Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 24 September 2016

Wan Azizah Betul-Betul Memalukan PKR..


“Darell telah memaklumkan kepada kami bahawa beliau akan menyertai sebuah parti politik tempatan (di Sabah) dan bersatu dalam usaha menegakkan agenda (pembaharuan) pergerakan reformasi dan keadilan. 

“PKR menerima keputusan beliau kerana komitmen yang ditunjukkan untuk menentang Barisan Nasional. Kami percaya, dengan angin perubahan, ramai lagi akan turut serta dalam perjuangan Reformasi,” kata Wan Azizah.

Sumber.

Direct je la.

1. Minta tolong sesiapa yang terdekat dengan DSWA menasihati dia agar selepas ini bersara terus la dari dunia politik.

2. Politik memang bukan bidang kepakaran DSWA.

3. Tak aku sangka bahawanya parti boleh merelakan kepergian wakil rakyatnya ke parti lain.. 

4. PKR hilang satu wakil rakyat (minggu depan dijangka akan menjadi 2) dan wakil2 rakyat ini akan menguatkan kedudukan parti baru yang disertai mereka. 

5. Ini bermaksud PKR akan menjadi bertambah lemah disebabkan kehilangan wakil2 rakyat tersebut. Pengaruh, kuasa, kedudukan susut berbanding sebelumnya.

6. PRU ke 14 bukan lama lagi. Kenapa wakil2 rakyat ini menjadi begitu tidak sabar untuk melompat parti. Tidak kah mereka takut akan dihukum oleh pengundi2 lepas mereka? 

7. Atau mungkin hasil tinjauan menunjukkan keputusan yang tidak menyebelahi PKR? PKR semakin kehilangan pengaruh di Sabah?

8. Situasi politik setempat di Sabah dan Sarawak berbeza dari Semenanjung. Sungguhpun mereka terbuka tetapi mereka masih bersikap berpuak-puak. Yakni, kepercayaan mereka hanya parti tempatan yang patutnya mentadbir dan memerintah negeri2 itu.

9. PKR, DAP dan AMANAH sepatutnya tumpukan usaha bagaimana nak menawan pengundi2 Sabah dengan cara mendidik mereka bahawanya pemimpin yang baik dan menjaga kebajikan rakyat merentasi kaum, agama, kenegerian, suku-kaum, bahasa dan juga parti.

10. Lagipun kepercayaan yang DSWA berikan kepada wakil rakyat lompat ini sebenarnya boleh mengundang padah.

11. Bayangkan, jika parti baru Shafie mendapat sokongan publik, dalam PRN dapat pula kerusi.. tak pasal-pasal jadi pesaing kepada PKR. Apakah PKR yakin Shafie dan parti barunya akan tetap taat setia bersama pembangkang?

12. Silap2 UMNO Sabah deal belakang-belakang dengan Shafie dan mereka bersatu semula, tak risau ka kena tikam belakang?

13. Mahathir demi nak mengalahkan Najib sanggup berpakat dengan Anwar, musuh ketat dia no 1. Siapa yang dalam Malaysia neh tatau tentang permusuhan Anwar-Mahathir? Semua tahu la!

14. Dan andai parti Mahathir juga mendapat sokongan publik dalam PRU kelak, mungkin beberapa buah kerusi katakanlah, UMNO akan berdiam diri ke? Boleh jadi mereka akan deal belakang2. Kau dapat apa yang kau nak, aku dapat apa yang aku nak. Kita sedang bercakap tentang politik kot.

15. Kepercayaan yang seakan absolute kepada parti Mahathir dan Shafie tak sepatutnya terjadi. Tambahan pula, mp-mp lompat itu khianat pada pengundi. Apakah pengundi PKR bersetuju dengan perlompatan tersebut? Apakah PKR telah berbincang sebulat suara sebelum itu ketika DSWA seakan meraikan tindakan Darell?

16. Semacam tak percaya aku presiden sebuah parti boleh menjadi begitu relax-relax bahkan tersangatnya terbuka meraikan ahli parlimennya lompat parti.

17. Andai bukan kerana bangang, boleh jadi wakil rakyat tu berperanan sebagai SPY kot. Tu pasal presiden PKR terbuka sangat. Sangka baik je la.

KAHKAHKAHKAH.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...