Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 8 Julai 2014

Zahid Hamidi Disahkan Terlibat Rasuah Ke? Cuba Baca Ayat Hakim Mahkamah Tinggi Ini.

Ada sesuatu yang tidak kena.


Semalam kira malang la juga pada salah seorang calon PKR yang bertanding melawan Zahid Hamidi di kerusi parlimen Bagan Datoh. Selain dari calon PKR, salah seorang pengundi berdaftar juga merasa malang yang amat tak pasal2.

Kalau aku yang kena memang rasa malas nak berjuang melawan pemimpin2 BN menggunakan saluran undang2. Korang bayangkan ek. Nak bawa kes2 penipuan oleh calon2 yang bertanding di PRU kena gunakan duit. Bukan boleh kosong untuk lantik peguam dan proses mahkamah apa semua. Dah kalah pun kena duit. RM25,000. Masing2 kena bayar kos perundangan kepada Zahid Hamidi termasuklah seorang pengadu yang juga pengundi berdaftar di Bagan Datoh kena tanggung. Mana nak cekau. Jadi saksi pun tak boleh. Gila punya sistem. Gila. Takde ke orang normal nak tegur sistem yang gila ini. Adakah keadilan bermaksud untuk orang2 berduit?

BODOH NAK MAMPOS.

Ini bukan negara islam la setannnnnn..

Negara islam mana pula kenakan charge pada rakyat yang menuntut keadilan. BABIK BETUL LA UNDANG2 SIVIL neh. Buat aku rasa nak mencarut.

Berbalik kepada isu Zahid tadi. Baca serba sedikit penghujahan hakim di mahkamah tinggi jap.
Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria, mempengerusikan panel lima hakim, sebulat suara menolak rayuan dikemukakan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Madhi Hassan dan seorang pemilih berdaftar, Azmi Sulaiman.  
    
Beliau berkata kedua-dua perayu menyatakan 19 April 2013, sebagai tarikh Ahmad Zahid didakwa melakukan rasuah sebagai seorang calon pilihan raya.
    
Bagaimanapun, 19 April adalah tarikh menjelang penamaan calon bagi pilihan raya umum pada 2013 dan Ahmad Zahid masih belum menjadi calon pada tarikh berkenaan, katanya.

Apa maksudnya?

1. Hakim sebulat suara menolak rayuan yang dikemukakan oleh pengadu dalam kes berkenaan (saksi + calon yang bertanding melawan Zahid di Bagan Dato')

2. Hakim memberitahu ia kerana Zahid didakwa melakukan perbuatan rasuah pada 19 April 2013.

3. Sedangkan pada 19 April ialah hari penamaan calon semata2.

4. Zahid menjadi calon adalah selepas 19 April 2013.

Maka automatik tuduhan tersebut adalah tidak sah. 

Jap2.

Dia cakap tuduhan tak sah sebab Zahid bagi rasuah bukan sebagai calon yang bertanding. Itu ke maksudnya?

Maksudnya boleh la bagi rasuah sebelum hari penamaan calon ataupun pada hari pencalonan asalkan ko belum lagi disahkan sebagai calon yang bertanding ek?

Bukan nya nak buktikan tuduhan rasuah itu tak wujud. Tapi apa yang berlaku ialah saksi gagal buktikan rasuah berlaku ketika Zahid disahkan sebagai calon yang bertanding. Macam tue kan point hakim tue?

Gila. Gila. Ini semua kerja gila. Apa pula beza rasuah sebelum dan selepas hari penamaan calon. Rasuah tetap rasuah. Boleh pula dinilai secara berbeza mengikut status calon yang bertanding. Macam ini punya kes pun ada. Lagi tak malu nak kata Malaysia neh negara islam. Dasar haramjadah.

Kbai.

Rujukan : sini.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...