Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 29 November 2018

10 Kesalahan Pemimpin Pakatan Harapan Dalam Menguruskan Insiden Rusuhan Kuil.

ULASAN |Rusuhan kuil Seafield Sri Maha Mariamman di USJ25, Subang Jaya yang berlaku baru-baru ini membuktikan kerajaan Pakatan Harapan tidak cekap dalam menguruskan krisis.

Dan berikut dibawah kami senarai 10 kesalahan Pakatan Harapan dalam menguruskan insiden keganasan di Kuil Seri Mariamman.

👉 Kesalahan pertama dilakukan oleh EXCO Selangor, V. Ganabatirau. Adun Kota Kemuning itu dikecam kerana mengaitkan insiden serangan di Kuil Seafield dengan "kumpulan muslim".


Bagaimanapun selepas dikecam bertubi-tubi di sosmed, Ganabatirau kemudiannya meminda perkataan 'muslim' kepada gangster bagi meredakan keadaan.

👉 Namun malangnya kesalahan Ganabatirau itu disambung pula oleh Menteri Besar Selangor, apabila seakan menghalalkan kesalahan ADUN Kota Kemuning itu dengan mengaitkan ia sebagai 'kesalahan penggunaan tatabahasa'.

Jika diperhatikan, MB Selangor sebenarnya mahu memberitahu kepada pihak media bahawanya pihaknya sudah menegur Adun Kota Kemuning itu mengenai kesalahannya dan perkara itu akan diperbetulkan. Dan ia sepatutnya terhenti disitu. Tetapi apabila memberikan alasan 'mungkin ada kesalahan penggunaan tatabahasa' disitu, maka ia membiakkan lagi kesalahan. Daripada satu kesalahan kepada dua kesalahan atas isu yang sama.

👉 Dan bertambah menjadi tiga apabila Ganabatirau secara sinikal berkata kepada media beliau boleh membuat permohonan maaf namun;

“Kalau permohonan maaf ini akan tenangkan semua, pihak saya akan mohon maaf. Jika itu yang diperlukan dan diutamakan saya sanggup. Namun kenapa perkara (penting) tak diutamakan? Kenapa ada pihak yang masuk ke kuil jam 2 pagi? Siapa upah mereka?

“Ini juga perlu diberi perhatian. Kalau asyik nak guna agama dan perkauman sebagai asas kepada politik, baiklah saya mintak maaf tapi bila orang-orang ini nak minta maaf dan sedarkan diri.

“Berdasarkan video tersebar, pihak terbabit yang cuba masuk ke dalam perkarangan kuil pada awal pagi dengan menjerit perkataan Arab.

“Ramai tak berminat dengan apa yang saya tulis tapi lebih mencari kesilapan saya dan cuba putar belitkan keadaan. Maka saya dengan segera mengubah perkataan itu kepada gengster,”
katanya.


KENAPA INI SALAH?

Ini salah kerana kerajaan hari ini ialah kerajaan Pakatan Harapan dan kerajaan di Selangor juga ialah kerajaan Pakatan Harapan. 

Jika seorang EXCO menunjukkan perangai terburu-buru dalam menanggani krisis, sedangkan agensi kerajaan adalah dibawah kepimpinan kerajaan itu, ia memberikan gambaran tiadanya syncronize di antara satu sama lain.

EXCO tak boleh tanya polis.
EXCO tak boleh tanya bomba.
EXCO tak boleh tanya kerajaan.
EXCO apa macam neh?

Orang luar melihat, wow huru haranya. Kenapa mereka begitu sangat tidak tersusun dan bersistematik malahan dilihat begitu berpecah?

MB Selangor suruh bertenang, EXCO buat cerita di Facebook. Nampak?

MB Selangor suruh bertenang, EXCO boleh lagi potpetpotpet melayan kritikan kerana bengang ditegur kaw-kaw.

Kerja pembangkang memang membangkang, biarkan mereka membangkang sementara itu kau kerana membantu kerajaan menguruskan krisis bukan join bergaduh dengan pembangkang. Inila bezanya pembangkang dan kerajaan. Adakah masih tak move on lagi sedangkan Selangor sudah masuk penggal ketiga sebagai kerajaan.

👉 Kesalahan seterusnya adalah kesalahan paling serius dilakukan oleh Menteri Perpecahan Negara. Opss silap eja. Menteri Perpaduan Negara, P. Waytha Moorthy.

Apakah kesalahan beliau?

Kesalahan nombor empat : Mengadakan sidang media secara terburu-buru.

- P. Waytha Moorthy berkumpul dengan beberapa menteri kaum india dan memberikan sidang media dimana didalam sidang media itu beliau mengapi-apikan keadaan sedangkan beliau ialah Menteri Perpaduan. Sepatutnya beliau ambil pendekatan meredakan situasi dan ketegangan dan mendapatkan pandangan daripada pihak berkuasa terlebih dahulu. Apakah kenyataan yang mengapi-apikan itu?

Kesalahan nombor lima : menfitnah PDRM. Inilah kesalahan serius. PDRM difitnah secara terbuka oleh seorang MENTERI KERAJAAN PERSEKUTUAN. Disebabkan fitnah yang begitu teruk ini, anggota PDRM sudah tentu terkesan dari segi emosi dan tindakan. Hmm.. boleh ke kami lemparkan bom pemedih mata.. dan air untuk suraikan.. hish. Nanti anggota dipecat macam mana.. serang kuil. Adui. Ke kiri salah, ke kanan salah, buat salah, tak buat salah, respon salah tak respon salah.. 

SERIOUSLY? MENTERI PERPADUAN YANG PALING TERBODOH DI DUNIA.

Sudah tentu jika Menteri Perpaduan ini ada akal yang waras, tidak rasis dan bijak mengendalikan situasi, dia faham dia perlu mendapatkan pandangan dari pihak berkuasa terlebih dahulu sebelum mengadakan apa-apa sidang media.

Dia tahu dia tidak boleh melemahkan semangat anggota agensi keselamatan negara dimana dia adalah sebahagian dari kerajaan didalamnya.

Dia faham situasi sekarang yang paling tepat ialah redakan masalah dengan memberikan kenyataan yang rasional dimana semua pihak perlu ditenangkan emosinya.

Tetapi kerana dia begitu bodoh, masalah menjadi lebih bermasalah. 

Menfitnah PDRM tanpa mengambiltahu fakta kes, adalah sama seperti menfitnah KDN. Dia menjatuhkan reputasi KDN. KDN dipegang Muhyiddin Yassin. PDRM dan Muhyiddin Yassin perlu respon kepada masalah di Kuil. Tetapi itu tak cukup buat P. Waytha. Dia perlu tambah huru-harakan KDN dengan masalah lain sekaligus memaksa KDN mengeluarkan kenyataan balas. Akhirnya agensi kerajaan dilihat gagal menanggani krisis. Perpaduan cakap begitu, KDN cakap begini, yang kat bawah bergaduh sesama sendiri. Apa neh?

Sudahlah begitu, sehari selepas menfitnah PDRM boleh pula dengan muka tak malunya meminta tolong PDRM untuk mententeramkan keadaan. Mengapa dia masih MENTERI PERPADUAN dan dibayar gaji? Ini satu masalah yang serius untuk difikirkan oleh rakyat Malaysia.  

Kesalahan nombor enam : tidak turun ke lokasi huru-hara. Sudahlah kelam kabut membuat PC menyalahkan PDRM. Perusuh yang berkumpul telah meminta dirinya turun ke lokasi. Beliau langsung tak tunjuk muka. Kenapa?

Kesalahan nombor tujuh : tidak respon kepada persoalan viral di laman sosial. Mengapakah ini kesalahan?

Ya, ini kesalahan. Ada beberapa persoalan berbangkit di laman sosial dimana mengaitkan insiden keganasan itu dengan dirinya sebagai Menteri kaum india (sahaja).

👉 Sami Kuil Seafield telah meminta berjumpa dengan Menteri Perpaduan, ya atau tidak? Tetapi tidak dibenarkan masuk kerana etika pemakaian dan dijanjikan akan bertemu di lokasi lain, ya atau tidak? Perkara ini berlaku 3 hari sebelum rusuhan, ya atau tidak? Adakah ini bermakna P. Waytha telah mengetahui tentang isu yang ditimbulkan, ya atau tidak?

👉  Sesetengah penyokong Hindraf mengadakan perhimpunan di lokasi pada malam terjadinya rusuhan pertama, ya atau tidak? Penganut Hindu Seafield sememangnya telah menghidu adanya perobohan pada jam 4 pagi maka mereka telah berkumpul siap-siap untuk menghalang kerja-kerja perobohan itu, ya atau tidak? Adakah ini geng-geng yang menghalang 4 MPV PDRM untuk mendekati lokasi, ya atau tidak?

Kenapa fakta-fakta kecil ini sangat penting untuk dijawab? Fakta-fakta kecil ini sangat penting untuk dijawab bagi memberikan gambaran sebenar kejadian dari awal hingga akhir. Masyarakat berspekulasi sesama sendiri sehingga menyebarkan pelbagai andaian-andaian yang menyalahkan kerajaan. Ini tak baik untuk imej pentadbiran Pakatan Harapan.

Kesalahan nombor lapan : memetik-metik nama Tun Mahathir dan memberikan bayangan keputusan mahkamah boleh dipinda sesuka hati secara politik. 

Kenapa seorang Perdana Menteri perlu dibebankan dengan perebutan tanah diantara pemaju dan penganut? Dimanakah agensi-agensi kerajaan yang lain? Inilah masalah PAKATAN HARAPAN pada hari ini.

Segala-segalanya mereka perlukan Perdana Menteri untuk datang selesaikan masalah.

Adakah hanya Tun Mahathir dibayar gaji?

Ya Tuhanku, dia berumur 93 tahunlah.

Kau perlukan Mahathir untuk selesaikan isu menfitnah negara hingga ke Belanda.

Kau perlukan Mahathir untuk diamkan isu ICERD.

Dan kau perlukan Mahathir untuk kes kuil.

Jadi kau sebagai Menteri Perpaduan buat apa? BODOH.

Kesalahan nombor sembilan : tidak bercakap dalam bahasa melayu ketika mengadakan sidang media.

Dia ingat ini negara India ke. Semua tahu isu rusuhan kuil ialah isu nasional. Kenapa bercakap dalam bahasa Tamil? Adakah orang india je yang nak tahu perkembangan terkini? BODOH.

Kesalahan nombor sepuluh : tidak menjadi individu pertama turun ke lokasi huru hara, sebaliknya rekod itu dipegang Zuraida Kamaruddin sedangkan kumpulan perusuh itu memetik nama beliau dan beberapa pemimpin india yang lain. 

Jika kita lihat, sesetengah pemimpin di dalam Pakatan Harapan masih beranggapan mereka adalah PEMBANGKANG. Mereka berfikir sebagai PEMBANGKANG.

Semua benda pun nak sembur kat media dan sosmed tanpa merujuk kepada agensi kerajaan. Sudahnya rakyat melihat agensi dan pemimpin berserabut tiada link (connection) di antara satu sama yang lain. Adakah ini membayangkan pemerintahan ini stabil? No. Ia membayangkan mereka memerintah dalam keadaan huru hara tanpa tahu cara nak buat kerja masing-masing.

Perangai main sembur ini hanya sesuai dilakukan netizens seperti kita, bloggers, portal, pembangkang tetapi bukannya oleh pemimpin yang menjaga kerajaan.

Sudah enam bulan dan mereka masih tak move on. Perlu berapa lama masa lagi untuk mereka melupakan yang mereka ialah KERAJAAN HARI INI dan bukannya PEMBANGKANG HARI INI? - 29 November 2018.
  
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/11/398513/mungkin-ada-kesalahan-tatabahasa-mb-selangor

http://www.sinarharian.com.my/nasional/kaitkan-orang-islam-exco-gelabah-edit-semula-status-fb-1.908983

http://www.sinarharian.com.my/nasional/ganabatirau-akan-minta-maaf-tapi-1.909296

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...