu dikekalkan kepada orang melayu. Bukan bersikap racist. Tetapi itulah satu-satunya penempatan melayu yang wujud di bandar. So, kekalkan ia. At least generasi akan datang kenal kampung dan tahu orang melayu pun ada tanah rupanya di malaysia neh.

7. Mungkin ada pelan bahawa pemilik tanah tak perlu jualkan tanah mereka sebaliknya menyerahkan hak/kuasa pembangunan kepada kerajaan. Dan setelah pembangunan siap kelak maka mereka boleh menjana keuntungan kat situ. Kalau ini aku rasa okey sket. Tapi siapa jamin bahawa mereka tidak akan tertipu dan tertindas melalui dokumen itu ini kelak?

8. Memandangkan kerajaan yang ada ialah kerajaan yang korup bila-bila masa akan menipu maka eloklah pemilik tanah kampung baru jangan mempercayai mereka.

9. Takpelah kampung baru tak membangun pun.

10. Aku suka kampung baru yang asal. At least ble nak makan aku tahu kat ceruk mana aku nak cari.

Sumber berita dari sini.

Ameno : Kampung baru ialah sejarah..

Share this

6 Responses to " Melayu : Betul ke nak jual tanah kampung baru??? "

  1. Elok jangan jual dan jangan tandatangan apa2 dokumen langsung. Penduduk Kg. Baru makin lama makin maju dan kaya. sampai satu tahap nanti boleh bangunkan Kg Baru tu sendiri,senang nak sepakat sebab yang duduk situ majoriti melayu dan dah berzaman hidup berjiran.

    Jangan la gelap mata disebabkan harga pembelian tanah yang munkin mencecah ratusan ribu ringgit...

    Kalau nak duit sgt, ikat je kontrak dhn pemaju, pajak tanah kat dia 99 tahun, lepas 99 tahun pemaju kene renew kontrak dgn membayar sejumlah wang kepada pemilik tanah ..so setiap generasi penduduk ada la pendapatan tetap... betul tak ?

    BalasPadam
  2. aku pun x setuju jual2 tanah ni..mmg anti perangai suka jual tanah..mcm kene tipu je..aku rs byk lg tmpt lain boleh bgn kan..

    BalasPadam
  3. Anak jati melayu2 Mac 2011 5:23 PTG

    Kalo jual mmg bodo la...
    Tu antara warisan yg org melayu kite ade...
    Habis sume nk bg bangsa lain kenape...
    X ingt sejarah kite dulu mcm mane...
    Ni la die kalo dpt pemimpin mcm *****
    Mari kita same2 mempetahankan warisan budaya bangsa melayu kite...
    Dah la minda melayu kite makin lame maki terhapius akibat penjajahan minda...
    Ni sejarah pon nk hapuskan?
    Tepuk dada tnye akal...

    BalasPadam
  4. aku pun x setuju jual2 tanah ni..mmg anti perangai suka jual tanah..mcm kene tipu je..aku rs byk lg tmpt lain boleh bgn kan..

    BalasPadam
  5. Elok jangan jual dan jangan tandatangan apa2 dokumen langsung. Penduduk Kg. Baru makin lama makin maju dan kaya. sampai satu tahap nanti boleh bangunkan Kg Baru tu sendiri,senang nak sepakat sebab yang duduk situ majoriti melayu dan dah berzaman hidup berjiran.

    Jangan la gelap mata disebabkan harga pembelian tanah yang munkin mencecah ratusan ribu ringgit...

    Kalau nak duit sgt, ikat je kontrak dhn pemaju, pajak tanah kat dia 99 tahun, lepas 99 tahun pemaju kene renew kontrak dgn membayar sejumlah wang kepada pemilik tanah ..so setiap generasi penduduk ada la pendapatan tetap... betul tak ?

    BalasPadam
  6. Anak jati melayu6 Mei 2011 10:06 PTG

    Kalo jual mmg bodo la...
    Tu antara warisan yg org melayu kite ade...
    Habis sume nk bg bangsa lain kenape...
    X ingt sejarah kite dulu mcm mane...
    Ni la die kalo dpt pemimpin mcm *****
    Mari kita same2 mempetahankan warisan budaya bangsa melayu kite...
    Dah la minda melayu kite makin lame maki terhapius akibat penjajahan minda...
    Ni sejarah pon nk hapuskan?
    Tepuk dada tnye akal...

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...