Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 19 Mei 2020

Didakwa Hina Ucapan Agong, Astro Awani Minta Maaf Tetapi Netizens Tak Terima.

Sosmed | Astro Awani tampil membuat permohonan maaf terbuka selepas stesen penyiaran itu didakwa menghina titah Agong dalam ucapan pembukaan di Parlimen pada Isnin.

"Astro AWANI ingin memaklumkan, rerayap Terkini yang terpampang ketika siaran ulangan Titah Diraja , Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada Istiadat Pembukaan Penggal Ketiga Parlimen ke-14 tiada kena mengena dengan siaran berkenaan. 

Sebaliknya ia adalah rerayap yang merujuk kepada Sidang Media Tun Dr Mahathir Mohamad yang berlangsung sebelum itu. Astro AWANI ingin memohon maaf sekiranya timbul kekeliruan atas apa yang berlaku dan rerayap berkenaan bukan bertujuan menghina mana-mana pihak," kata wakil penyiaran itu dalam satu kenyataan yang dipetik dari halaman rasmi Astro Awani.


Terdahulu, seorang individu yang dikenali sebagai Fadly Bahktiar Othman mengecam Astro Awani dan mendakwa stesen itu sengaja menghina Agong.

"Pada saat YDPA memberi titah kepada Ahli YB, si Astro Awani buat perangai dengan menyiarkan nota menentang arus seperti apa yang YDPA titahkan.

Kelihatan seperti cubaan melagakan rakyat dengan YDPA. Mohon pihak kerajaan tarik lesen penyiaran dan menghukum kepada mereka yang cuba derhaka kepada YDPA," tulisnya dalam kenyataan itu.

Hantaran itu mendapat perhatian netizens dan beberapa pihak turut mendesak agar kerajaan menarik balik lesen penyiaran stesen itu.

Di halaman rasmi Awani pula, meskipun pihak Astro telah meminta maaf dan membuat penjelasan, rata-rata netizens tidak mahu menerima permohonan maaf itu.




Setakat ini dengan lebih dari 4,700 komen, boleh dikatakan majoriti komen adalah menghentam agensi itu dan mendesak kepada satu tindakan tegas ke atas Astro. - 19 Mei 2020.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...