Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Ahad, 18 Disember 2016

Isu MRT - Netizens Betulkan Point Rafizi, Elak Salah Faham Berterusan - Rafizi Juga Buat Pembetulan Selepas Terkantoi.

Kesian kat Wan Hadi.
Tak pasal-pasal dilabel dengan pelbagai gelaran tak senonoh penyokong tegar Rafizi.
Penyokong taksub memang la.
Jangan la ko tatau.

Semua neh start Rafizi kecohkan isu MRT > EPISODE PERTAMA DISINI.

Dalam kenyataan sebelum neh Rafizi menyatakan projek MRT1 telah siap dengan kos sebanyak 21b. Ia meliputi jalan sepanjang 21km dan kosnya yang Rafizi bayangkan ialah 
1km = 1b.

Namun menerusi laporan berita, dimaklumkan jajaran MRT 1 yang telah siap sebenarnya meliputi phase 1 dan phase 2. Phase two telah siap sebanyak 95%. Untuk kedua-dua fasa ini ia menelan kos sebanyak 21b. Dengan laluan sepanjang 51km. Dan melibatkan 31 station.

Rujuk gambarajah.

 
MRT Line 1 ada dua laluan (route). Dan kedua-dua laluan ini kosnya ialah 21b. Fasa 1 = siap Dec 2016. Fasa 2 =  bakal siap Julai 2017.

Dalam gambarajah memang anggaran kos dinilai sebanyak 23b tetapi kos akhir susut sebanyak 2b iaitu kepada 21b.

Faham kan?

Ini point Wan Hadi sebenarnya.



Apa yang Wan Hadi buat, ialah membetulkan Rafizi namun ianya tidak diterima secara positif para pentaksub Rafizi. Aku suka dengan point Wan Hadi.

"Najib curi, Rafizi fitnah, ke mana hala tuju negara kita?"

"Tahu sayang Rafizi, tapi betul-betul la."

Pentaksub akan sentiasa, sampai bila-bila, walau di zaman apa akan merosakkan pemimpin. Apa benda yang pemimpin buat salah berbanding betulkan kesalahan tersebut mereka cenderung spin atau melakukan penipuan, propaganda (kesalahan lain) untuk menutup kesalahan lain.

Sebab tu aku banyak kali sebut. Pentaksub adalah orang yang paling bencikan pemimpin kerana mereka memainkan peranan merosakkan pemimpin dari dalam.

Oke habis bab tu.

Rafizi kemudiannya keluarkan kenyataan susulan yang membetulkan statement tentang 1km = 1b walaupun tiada statement maaf dari mulutnya kerana tersalah quote angka.

Rujuk sini.

Takpe abaikanlah bab tu.

Dalam link ini > http://etp.pemandu.gov.my/11_January_2011-@-Mass_Rapid_Transit.aspx dan ini > http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/445-kolumnis/10758-mrt-fungsi-dan-kebaikanya.html memang ada kerajaan sebutkan, kos pelaburan akan mencecah sebanyak 36.6b menjelang 2020.

Dan dalam ucapan bajet 2011, Najib menyebut; 


"estimated private investment > anggaran pelaburan dari pihak swasta ialah sebanyak 40b". 

Ia menyebut pihak swasta. Maka, kat sini masih boleh dipersoalkan. Adakah kerajaan invest 36.6b + 40b dari swasta yang menjadikan total projek 76.6b?

Ini perlu dijelaskan secara kurangnya berita dari agensi kerajaan memperincikan tentang kos-kos berkaitan dan tak mustahil ia menimbulkan salah faham umum.

Dan dalam artikel Dr. Dzul (AMANAH) menyebut > maka MRT SB-K yang pada asal adalah RM26.5 bilion dan kini dianggarkan oleh banyak pihak akan menelan RM50 bilion (rujukan) jelas menyatakan Dr. Dzul mengesahkan projek MRT LINE 1 - SBK dianggarkan pada 26.5b sebelum susut kepada 21b. Telahan Dr. Dzul salah tetapi pointnya ialah kat sini Dr. Dzul cukup faham ia sedang berbahas tentang laluan MRT LINE1.

Projek laluan MRT ini ada 3 laluan. MRT LINE1, MRT LINE2, MRT LINE3.

Setiap satu projek ada fasa-fasanya. 

Jadi untuk MRT LINE1 > atau dikenali MRT SBK (Sungai Buloh - Kajang) 21b = 51km = 31 station = kos yang dah difinalisekan.

Untuk MRT LINE2 > SSP (Sungai Bulon - Serdang) kos dianggarkan ialah di antara 35b hingga ke 40b. (rujuk).

Untuk MRT LINE3 maaf aku takde info tentangnya.

Dari pembacaan aku yang ini > http://www.keadilandaily.com/keadilan-siasat-kos-projek-mrt-naik-rm63-bilion/ secara jelasnya PKR sedang mempersoalkan kos laluan MRT LINE1 = MRT SBK. 


Kosnya 21b. Dah finalise. Bukan berdasarkan apa-apa anggaran atau unjuran lagi. Telahan PKR terbukti salah kat sini. Faham tak, salah.

Apa yang Rafizi buat sekarang neh ialah, mula-mula PKR sebut laluan MRT LINE1 akan mencecah sehingga 100b lepas tu tiba-tiba pada tahun 2016, PKR kata kos MRT LINE1, LINE2 dan LINE3 akan mencecah 100b.

PKR yang mengubah 'peluru' serangan mereka.

Point aku ialah, bukan kos 100b tu jadi isu. Persoalannya wajar tak untuk 3 jajaran dengan beberapa fasa yang melibatkan beberapa laluan atas tanah dan terowong dinilaikan sebanyak 100b? 

Projek pertama - 21b. (final)
Projek kedua - 40b (estimate)
Projek ketiga - tatau berapa.

Dapatkan dulu fakta tentang ini. Jika tak wajar, maka baru la boleh sembang bab ketirisan dan rasuah. Apa yang aku perhatikan ialah Rafizi sebenarnya dah terkantoi. Sebab awalnya memang PKR sendiri sebut kos MRT SBK bakal mencecah 100b. Agak-agakla. Dr. Dzul kritik benda yang sama tetapi dia mention mungkin akan naik sehingga 50b.

Kedua. Dapatkan juga fakta tentang pelaburan. Berapa kos keseluruhan yang kerajaan jangkakan. Siapakah dibelakangnya. MRTcorp dana dari kementerian kewangan? So, yang anggaran 40b dari pelaburan swasta tu apa dia? 36.6b neh pula apa dia? Persoalan neh pun kita tak hadam nak main tuduh ketirisan sana sini pun leceh juga.

Dan dapat dua-dua fakta ini, apa-apa yang tak kena, nak balon, balonla.

Macam Wan Hadi sebutla. Tahu Rafizi marahkan BN. Tapi betul-betul la. Aku taknak benda-benda spin neh. Sebab benda-benda neh melambatkan lagi proses menjatuhkan BN. Sebab tu kita kena betul-betul sikit dalam menganalisis dan mempersoalkan something. Oke.

Bai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...