Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 1 Mac 2020

Cerita Sebenar Di Malam Mesyuarat Majlis Presiden PH Hinggalah Tertumbangnya Kerajaan.

Adam Mukriz Mohd Muhayeddin | Bila dah bukan habis kemelut ni, boleh la saya cerita apa yang berlaku sebenarnya. Sebab banyak versi sangat dah, teori konspirasi semua keluar. Maka boleh lah saya cerita apa yang berlaku sebenarnya.

Ingat tak Jumaat minggu lepas masa Mesyuarat Majlis Presiden? 


Dalam mesyuarat tu walaupun ada tegang sikit apa semua, akhirnya bersetuju untuk bagi Tun M pilih bila dia nak jadi PM. Ini jelas dalam PC tadi. Tak ada krisis langsung yang berlaku sperti yang mereka expect.

Kemudian tenang. Tak ada apa.

Pagi Ahad tu bermula segalanya. Azmin punya team kartel meeting kat Sheraton. BERSATU pulak ada meeting Majlis Pimpinan Tertinggi. Dalam mesyuarat tu, Tun M tak setuju kalau nak ambik UMNO (satu blok) sebagai sebuah parti. Tun M tak nak Zahid, Azeez semua masuk. Kau gila. Penat penat kita berjuang lawan dorang. Ada yang masuk jel apa semua akhirnya nak terima dorang balik dan ambik jadi kerajaan? Atas dasar prinsip. Tun tolak. Nak terima Ahli Parlimen sikit sikit boleh. Bukan satu parti sekaligus macam tu.

Antara yang sokong Tun M hanya lah beberapa orang dalam Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) je. Syed Saddiq, Dr Maszlee, Akhramshah, Mukhriz, Kadir Jasin dan ABY. Tun M siap menahan sebak "Jangan paksa saya langgar prinsip saya". Dalam mesyuarat ni paling kurang ajar, Setiausaha Politik dia sendiri, Zahid Mat Arip. Tun M nyatakan sekarang tolonglah fikir pasal masalah negara yang banyak. Dengan coronavirusnya dan ekonomi apa semua.

Keputusan tergantung dan beri masa untuk Tun M decide. Azmin waktu tu pun sama nak berharap Tun ubah fikiran. Tun pun balik rumah. Dekat rumah, Haji Hadi, Azmin, Fadilah GPS, Zahid Hamidi, Abang Johari, Tan Sri Muhyiddin semua datang bincang kat rumah pulak next plan. Masa ni la Zahid keluar kan syarat syarat dia antara jawatan kanan kabinet, kena ambik semua sekali atau tak nak terus, dan mintak buat keputusan sekarang jugak.

Kenapa mereka paksa buat keputusan sekarang? Sebab Najib punya kes, Zahid punya kes akan ada keputusan tak lama lagi. Maka mereka perlu keputuaan segera!

Tun kata kerja bodo. Belum apa apa dah ugut.

Okay lah. Malam tu berlaku la Langkah Sheraton. Berpeluk gila sakan. Ku nan datang macam Menteri orang tolong bukak laluan, semua yang ada malam tu dah berangan pilih nak kementerian itu ini.

Gila! No way!

Pagi Isnin, Tun M tak masuk office. Wan Azizah, Anwar, Mat Sabu, Guan Eng semua datang jumpa Tun. Tun tak ada kat office then tahu Tun kat rumah, mereka pergi kat rumah. Ingat tak yang mereka tunggu kat luar? Tun tak sihat. Yelah stress fikir.

Lepas dari tu baru lah sorang demi sorang jumpa Tun M dalam rumah. Sebelum jumpa ni, mereka ni anggap Tun M la orang paling jahat. Bagi mereka Tun M lah orang yang merencanakan semua ni. Kerajaan Pintu Belakang atau Langkah Sheraton ke apa.

Selepas jumpa seorang demi seorang jumpa Tun, mereka dah diexplain apa semua. Mereka sedar yang Tun M adalah orang yang ikhlas dan berprinsip sebab Tun M boleh jadi PM kepada coalition kepada semua parti tapi waktu tu dah terlambat. Tun M telah pun letak jawatan.

Orang tanya saya habis tu kalau nak jadi PM balik, buat apa dia letak jawatan? Actually Tun M tak nak jadi PM di bawah coalition ni. Sebab BERSATU dah keluar dari Pakatan Harapan. Actually kerajaan PH dah tumbang. Jadi Tun M tak nak jadi PM dalam kerajaan UMNO ni tadi. Tun jugak letak jawatan Pengerusi Bersatu sebab tak setuju dengan pendirian bersatu yang dibuat Tan Sri Muhydidin.

So Tun M pergi lah jumpa Agong dan jadi PM Interim. And Agong kata nak jumpa sorang sorang. Malam tu PH buat Majlis Presiden tanpa Tun M. Sebab Tun M bukan lagi Pengerusi Bersatu dia tak boleh hadir. Bagi PH pulak mungkin ingat Tun M tak ikhlas sebab tak datang. Maka mereka calonkan Anwar sebagai PM.

Bila habis jumpa semua MP. Agong pun panggil Tun M cakap takde sape ada majoriti. Sebab apa? Sebab ada nama lain selain Tun M dan Anwar. So, suggest bawak sidang parlimen yang kemudiannya kata speaker kata tak boleh.

Habis bab tu. So sebelum ketua ketua parti jumpa Agong, PH datang jumpa Tun, dan Tun setuju untuk jadi PM balik dengan beberapa syarat yang mana mereka pun bersetuju. Sebelum tu, BERSATU buat ketetapan untuk namakan TS Muhyiddin sebagai PM dan bersetuju dnegan UMNO dan PAS secara blok. Which is Tun M tak nak.

Jadi bila pergi ke Istana pagi tu, semua dah bawak nama. BERSATU, PAS, UMNO sokong TSMY dan PH sokong Tun M. Warisan datang kemudian.

Paling menyedihkan Tun M hilang ramai orang kepercayaan dia termasuk bebrapa ahli Parlimen yang dia ingat kawan. Itu yang Tun M kata dia dikhianati. Ya. Pengkhianatan yang terbesar. Tun M nyatakan TSMY adalah pengkhianat beliau.

Banyak pengajaran kita dapat dari cerita ni.

Tamak dan gelojoh. Bila ada pemimpin yang mahu itu ini tapi tak reti sabar gini la jadinya. Hati hati dengan orang kita percaya. Kita tak tahu bila dia akan tikam kita bila ada peluang depan kita. Saya sendiri pun tak tahu siapa lah nak percaya sekarang ni.

Itulah cerita sedikit sebanyak yang sudah pun diringkaskan. Namun kemelut ini mengajar aku banyak perkara. Tun M pun akan terus berjuang dengan prinsipnya dengam beberapa orang lagi.

Saya tidak sedih dia letak jawatan. Cuma saya rasa ini bukan pengakhiran yang baik untuk insan bernama Dr Mahathir bin Mohamad. Itu juga kata Tun Siti Hasmah, isterinya.

Kita bina parti BERSATU sama sama. Agak sedih bila jadi macam ni sebab kuasa. I lost a lot of my friends too. Yang tetiba boleh maki hamun Tun. So entahlah. Dunia ini bulat, bagi saya, saya kan kekal berprinsip. Lagipun rezeki Allah tentukan. Itu je selalu percaya. - 1 Mac 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...