Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 29 Ogos 2017

YB DAP 'UNFRIEND' MP-MP PKR Di Facebook Kerana Isu Kerjasama Dengan PAS.

"Taknak kawan dengan pemimpin yang suka bermuka-muka. Kita, Pakatan Harapan akan terus maju ke hadapan!", itulah kenyataan yang dikeluarkan oleh Adun Tebing Tinggi, Ong Boon Piow yang mewakili kerusi DAP di laman facebook milik beliau pada pagi tadi.

Pemimpin yang dimaksudkan oleh ADUN itu ialah Ahli Parlimen dari Batu, Tian Chua yang mewakili PKR dan Ahli Parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandar yang juga mewakili PKR. Kedua-dua wakil rakyat itu juga menduduki Majlis Kepimpinan PKR dalam parti yang diwakili.



Untuk rekod, perkara ini mula menjadi polemik apabila gambar Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali dan juga Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah bertemu dengan Presiden PAS, Tuan Guru Hadi Awang tersebar di laman sosial dan seterusnya mengundang pelbagai persoalan dan kritikan.

Azmin ketika diminta mengulas penyebaran gambar tersebut oleh media menyifatkan PKR sedang berusaha untuk berkerjasama secara politik dengan PAS di Selangor bagi mengelak perlawanan 3 penjuru di antara Pakatan Harapan, PAS dan Barisan Nasional dalam PRU ke 14 kelak. 

Ada kajian yang dijalankan mendapati jika berlakunya perlawanan 3 penjuru, Pakatan Harapan dan PAS akan kalah dan Selangor akan kembali ke tangan BN semula. Atas faktor inilah Azmin dan beberapa pimpinan PKR yang lain memilih mencari jalan untuk berdamai dengan PAS di Selangor.

Bagaimanapun pada 24 Ogos lalu, Pesuruhjaya PAS Selangor, Ustaz Sallehen menyatakan PAS sedia tanding 42 kerusi di Selangor yang menunjukkan seolah-olah perbincangan kerusi di antara PAS dan PKR menemui jalan buntu.

Baca : Kami Mahu Tanding 42 Kerusi, PAS Kepada PH.

Selepas itu, tersebar pula 2 gambar mesej WhatsApp yang dipercayai dituliskan oleh Rafizi di laman sosial;



Bagaimanapun kesahihannya tidak dapat dipastikan setakat ini.

Baca : Dia La Punca Perpecahan - Latheefa Sindir Rafizi
Baca : Saya Bukan Agent UMNO, Rafizi Jawab Pengkritik 

Sebelum ini, William Leong, Ahli Parlimen Selayang dan juga ahli Biro Politik PKR meletak jawatan berikutan protes kerjasama PKR dan PAS pada 23 Ogos lepas. Perkara itu dilaporkan secara besar-besaran oleh media pro BN dan ramai yang berspekulasi mengatakan PKR telah berpecah kepada dua kem.

Di saat PRU akan berlangsung pada bila-bila masa sahaja dari sekarang, Pakatan Harapan terus menunjukkan sikap gagal bersatu-padu di antara mereka manakala Barisan Nasional semakin mengukuh dari segi kerjasama di antara parti. Hish.. bagaimanakah ianya akan dinilai oleh bakal-bakal pengundi nanti ya.. sama-sama nantikan keputusan PRU ke 14 kelak.. 😂😂😂😂😂

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...