Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 29 Ogos 2017

Saya Bukannya Agent UMNO, Rafizi Jawab Pengkritik.

KETIDAKHADIRAN KE MESYUARAT BIRO POLITIK DAN TUDUHAN SEBAGAI EJEN UMNO

Saya berterima kasih kepada semua pandangan dari dalam dan luar parti mengenai cadangan saya supaya kebuntuan mengenai kerjasama dengan PAS diselesaikan melalui kaedah pengundian perwakilan akar umbi KEADILAN di Kongres Khas yang boleh dipanggil mengikut peruntukan Perlembagaan Fasal Fasal 19(1)(c).
Dari pelbagai pandangan itu, ada beberapa perkara yang ditimbulkan yang mengundang pelbagai soalan dari pihak media dan orang ramai.
Google - Rafizi Ramli
Pertama, isu ketidakhadiran saya ke mesyuarat Biro Politik KEADILAN yang digunakan sebagai alasan kononnya saya tidak mengetahui keputusan berunding dengan PAS itu adalah keputusan parti yang diputuskan oleh Biro Politik KEADILAN.
Saya telah membuat keputusan untuk tidak hadir ke mesyuarat Biro Politik sejak Ogos 2016 selepas jelas perbezaan pendapat di Biro Politik yang berpanjangan akan membantutkan persediaan parti menjelang PRU14.
Ia berikutan rentetan peristiwa-peristiwa berikut:
1. Pertembungan 3 penjuru di pilihanraya Sarawak (Mei 2016) walaupun keputusan Biro Politik adalah jelas mengekalkan persetujuan pembahagian kerusi yang diputuskan di peringkat Majlis Presiden PH pada ketika itu dan ditandatangani sendiri oleh Timbalan Presiden parti
2. Tindakan melengah-lengahkan penyertaan PH di dalam Pilihanraya Kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar sehingga ke saat akhir sehingga saya terpaksa mengeluarkan satu Pekeliling Setiausaha Agung mengarahkan jentera parti turun membantu jentera PH (dari AMANAH dan DAP ketika itu) tanpa menunggu keputusan Biro Politik yang tidak kunjung tiba
Sejak Dato’ Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan, keputusan di peringkat Biro Politik menjadi sukar untuk dicapai bila ada perbezaan pendapat. Jika pun telah ada persetujuan di peringkat Biro Politik, jika itu tidak disukai oleh seseorang maka keputusan itu tidak dihormati malah akan dibuka balik di dalam mesyuarat Biro Politik yang seterusnya untuk ditukar kembali (seperti yang berlaku dengan keputusan perletakan jawatan pimpinan parti di dalam Kerajaan Kelantan). Akibatnya mesyuarat Biro Politik menjadi tempat polemik politik yang berpanjangan tanpa menghasilkan gerakan yang berkesan di bawah.
Keadaan ini semakin menjadi-jadi dalam isu yang paling sensitif iaitu kerjasama dengan PAS kerana ia melibatkan Kerajaan Selangor. Oleh kerana pandangan Timbalan Presiden ialah untuk terus membuka pintu kepada PAS sehingga ke saat akhir untuk memastikan kemenangan di Selangor, sebarang langkah yang dilihat tidak disukai oleh PAS ditolak.
Maka keputusan untuk menubuhkan Pakatan Harapan (yang mana saya menjadi tulang belakangnya sebagai Setiausaha Agung pada ketika itu) melebarkan lagi perbezaan pendapat antara saya dan Timbalan Presiden. Peristiwa-peristiwa di Pilihanraya Sarawak dan Pilihanraya Kecil Kuala Kangsar dan Sungai Besar adalah berpunca dari pandangan yang mengaitkan sebarang inisiatif yang membabitkan Pakatan Harapan akan menguntungkan saya secara politik, maka ia tidak wajar disokong.
Menyedari hakikat ini, selepas kekalahan di Pilihanraya Sarawak dan Pilihanraya Kecil Sungai Besar/Kuala Kangsar, saya tahu bahawa masa dan tenaga saya lebih baik digunakan untuk berkempen di bawah daripada bertempur di dalam bilik mesyuarat yang tidak berkesudahan. Seawal Ogos 2016, saya tahu kemungkinan besar saya akan dijatuhkan hukuman penjara kerana saya didakwa di bawah Akta OSA pada April 2016, maka saya telah membuat keputusan untuk melepaskan jawatan Setiausaha Agung kepada Dato’ Saifuddin Nasution Ismail apabila dijatuhkan hukuman kerana pertukaran itu tidak menimbulkan kontroversi di mata rakyat.
Sebab utama keputusan itu (selain dari soal dijatuhkan hukuman) ialah kerana saya percaya tenaga dan masa saya lebih baik digunakan untuk memastikan kempen dan persediaan KEADILAN/PH di kerusi-kerusi penting (kerusi marginal yang kalah tipis) berjalan baik; daripada dihabiskan di dalam pertempuran politik di atas. Tambahan pula, Dato’ Saifuddin Nasution Ismail adalah orang kepercayaan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan Dato’ Seri Dr Wan Azizah Ismail dan juga diplomat KEADILAN di dalam Pakatan Harapan yang paling kanan (sejak Pakatan Rakyat lagi).
Maka saya membuat keputusan untuk mengambil tanggungjawab menyediakan jentera dan kempen pilihanraya di kerusi-kerusi marginal yang saya telah usahakan melalui INVOKE sejak Ogos 2016 lagi.
Sudah tentu semua keputusan ini dibincangkan dengan Dato’ Seri Anwar dan Dato’ Seri Dr Wan Azizah. Walaupun berat, mereka memahami keadaan pada ketika itu dan kami menyesuaikan aturan menguruskan parti dan memimpin kempen rakyat untuk memastikan kompromi itu membuahkan hasil kepada rakyat dan parti: iaitu sedang Timbalan Presiden diberikan peluang mengusahakan satu muafakat dengan PAS untuk mencari jalan satu lawan satu, saya pula diberikan peluang membina kempen di bawah di kerusi-kerusi marginal melalui INVOKE.
Saya memberikan laporan dan maklumbalas kepada Presiden dan Setiausaha Agung setiap minggu dalam mesyuarat mingguan kami. Saya juga adalah perunding yang mewakili KEADILAN dalam merundingkan kerusi di peringkat Pakatan Harapan.
Maka sementara saya mungkin tidak ke Biro Politik, itu tidak bermakna saya tidak tahu perkembangan parti kerana saya bermesyuarat dengan Presiden, Setiausaha Agung (dan Pengarah Pilihanraya Sdri Nurul Izzah, pada masa yang melibatkan pilihanraya) setiap minggu. Namun, saya juga tahu bahawa di saat akhir menjelang PRU14 ini, saya tidak nampak bagaimana Biro Politik atau Majlis Pimpinan Pusat boleh mencapai persetujuan yang mendamaikan semua pihak mengenai kerjasama dengan PAS. Sebab itu saya mengutarakan bahawa cara paling baik ialah dengan menyerahkannya kembali kepada akar umbi melalui Kongres Khas.
Mengenai tuduhan saya ialah seorang ejen Umno dan rujukan kepada “Ponorogo” seperti yang dituduh oleh Saudari Latheefa Koya (ahli Majlis Pimpinan Pusat), kempen mengaitkan saya sebagai ejen Umno bukanlah satu perkara yang baru. Saya sedia maklum sejak lebih setahun yang lepas ada cerita yang dibawa di bawah kononnya saya telah dibeli oleh Umno (melalui Dato’ Seri Zahid Hamidi, sebab itu nama jolokan disebut “Ponorogo”) untuk menghancurkan KEADILAN dari dalam sebagai pertukaran kepada tidak ke penjara (kerana saya ada banyak kes di mahkamah).
Saya berlapang dada dan tidak akan menjawab tuduhan-tuduhan itu kerana kita kesuntukan masa. Masa dan tenaga saya lebih baik ditumpukan kepada membina kempen di kerusi-kerusi marginal yang dibantu INVOKE dengan turun ke bawah berkempen setiap minggu.
Saya juga boleh mengesahkan bahawa saya tidak pernah berjumpa mana-mana menteri atau pimpinan kanan Umno/Barisan Nasional seumur hidup saya selain berselisih di Parlimen. Saya hanya bertemu Dato’ Seri Zahid Hamidi sekali sahaja di mahkamah dalam tahun 2012 untuk menyelesaikan kes saman beliau terhadap saya. Saya mengisytiharkan harta setiap tahun secara berkanun dan saya yakin rakyat tahu saya tidaklah ada kekayaan yang disyaki hasil dari sogokan.
Saya memaafkan Saudari Latheefa Koya dan semua yang membuat pelbagai tuduhan terhadap saya. Saya tahu pandangan politik selalunya penuh dengan emosi, namun kita semua mempunyai niat yang sama iaitu untuk menewaskan Dato’ Seri Najib Tun Razak dan kerajaan Umno/Barisan Nasional.
Saya tahu ramai yang sering merasakan saya mengancam kedudukan politik mereka. Sebenarnya saya telah dijatuhkan hukuman penjara dan besar kemungkinan akan dihalang dari bergiat di dalam politik untuk satu tempoh melebihi 7 tahun. Saya tidak pasti sama ada saya akan kekal di dalam politik selepas saya menjalani hukuman (jika rayuan ditolak) kerana saya tidak boleh membaca masa depan. Oleh itu, saya tidak sewajarnya dilihat sebagai satu ancaman politik kepada rakan-rakan; sekadar seorang yang sudah terbiasa bersuara apabila saya berbeza pendapat.
Saya mengajak kesemua anggota KEADILAN dan Pakatan Harapan untuk menumpukan tenaga dan masa kepada usaha menumpaskan Umno/BN selaras dengan keputusan Majlis Presiden semalam.
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...