Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Khamis, 27 September 2018

Veteran Tentera 'Tembak' Perangai Mat Sabu Kaw-Kaw, Adakah Ini Kerja Menteri Pertahanan??

Mejar Mior Rosli TUDM Bersara | MENTERI PERTAHANAN

Saya seperti juga rakan-rakan saya yang lain adalah penyokong PH tegar. Saya telah membantu PR dan sekarang ditukar nama sebagai PH. Saya juga seorang perjuangan Veteran, bekas seorang pegawai komando dalam TUDM. Mula berkhidmat pada tahun 1974 Dan bersara pada tahun 1995.



Sejak PRU 12, saya bergerak dalam kumpulan saya membantu menegakkan kebenaran dan melawan kezaliman pemerintah. Saya tidak pernah menyertai mana-mana parti politik tetapi berkerja membantu mereka tanpa sebarang upah. Semua Kami lakukan dengan wang Dan tenaga Kami sendiri.

4 tahun yang lepas, perjuangan saya telah menubuhkan kepada perjuangan masaalah dan kebajikan Veteran Dan Kuasa ATM. Dengan ilmu dan kelulusan undang-undang yang ada pada saya, saya mula mengkaji kenapa ATM menjadi lemah dari segi pentadbiran dan kebajikan Veterannya.


Pada mulanya saya bergerak seorang diri hingga 3 tahun yang lepas PVTUDM menjemput saya dan beberapa orang bekas pegawai kanan untuk menubuhkan team kajian pencen ATM. Saya juga bersuara Di RAFOC, di persatuan matan Panglima-Panglima perkhidmatan ATM. Saya juga pernah jadi SUK Patriot dan cuba suarakan di pentas Patriot. Saya dengan berani menegur dan menetang mantan Menteri Pertahanan BN. Dua kali saya meminta YB Lumut dulu bawa isu Veteran menurut undang-undang tapi Mantan Menteri yang lalu tidak pedulikan hal Veteran.

Apabila PH menang, saya gembira melihat Mat Sabu dilantik jadi Menteri Pertahanan. Tetapi kegembiraan saya itu sebentar sahaja. Saya mula naik meluat melihat cara Mat Sabu berkerja. Saya ada nombor telefon dia, no.telefon SU politiknya, malah ramai pemimpin PH dari berbagai parti saya ada kerana mereka pernah minta saya tolong mereka berkempen. Malah mereka minta saya tulis semula manifesto janji no.20 iaitu manifesto untuk ATM dan Veteran. Saya lihat selepas jadi Menteri Mat Sabu asyik berjalan sakan naik pesawat dan kapal ATM. Melawat kem-kem didalam dan luar negara. Saya mula bertanya di manakah keutamaan dia? Ramai yang menegur saya supaya sabar tunggu 100 hari habis. Mereka kata dia sibuk nak selesaikan masalah 1MDB. Betul ke? Apa yang MAT Sabu selesaikan? Dapat baliklah tanah-tanah ATM yang dijual pada China?

Saya mula nak muntah bila baca puji-pujian penyokong dia. Dia makan roti canai di warong-warong pakai kot pon dipuji sebagai jujur dan perbagai. Dia cerita pekong kelemahan sistem pertahanan negara pun dikira sebagai wira yang hebat. Dia ada masa bersama artis-artis untuk menyanyi dan kumpulan motor besar jam dua pagi pun dikira hebat. Dia naik pesawat dan masak di atas kapal pun hebat. Inikah kerja Menteri Pertahanan?

Baru-baru ini Mat Sabu larang pegawai guna kereta tentera pergi main golf. Tapi Mat Sabu pergi bank dengan kereta kerajaan siap dengan bodyguard yang ramai dan outriders lagi. Adakah itu jujur? Tahukah berapa kos gaji, latihan, peralatan dan semua kenderaan yang mengikut Mat Sabu? Mungkin gaji dan selengaraan mereka sahaja melebihi RM500k sebulan. Perlukah Mat Sabu mempunyai bodyguard seramai itu? Perlukah dia outriders? Mat Sabu ada musuh nak bunuh dia ke? Ini semua membazir bagi saya. Bukan sahaja pada Mat Sabu tapi pada Menteri-Menteri PH yang lain juga. Kalau nak bodyguard pun seorang sudah cukup. Kalau di hitung semua kakitangan Menteri-Menteri PH ini tidak ada kurangnya pembaziran dilakukan oleh BN dulu. Kalau betul mat Sabu ikhlas, dia tak perlu buat baju di Jakel, semua orang tahu itu kepunyaan Rosmah Mansor. Kalau dia nak ke selatan Siam nak jumpa sahabat-sahabat syiahnya pun tak perlu letak gambar dalam blog dia. Ini semua hal peribadi. Saya tak ada halangan sama ada dia nak jadi syiah atau apa, itu hak dia. Sebagai Menteri tak payahlah makan pakai kot makan roti canai. Balik tukar bajulah dulu. Adakah nak bagi sampoi, sampai di Istana pun nak makan macam itu? Nanti bila pembesar-pembesar luar negara datang ajaklah mereka makan di warong-warong. Semua orang melayu makan di warong-warong tapi tak perlulah pakai kot dan bawa bodyguard. Tak kena pada tempatnya.

Yang paling saya terkilan dengan Mat Sabu adalah cara dia menjawab di parliamen dan ucapan-ucapan rasmi. Text yang dia baca adalah sama macam text DS Hishamuddin dulu. Mungkin penasihat-penasihat Mat Sabu adalah penasihat-penasihat yang sama berkerja dengan DS Hishamuddin dulu. Mat Sabu bercakap lebih seperti pembangkang dari seorang Menteri. Tun M pun berkata begitu. Mat Sabu longgokkan semua masalah disebabkan BN. Rakyat dah lama tahu BN tak guna. Tak perlu ungkit kesalahan mereka. Rakyat mahu tahu apa polisi Mat Sabu tentang ATM dan Veteran. Kalau dok jadi Burung kakak Tua baca text tak guna ada menteri pun. Kalau pergi melawat rasmi, orang hampar karpet merah dan semua masalah di sapu bawah karpet, tidak ada apa masaalah yang nampak. Jika masalah besar yang tak boleh tutup, alasan di beri adalah peruntukan kewangan tak cukup. Kalau harga sebatang sekrew harga RM200 dan upah pasang RM200, upah tukang beli RM500 dan upah tukang lulus pembelian RM1000, duit besar gunung Kinabalu pun tak cukup.

Pesawat dalam negara pun tak boleh selengara, apatah lagi di luar negara. Mat Sabu tahu tak bahawa 2 buah C130 kita dihantar ke Saudi Arabia sejak tahun 2015, tapi satu je beroperasi. Pasti dia tahu. Itu pun kerap rosak. Nak balik pun rosak. Mat Sabu dah kaji ke kenapa? Kalau tanya pegawai-pegawai di KEMENTAH pasti jawapan mereka berbalik kepada duit tetapi bukan sistem yang lemah. Saya tidak mahu cerita dengan terperangkap di sini macam Mat Sabu cerita kat semua orang tentang kelemahan-kelemahan ATM. 


Begitu juga hampir 50 kereta kebal kita hanya 2 sahaja boleh beroperasi. Kapal perang..?? Itu pun belum saya cakap pasal kemahiran dan ketahanan anggota kita berperang. Kita hanya lihat tentera buat demo sahaja. Hebat. Yang lain kita tak tahu. Mat Sabu tak perlu syok sendiri. Jangan jadi macam Menteri BN. PH perlu ubah. Kalau Mat Sabu suka sangat melawat, saya lebih suka lihat Mat Sabu duduk di bawah pesawat bersama juru teknik baiki pesawat di tengah panas.. dan tanya mereka kenapa pesawat atau kereta kebal atau kapal tidak boleh di baiki. Kemudian baru tanya pegawai kenapa. 

ATM mengambil berpuluh ribu juru teknik, latih mereka, belanja berbillion-billion... tapi yang senggarakan peralatan semua diswastakan. Pemikiran? Kerajaan bayar gaji anggota, kerajaan bayar syarikat yang senggarakan peralatan. Kemudian Menteri cakap di Parliamen tak cukup duit.

Saya sebagai Veteran masih menunggu apakah cara Mat Sabu nak selesaikan masaalah Veteran. Saya tidak mahu dengar text yang sama yang dibaca oleh DS Hishamuddin dulu. Kalau Mat Sabu masih mahu mendengar penasihat yang bukan ahlinya, percayalah ATM akan sama seperti era BN dahulu selepas PKM hentikan perjuangan mereka. - 27 September 2018.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...