Sabtu, 30 Julai 2016

Demo Undur Najib Yang Tak Jadi & Sambutan Meriah Rumah Terbuka Najib.

Kesian.

Setahu aku ada orang organize nak buat demo seakan-seakan BERSIH untuk mobilize rakyat turun ke jalanan bagi memprotes isu 1MDB.

Tarikh cadangan 30 July. Iaitu jatuh pada hari ini la. Bertempat di beberapa lokasi.
Seriyus aku nampak dorang buat poster.
Tapi di mana demonya?
Kenapa haram aku nampak orang update selfie demo kat facebook? Bagi bunga kat polis pun takde. Apa sudah jadi beb? (perenggan ini dibayar Najib).

KAHKAHKAH

Maaf ya. Aku bukan nak memperkecilkan usaha korang melawan Najib. Demo ialah salah satu usaha yang bagus. Namun jika hanya dilakukan dengan cara yang betul.

Rakyat Malaysia telah turun ke demo berkali-kali. Sampaikan siap bayar sewa stadium semata-mata nak berdemo. Masa tu aku tolol juga. Aku turun walaupun aku merasa menyampah sebab demo dalam stadium. Lepas tu kena bayar sewa. Tatau la aku mengata apa dalam ahti tapi macam-macam ada beb. Malaikat perati aje kot. Ekekeke.

Demo dalam stadium, patuh arahan polis, ikut peraturan akta itu akta ini, ialah aku yang dulu. Aku yang sekarang ialah pro demo keras lagi melawan. 

Kalau nak demo kau kena lawan sungguh-sungguh. Biar dibantai polis lebih baik dari bagi bunga ke polis. Sebab aku nampak macam kita neh telah diperbadutkan dan diperbodohkan oleh rejim jika mengikuti peraturan2 demo mereka yang sebetulnya telah bercanggahan dengan hak kita sebagai rakyat untuk memprotes rejim yang zalim lagi mengganas makan rasuah.

Sebenarnya apa sebabnya aku kena follow cakap pemimpin-pemimpin yang tak amanah? Go die la. Sebab tu aku tinggalkan demo lembik, selfie, bunga dan bangga-bangga bagai kononnya berjaya laksanakan demo aman neh.. aku dah berubah sesuai dengan pertambahan usia dan pengalaman yang aku lalui (perenggan ini ditaja oleh anarki).

Tadinya aku menonton berita NTV7. Bajet terer omputih. Tengok berita english sekali sekala mesti mao beb. Hehe.

Dalam highlight news aku nampak NTV7 melaporkan demo desak Najib berundur sebagai PM negara gagal mendapat sambutan / hambar / tak jadi la lebih kurang. Kesian bhai.

Itulah orang kata balasan. Aku dah pernah argue benda neh dulu. Apa guna ko test emosi rakyat dengan mengadakan demo bersiri selepas pilihanraya dulu? Jangan masuk parlimen. Masa tu emosi rakyat berada di puncak bersama pembangkang untuk melawan all out. Aku ulang. All out. 

Tapi apa yang puak2 neh dapat. Kami2 di kutuk oleh geng2 pembangkang tegar. Macam bagus-bagus je bercerita kutuk orang sana sini. Wakil rakyat nak masuk parlimen, biarla. Dorang nak melawan dalam parlimen. Kau2 semua tu lawan la luar parlimen. Politik is strategi. Ko faham tak. Ceh. Strategi abah kau. Dengan Pakatan Rakyat yang ranap. Dengan Pakatan Harapan yang macam takde harapan. Dengan puak2 pembangkang yang saling bercakaran sesama sendiri. Tak masuk lagi skandal-skandal yang menambahkan kontroversi. Ada ahti nak nasihat aku sembang kencang bab politik bana. Nampak tak? Tak sia-sia aku bersama geng2 yang memprotes wakil2 rakyat PR (pada ketika itu) agar tidak masuk parlimen kalau seriyus nak revolusi. Sekarang korang2 yang maki kami2 neh dipersilakan jilat komen masing2. Terbukti bhai. Masa membuktikan pemimpin2 korang dah gagal dan korang yang pro pemimpin2 korang pun dah gagal. Padan muka. (perenggan ini diupah oleh geng2 protes parlimen)

Dan dalam berita yang sama juga. Turut dilaporkan 70,000 orang hadir ke rumah terbuka Najib di Pekan. Ini bukan satu-satunya rumah terbuka yang Najib terlibat. Ia diadakan di beberapa buah lokasi melibatkan seluruh negara dan mendapat liputan yang meluas. Lokasi2 lain aku tatau la jumlah kehadiran dorang berapa tapi di Pekan ada la 70,000 orang mai. 

70,000 kot. Ramai gila. Isu 1MDB belum reda lagi. Rakyat kau boleh syok-syok makan kuih raya kat rumah terbuka Najib. Apa kau tak rasa bengang ke? Adui rakyat Malaysia.

Bagi aku. Rumah terbuka Najib neh boleh dijadikan sasaran demo yang bagus beb. Ko ada dua pilihan bergantung kepada keberanian.

Pilihan pertama. Jika kau berani. Datang beramai2. Pakai baju 2 lapis. Mula2 buat muka slumber. Melantak makanan macam biasa. Ngap ngap ngap. Jangan pandang kiri kanan. Makan je semua. Makan je sampai licin. Biar habis. Rezeki kot.

Lepas tu bila Najib dah datang. Bagi signal. Buka baju lapisan pertama masing2. Pakai baju satu warna. Katakan kita pilih warna hitam. So secara tiba2 orang sekeliling akan alert. Apasal ada ramai2 orang pakai baju hitam. Lepas tu siap ada lilit kat kepala. Eh bawa banner dan pembesar suara pula tu. 

"Woi Najib, rakyat nak kau undur. Jangan syok sendiri depan tv boleh tak?" Kasi pecah pembesar suara tu. Perghh masa tu siap la kumpulan tu. Mao laju2 kena tahan. Tapi itu kalau kumpulan kecik. Kalau dari 70,000 tu dapat kumpul 10k pun jadi la. Mao menggelupur polis kau nak menahan semua. 

Pilihan kedua. Jenis perjuangan yang tak berapa nak berani. Kita tak payah pergi rumah terbuka Najib. Sapa pun jangan p. Biar ahli2 UMNO je p kalau dorang nak p. Setakat ahli UMNO Pekan berapa la sangat. 1,000 ada kot? Masak banyak2. Sekali 1,000 je datang? Media pun lagi ramai. Sudah tentu media akan melaporkan gerakan hartal rakyat pada program Najib. Mao malu muka Najib. Takan kena dakwa kot tak p rumah terbuka Najib. Rumah terbuka je pun. Orang punya pasal la nak datang ke taknak. Ko dah kenapa nak memaksa ye tak (perenggan ini ditaja Mahathir).

Tapi kita tak payah nak sembang berapi-api pasal berani ke tak. Sebabnya rumah terbuka Najib ada 70 ribu orang yang datang. Dari Johor pun ada. Gila la. Semata2 nak makan kenduri je sanggup kau datang jauh2. 

Itu bukti rakyat tak amek port dah tentang kegagalan Najib dalam isu 1MDB. 1MDB ialah salah satu kegagalan Najib. Bukan satu-satunya. Tetapi salah satu darinya. Najib terpalit dengan pelbagai skandal-skandal yang mencalarkan imej, intergriti dan juga krediblitinya. Tapi hapa tak rasa malu. Haram terjejas sebab rakyat pun hapa tak melawan dengan seriyus beb. Acah-acah rebel kat efbi sudah. Itu pun dah cukup gempak dah ar tu orang nak bercakap. Kalau tak, lingkup.

Semua neh berpunca dari dua sebab. Pertama kegagalan pembangkang. Kedua kegagalan rakyat. Kegagalan pembangkang untuk memainkan peranan dengan betul ketika emosi dan keberanian rakyat berada di satu tahap yang mana dorang jadi berani nak p demo dan melawan. Risiko semua tolak tepi. Tapi dorang tak hargai. Bila dah pegang kedudukan, kita rakyat neh apa la sangat. Cilakak. 

Kegagalan rakyat ialah bilamana sebahagian dari kita berpecah2, berpuak2 kerana ada darinya taksub parti, taksub pemimpin, taksub idelogi dan macam-macam punya taksub dan fobia bagai. Itu tak masuk lagi jenis amek untung dan kesempatan sana sini. Ini pun spesis cilakak juga. Nakharom (perenggan ini dibayar oleh blogger non partisan).

Apa pun rakyat dah fedup. Rakyat dah fedup untuk melawan macam suatu ketika dahulu. Dorang dah fedup tengok pembangkang saling bercakaran merebut kuasa, kerusi dan apa-apa lagi ntah. Itu tak masuk lagi kantoi tipu menipu bodoh memperbodohkan dan masalah intergriti pimpinan. Pendek kata pembangkang dah crash. Terhempas ke pintu kuasa dan emosi tak berkesudahan. Berakhir di lautan kacau bilau.

Nak melawan suka tak suka kita perlu leader. Kita kena ada satu individu yang patut boleh pimpin kita dengan berani dan paling penting, betul. Bukan setakat reti lead je. Jalan yang nak dibawa kita tu mestilah jalan-jalan yang betul. Ini uturn tak sudah. Bila nak sampai Putrajaya bhai. Silap2 masuk kubur masa dok uturn tak henti-henti. Apa tak hel.

Jom la kita cari leader tu dulu. Aku ingat inila plan yang terutama selepas aku puas fikir-fikir 100 malam beb. Seriyus neh. Pembangkang sekarang takde kredibliti selepas menunjukkan sikap buruk masing2 kita dah boleh tahu betapa bahlolnya kita kerana mempercayai mereka suatu ketika dahulu. Lepas dah cari leader yang betul, kita mulakan balik gerakan melawan rejim-rejim gila lagi mengganas rasuah neh. Buat masa sekarang. Kita melantak dulu kuih raya kat rumah terbuka pemimpin2 pembangkang dan kerajaan puas-puas (perenggan ini dibayar oleh bakal leader pimpinan pembangkang)

KAHKAHKAH
KAHKAHKAHKAH
KAHKAHKAHKAHKAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...