Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 17 November 2019

#PRKTanjungPiai - Analisis Kesalahan Kempen Pakatan Harapan.

ANALISIS #PRKTANJUNGPIAI| Ini adalah bahagian kedua.

Bahagian pertama disini.

Seperti yang diketahui, BN memenangi PRK Tanjung Piai dengan jumlah majoriti yang sangat besar, iaitu melebihi 15,000 undi.

Di Tanjung Piai, demografi penduduk adalah seperti berikut;

57% melayu
42% cina
1% india

Dengan majoriti besar yang diraih BN, ini bermakna undi melayu dan cina pergi kepada calon BN dan bukannya calon PH. 

Apa agaknya yang difikirkan pengundi Tanjung Piai?

Mari analisis corak kempen pemimpin Pakatan Harapan.


1. Calon PH ada melakukan kesalahan apabila mengeluarkan kenyataan mengenai masalah sawit. Beliau suruh peneroka bersyukur dan cakap duduk kampung nak beli apa sangat pun. Dia cakap nak beli minyak je. Dan sampai ke akhir kempen, tak tarik balik pun kenyataan yang membunuh peluang kemenangan. Awal-awal kempen dah bagi modal kepada pembangkang untuk serang. Lepas tu siap cakap, isu sijil tu dia malas layan. Mana boleh. Dia kena fitnah. Kena faham PH terkait dengan penipuan sijil, kegagalan menjawab secara tegas hanya akan membuahkan pandangan negatif. Itupun nasib baik ada yang rajin cut video untuk betulkan fitnah tu. Nak menang tapi malas jawab isu. Itu masalah.

2. Tindak tanduk dan kenyataan beberapa menteri sepanjang kempen PRK Tanjung Piai. Kita petik Lim sebagai contoh la. Ada ke patut takut-takutkan masyarakat dengan isu vernakular. Ini amat bertentangan dengan aspirasi Tun yang mahu satukan rakyat dibawah sekolah satu sistem. Apa-apa tah dia mengarok kat masyarakat cina pasal sekolah vernakular. Dia sebagai menteri sepatutnya kena pujuk masyarakat cina, sekolah satu sistem tak menghilangkan identiti bangsa dan agama seseorang pun. Bukannya hasut-hasut perkauman. Tak betul juga nak tuduh jika BNPAS memerintah tiada menteri cina. BN dah tadbir 60 tahun mana pula takde menteri cina. Agak-agaklah nak membohong pun. Dia sepatutnya kempen mengenai polisi dan gerak kerja MoF. Itukan portfolio dia. Kenapa ambil alih peranan Waytha. Inilah dikatakan masalah. Bila dia takde point nak attack calon BN, maka cybertroopers PH pun ketandusan idea nak attack. Last-last buat poster Rosmah kutuk beramai-ramai kat Facebook. Tak faham bagaimana ini boleh tambah undi. 

3. Meniru cara BN berkempen ketika BN menjadi kerajaan dulu. Kebetulan-kebetulan itu, susah betul kita nak yakinkan pengundi itu adalah kebetulan.  

4. Malah BERSIH 2 sendiri pun tak lalu nak cover. Mereka terpaksa bersuara sebab dah terlalu teruk cara kempennya. Agih itu ini jangan cakaplah. Ada yang kata dah lulus awal. Mestilah orang nak tengok bukti dokumentasi. Bukan janji mulut je. Even dah lulus awal pun, kenapa umumkan ketika PRK? Bukan ambil kesempatan ke tu? Itulah orang marah. Cuba jika BN yang buat? Kamu tak kutuk ke? Tapi bila kamu buat, ia jadi betul pula ya? Itu yang BERSIH 2 tegur. Padang tak rata. Kita neh nak betulkan sistem atau buat perangai pemimpin terdahulu? Cuba clearkan sikit apa halatuju kita.

5. Ada buat PC. "Kami baru habis meeting neh. Dah setuju nak bagi nelayan RM1000. Ini bukan baru. Dari dulu lagi dah ada ye". Dah tu. Kenapa perlu buat PC dan bagitau macam tu pada waktu PRK MB Johor oi. Hal sebegini jangan dipandang remeh. Kita taktahu sejauh mana dia masuk kat dalam akal pengundi sehingga pengundi rasa kita neh tak layak dipangkah. Ingat, 15,000 lebih majoriti tau. 15,000 lebih.

6. Macam kempen Teresa dan Nga Kor Ming. Guna ayat si gemuk. Mangkuk tandas. Boleh jadi contoh yang baik ke tidak pada masyarakat? Kalau nak tahu, baru-baru neh, Public Health Malaysia baru je highlightkan isu body shaming. Kita pun kemain la hebahkan poster tu bagi memberikan kesedaran. Sekali menteri kita? Malu tau. Tak seiringan langsung dengan usaha yang kerajaan nak tunjukkan. Mangkuk tandas. Ini apa? Bagaimana ini boleh tambah undi. Patut ke tak patut kita guna mangkuk tandas? Bukankah kita kena turun padang dan jelaskan isu. Bukan senang nak luang masa jumpa pengundi. Masa neh lah nak tunjukkan bukti kerja. Ini ada pula mangkuktandaskan orang. Kita dok persoalkan. Patut tak PAS guna ayat kafir harbi kafir zimmi. Ia kan menyakiti hati masyarakat cina. Tapi sukati kita pula nak guna perkataan-perkataan yang tak mencerminkan politik matang dan idea. Kan tak bagus begitu. Parti politik neh patut jadi contoh yang baik dari segi sikap, perkataan dan tindakan. Tapi apa yang masyarakat nampak, mereka neh asyik nak hasut perkauman dan kebencian. Tak kirala siapa pun. Hal ini menyakiti masyarakat semua kaum semua agama

7. Masa inilah, geng-geng PKR nak bergaduh sesama sendiri pula. Patutnya Timbalan AMK tak boleh keluarkan kenyataan media dan serang Ketua AMK. Bukan lama sangat pun. 3 hari je lagi nak pangkah undi. Bagi modal kat pembangkang satu isu. Tapi pengundi nampak PH neh huru hara la. Isu dalaman selesai cara dalaman. Marah sangat, lepas habis je PRK kau gaduhlah walaupun tak digalakkan gaduh ikut media tapi dah alang-alang nak huru hara kau pulun je la semua. Kongres pun bulan 12. Ada masa lagi nak gaduh lepas habis PRK. Balinglah kerusi ke meja ke periuk ke semua boleh baling. Tapi ini tidak, time-time tu juga nak kacau. Kartel, kartel. 

8. Peja. Peja tu dah sebut benda tak patut disebut. Sangat tak patut disebut. Sekarang dari orang was-was pasal kerajaan pintu belakang. Dah semakin ramai pula yang yakin hal itu akan berlaku dalam masa terdekat, berdasarkan statement Peja tu la. Jadi, jika ada yang desak Tun Mahathir letak jawatan, jangan cuba salahkan penyokong. Tu Peja tu, tanya dia. Kenapa dia cerita benda-benda begitu kat penyokong BN. Takan mulut dia kena paksa bercakap begitu pula.

9. Bagi penyokong DAP, mereka ada rasa kena buli. Mereka ada fikir isu Zakir Naik, EXCO Perak kes rogol, Superman Hew isu komik dan LTTE adalah isu untuk merendahkan intergriti DAP.

Mereka yakin sangat, mereka telah dipermainkan PPBM.

10. Bagi penyokong melayu PH, mereka pun rasa kena buli. Mereka ada fikir isu jawi, Adib, Waytha, Zakir Naik, isu tahanan SOSMA, Kongres Maruah Melayu, isu Islam, DAP telah menekan kerajaan khususnya parti PPBM.

11. Bagi penyokong india PH, mereka rasa masyarakat india kena buli sebab kritikan kerap ke atas Waytha, Kula, Ramasamy dan seangkatan dengannya.

Apa yang berlaku sebenarnya ialah kegagalan menyampaikan maklumat secara cekap, menyeluruh dan tepat. Dan kegagalan Menteri PH menguruskan krisis secara bijak. Ya, mana boleh menteri serang menteri. Bodoh namanya tu. Mana boleh menteri serang keputusan kerajaan. Itu bangang. Korang pamerkan betapa huru haranya dan tak senadanya pemimpin kerajaan dalam satu-satu tindakan - ini menambahkan ke atau menghilangkan keyakinan pengundi. Cuba fikir?

Kalau dah penyokong sendiri pun rasa lain macam, prasangka, negatif, pengundi pula bagaimana? Cuba fikir?

Dari sudut rakyat mereka melihat, apalah huru hara kerajaan hari ini. Boleh pula sesama sendiri attack sesama sendiri. Ada penyokong PH kata, inilah demokrasi. Demokrasi abah kau. Perbezaan pandangan itu memang la biasa tapi kalau dah perbezaan itu sampai kau attack menteri lain sehingga mempertikaikan bidang kuasanya, itu perbezaan ke ataupun serangan? Itu seranganlah. Tak patut kita buat kerana apa sahaja keputusan KDN adalah keputusan mewakili PH juga. Sama macam keputusan MoF macam keputusan PH juga la. Ini menteri MoF pertikaikan KDN, apa ke logiknya? 

12. SPR tiba-tiba buat hal pasal permit kempen rumah ke rumah. Sekali Peguam Negara cakap lain. Tahu tak apa gambarannya kat sini? SPR sengaja nak cari salah pembangkang. Ada orang bagi arahan. Nampak?

13. Isu tempatan kurang dikupaskan. Banyak main isu nasional tah kita pun tak jelas sangat bagaimana ia akan mempengaruhi pengundian. Maybe ada think tank yang dah kaji isu. Kita pun tak boleh cakap sangat sebab kerja mereka dilapangan penat dan mencabar juga. Hadirin ceramah berkurangan, ini beri mesej.. Tapi itulah kita tak tackle dengan pantas. Hal ini susah nak salahkan sesiapa sehingga lah jelas bagaimana jentera kempen berfungsi di atas lapangan. 

14. Masa ceramah mega, pemimpin kita ada bersembang mengenai polisi dan membetulkan beberapa serangan. Tetapi entah bagaimana hal itu tak diterjemahkan dalam bentuk poster dan kenyataan. Media bukan kerjanya nak sebar propaganda PH ya. Media nak highlight isu sensasi je. Tapi itulah, PH tiada jentera kempen yang extract kenyataan pemimpin dan terjemahkan dalam bentuk poster ke? Kalau macam tu memanglah kesalahan besar. Tengoklah BN. Mereka bukan takat create video demi video, siap buat poster pelbagai lagi. Hal ini PH kena perbaiki pada masa-masa akan datang.

15. Walaupun last tapi ini penting sebenarnya. Gagal tunaikan janji manifesto dan gagal yakinkan pengundi kenapa PH gagal tunaikan janji adalah bukan berpunca dari keengganan mereka menunaikan janji. Faham tak?

Mereka juga nampaknya tak suka pada budaya uturn, flip flop dan tak faham polisi ekonomi persekutuan dan negeri. Analisis ini bukan direka-reka ya, ini dapatan Ilham Centre. Buatlah sesuatu bagi membetulkan keadaan. - 17 November 2019.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...