Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 15 Februari 2017

Kapal Nautical Aliya Kini Di Bangladesh, Sekarang Terbukti Bantuan Sampai, Apa Kata Pengkritik Bidas Netizens.

Bahagian pertama disini.

Kapal Nautical Aliya yang membawa lebih 180 sukarelawan daripada 12 buah negara selamat berlabuh di Pelabuhan Chittagong pada 12:30 tengahari semalam. 

Sebelum ini, portal The Malay Mail, melaporkan sukarelawan yang berada di atas kapal memaklumkan bahawanya mereka tidak dibenarkan untuk tinggalkan kapal atau melawat ke kem kemanusiaan yang menempatkan pelarian Rohingya di Bangladesh. Laporan itu tidak menamakan sumber mereka.

Daripada 180 sukarelawan yang berada di atas kapal, hanya 25 sahaja yang dibenarkan untuk turun dan melawat ke kem pelarian Rohingya di Bangladesh.

"Mereka (wakil kerajaan Bangladesh) maklumkan ada pihak hendak kekang hubungan baik antara Malaysia-Bangladesh, mereka bimbang kalau ada sukarelawan yang cedera atau mati, maka musnahlah hubungan yang sudah lama terbina," kata Ketua misi, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim kepada pemberita. 

"Kerajaan Bangladesh juga meminta kita datang selepas 15 hari untuk melihat jika bantuan kemanusiaan itu telah diagihkan"

Katanya lagi, Pertubuhan Imigran Antarabangsa (IOM) akan menguruskan sebahagian besar bantuan yang dihantar ke pelabuhan Chittagong. Bantuan kemanusiaan itu akan diagihkan untuk 3 kem pelarian yang terletak di Kutupalong dan Teknaf. 
 
Food Flottila For Myammar


NGO Turki Tarik Diri Misi Food Flotilla
NGO Turki Dikatakan Tidak Setuju Dengan Hasil Misi
Tinjauan kami di laman sosial pula mendapati, rata-rata netizens mengkritik tindakan Timbalan Menteri Luar, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berikutan kegagalan menyerahkan bantuan kepada etnik Rohingya yang terjejas. 

Meskipun menafikan bantuan kemanusiaan tersebut telah disita, tinjauan mendapati netizens tidak mempercayai alasan tersebut. Mereka sebaliknya berasa marah kerana percaya bantuan tersebut akan 'dirompak, dikurangkan, dirampas' ketika proses pengagihan mula berjalan.

Sentimen itu semakin menebal apabila sukarelawan Food Flotilla dihalang dari terlibat dalam proses pengagihan bantuan kemanusiaan dan diminta datang selepas 15 hari. Daripada 180 sukarelawan yang berada di atas kapal, kerajaan Bangladesh hanya membenarkan 25 dari mereka turun dari kapal dan melawat ke kem kemanusiaan atas alasan keselamatan.

Antara Yang Mengkritik
Sikap negatif sebilangan netizens juga turut dikecam oleh netizens yang lainnya. Sesetengahnya terlalu awal membuat kesimpulan sedangkan proses rundingan masih berjalan.

Meskipun Tentera Myammar seringkali dituduh merompak hasil bantuan atas alasan cukai, netizens perlu faham misi kemanusiaan kali ini didalangi oleh kerajaan Malaysia yang mana kerajaan Myammar dan Bangladesh tidak boleh sesuka-hati mengambil tindakan membuta-tuli atas nama menjaga hubungan diplomatik, kata mereka.

Dengan 25 sukarelawan kita yang berada di kem pelarian, memantau proses pengagihan kita ada 50 mata yang akan memerhati, melihat dan meneliti pengagihan bantuan samada ia benar-benar akan sampai ke kumpulan yang disasarkan mahupun disonglap di tengah jalan. Beri masa untuk mereka jalankan tugas, berjaya atau tidak, biar mereka suarakan selepas ini.



Malahan ada yang mempersoalkan pengkritik yang tidak berbuat apa-apa. Melakukan sesuatu bermaksud kita ada peluang untuk berjaya. Tidak melakukan apa-apa bererti kita telah mengaku gagal. Oleh itu kepada pengkritik kerajaan dan PAS dalam isu neh mereka seharusnya bermuhasabah diri dan bukannya mencari salah orang semata-mata jawab netizens yang membidas kritikan ke atas UMNO dan PAS.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...