Khamis, 1 Disember 2016

"Jangan Jual Agama Kepada Kami", Orang Asal Tulis Surat Luah Perasaan Marah Kepada Kerajaan PAS Kelantan.


Berikut surat yang dimaksudkan.


 


----------------


 


Surat luahan hati orang asli selepas dibebaskan.

"Kamu marah bila kami panggil wilayah kami sebagai tanah adat. Tapi kamu tolak permohonan kami walau tanah TOL pun! Walau kami dah duduk situ zaman sebelum orang putih. Kubur kami usia ribu tahun.

Kalau kamu luluskan tol, kami panggil tanah kami tanah tol, lulus geran, kami panggil tanah kami bergeran! Kamu kata cadangan dah lulus. Belas tahun kami dengar alasan itu. Kenapa tak warta? Kenapa tak buat? 


 


Guna alasan kampung lain yg luluskah? Guna penghulu tanpa kampung yg dapat gaji kerajaankah? Berpuluh lagi kampung kami susah sangatkah nak susun semula? Wartakan, bagi geran. Kalau tuntutan kami tidak tepat, betulkanlah, berundinglah, takut jubah kotorkah?


 


 







 


Kamu suruh patuh undang2 tapi undang2 kamu yg buat. Undang2 kamu lindungi siapa? Syarikat singaporekah? Syarikat taiwankah?



Jangan jual agama pada kami. Tuhan kamu bukan Allah tapi kapitalisme. Kamu yg tentukan siapa yg boleh tanam sayur sape tak boleh, siapa boleh tebang pokok, Siapa tak boleh. Kalau potong tangan hudud pun, kamu yg tentukan siapa kena, siapa terlepas, siapa pencuri, siapa bukan?

Jangan bawa cerita nabi pada kami. Kenapa kamu tidak susah macam nabi? Kamu susahkan org lain pula. Cuba kamu hidup 24 jam di tempat kami. Minum air kami yg kamu kotorkan. Buat susu bayi kamu guna sungai kami yg kamu cemarkan racun itu. Basuh baju keluarga kamu. Takut nyamuk, takut pacat, atau takut racun?"

**bawah sebelah kanan tu dia suruh aku bagi kat Aduka, Suresh, Kak Siti.


 


 



Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...