Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 19 November 2019

Jual Saham KFC & Pizza Hut, Najib Sindir Pakatan Harapan.

POLITIK | Semalam portal Sinar Harian melaporkan : QSR Brand (M) Holdings (QSR) dipercayai merancang menjual dua rangkaian restoran makanan segera miliknya iaitu Kentucky Fried Chicken (KFC) dan Pizza Hut di Asia Tenggara pada harga kira-kira S$1.96 bilion (RM6 bilion), lapor The Straits Times.



Akhbar Singapura itu menjelaskan, maklumat tersebut didedahkan oleh satu sumber yang mengetahui mengenai perkara berkenaan namun enggan mendedahkan identitinya kerana mendakwa maklumat diperoleh bersifat peribadi.

Katanya, sumber menjelaskan, cadangan menjual dua rangkaian restoran makanan segera berkenaan ada kaitannya dengan masalah ekonomi di Malaysia yang perlahan dan kurang memberangsangkan di Asia Tenggara
.


Berita itu dengan pantasnya menjadi perbualan hangat dikalangan netizens dan rata-ratanya beranggapan ini adalah satu lagi tindakan yang berniat untuk melupuskan aset dan perniagaan berkaitan bumiputera.

Najib juga tak ketinggalan membicarakan perkembangan terbaru itu. 

Menurutnya selama BN mentadbir negara bisnes KFC dan Pizza berjalan lancar namun semua itu berubah selepas beralih kepada PH.

"Bisness KFC dan Pizza Hut ok je berpuluh tahun ini.

Sampai tangan PH, jual ayam goreng dan pizza je pun terjejas,"
katanya dalam satu kenyataan di Facebook pada Isnin.


Najib turut berkongsikan pautan berita yang melaporkan penjualan itu.

"Ini yang dilaporkan dalam artikel yang saya share ini : 


"Katanya, sumber menjelaskan, cadangan menjual dua rangkaian restoran makanan segera berkenaan ada kaitannya dengan masalah ekonomi di Malaysia yang perlahan dan kurang memberangsangkan di Asia Tenggara."

Saya masih ingat Menteri PH janji nak selesaikan kenaikan harga KFC dan Pizza Hut akibat cukai SST akhir tahun lepas tapi sampai sekarang pun masih belum selesai.

"Jan 2019: Menteri: Kos pengeluaran meningkat punca harga KFC naik" https://www.freemalaysiatoday.com/…/menteri-kos-pengeluara…/

Masa itu juga, Rafizi kata dia nak tulis surat kepada KFC kenapa naik harga.

Disember 2018: Rafizi: 'Memang naik harga, nanti saya tulis surat pada KFC' https://www.malaysiakini.com/news/457956

Rafizi tak pernah beritahu jika KFC ada membalas surat dia atau tidak,"
katanya lagi.


Untuk rekod, saham KFC dan Pizza Hut dimiliki oleh Johor Corp dan Johor Corp adalah milik penuh kerajaan negeri Johor. - 19 November 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...