Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 7 September 2016

Cukai Hotel, Cukai Baru Untuk Promosi Industri Pelancongan Selepas Negara Hilang Hasil Akibat Kejatuhan Harga Minyak - Nazri Aziz

Menteri bagitau ;



Kerajaan gila kesayangan kita neh ada satu plan percukaian terbaru. Plan tersebut ialah memperkenalkan cukai perhotelan. Pelaksanaan cukai ini perlu bagi membantu kerajaan menjana pendapatan. Kerajaan telah hilang banyak pendapatan berikutan kejatuhan harga minyak global oleh itu bagi mendapatkan kembali dana yang hilang perkenalan satu cukai ke atas hotel perlu dilaksanakan agar kementerian pelancongan mendapat dana bagi mempromosikan Malaysia.

Kejap. Rasa nak maki. Tapi input belum cukup. Nak rasa marah. Tapi info atas tangan belum lengkap. Jadi aku bersabar dulu sehingga jelas dengan semua maklumat. 

Pendapat aku secara kasar. Cukai seperti ini tidak boleh ada sebabnya ialah hotel dah ada 2 jenis cukai. Bila ko book hotel online ko kena bayar cukai perkhidmatan dan cukai GST. So cukai perhotelan ini untuk apa pula? Kita dah ada cukai perkhidmatan disitu beb. Then ko tambah GST lagi. Sekarang kau nak impose satu lagi jenis cukai. Tak logik. Di saat kau nak boost industri pelancongan dengan impose cukai baru kau indirectly jatuhkan industri perhotelan. Ko laksanakan cukai baru sebab nak cari dana. Tetapi siapa pula nak rajin tidur hotel dengan segala cukai yang mencekik. Baik p layan homestay beb. Homestay yang diusahakan oleh orang perseorangan. Selain murah ianya juga lengkap dengan segala kemudahan. 

Cukai baru jika di impose, kalau pelancong tahu dorang pun takmau mai sebab menambah kos meskipun matawang Malaysia dah jatuh. Sebaliknya hapuskan je cukai2 sedia ada dan stick pada GST 6% semata. GST 6% itu nanti akan kembali kepada kerajaan sebagai revenue disebabkan penghapusan2 cukai sedia ada buat kita jadi berani nak perhabis duit dengan melancong. 

Jangan tambah cukai. Cari jalan dengan boost industri pelancongan supaya kerajaan dapat tambah pendapatan directly dari hasil GST. Tak pun minta no penderma baik ahti dari Najib atau Reza anak tiri si Najib tu hah. Suruh dia derma kepada kementerian ko atas alasan menyelamatkan rakyat Malaysia dari penjajahan cukai. Aku percaya penderma yang baik ahti itu akan memahami keperitan dan kesusahan rakyat Malaysia. Aku ikhlas sebut neh. Seriyus pula tu. Bukannya main-main taw. 

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...