Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 7 September 2020

Isu Veveonah, Apa Motif Zahidi Dedah Dapat Maklumat Dari Timbalan Menteri Kewangan 1?

ULASAN | Dah minta maaf, dah mengaku salah sepatutnya move on sahajalah dan focus kepada isu lain. Tapi pelik juga perangai Timbalan Menteri Komunikasi, Datuk Zahidi Zainul Abidin yang sempat mengaitkan Timbalan Menteri Kewangan 1 yang juga Ahli Parlimen Kudat, Abdul Rahim Bakri.

Menurut Zahidi lagi, Abdul Rahim Bakri mendapatkan maklumat itu dari UMS. Pelik. UMS tak pernah pula berbunyi menyalahkan Veveonah malahan diberikan biasiswa lagi.

Rujukan : https://www.malaysiakini.com/news/531579

“UMS dengan sukacitanya menawarkan biasiswa kepada Veveonah Mosibin yang menamatkan pengajian Asasi Sains di UMS utk menyambung pengajiannya di peringkat sarjana muda di UMS.


Berdasarkan analisis awal penulis, pasti ada sebab kenapa Datuk Zahidi mengheret Abdul Rahim Bakri dalam insiden ini.

Andaiannya;

1. Datuk Zahidi teruk dikecam netizens. Bahkan ada gesaan meletak jawatan. Pula tu ditroll berjemaah oleh semua penyokong tak kira partisan PH ataupun PN kerana bagi rakyat, mereka merasakan internet itu satu keperluan dan sememangnya kerajaan gagal sediakan liputan internet yang merangkumi seluruh kawasan di Malaysia. Ia adalah fakta yang tak dapat disangkal-sangkal lagi.

2. Mungkin bagi Datuk Zahidi mana adil baginya dikecam berjemaah oleh warganet sedangkan pihak yang menyalurkan maklumat itu tak pula dikecam sekalipun. Pula tu MP Kudat tak berbunyi pun membela dia.. hehe..

3. Maka, Datuk Zahidi beranggapan dia patut menceritakan semua yang terjadi disebalik tabir, dan kalaupun beliau tetap dikecam kali ini beliau boleh berkongsi dengan Abdul Rahim Bakri. Kan sharing is caring..

Sebenarnya bila Datuk Zahidi babitkan Abdul Rahim Bakri ia masih salah Datuk Zahidi sepenuhnya. Kerana apa?

- Mempercayai maklumat dari satu pihak tanpa melakukan semakan fakta dari dua tiga sumber berbeza.

- Datuk Zahidi siap cakap beliau percaya maklumat tersebut kerana dia tak melihat ada keperluan untuk Abdul Rahim menipu. Lerrr.. bila kita semak fakta bukan bermakna kita cop siapa menipu ke apa ke, tetapi kita saring dan semak fakta kerana boleh jadi maklumat yang sampai pada kita adalah maklumat yang salah atau separa tepat kerana ia dah melalui dua tiga peringkat. 

- Beliau sendiri yang menjayakan kempen TAK PASTI JANGAN KONGSI. Sepatutnya beliau arif melakukan semakan fakta. Setelah mendapatkan maklumat dari MP Kudat, beliau patut menghantar wakilnya turun ke Kudat dan UMS bagi menyaring maklumat. Beliau ialah Timbalan Menteri Komunikasi - Abdul Rahim Bakri bukan (pun begitu MP Kudat juga perlu lakukan kerja turun padang dan menyiasat perkara sebenar tapi itu cerita lain, kat sini nak cerita pasal Datuk Zahidi jer). 

- Tindakan Datuk Zahidi ini boleh dilihat cubaan mengalihkan kesalahan kepada pihak lain.

Bagaimanapun kita semua pun tak pasti samada kenyataan Datuk Zahidi tentang MP Kudat itu benar ataupun tidak. MP Kudat juga perlu diberikan ruang untuk menjelaskan cerita dari sudutnya. - 7 September 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...