Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 12 Julai 2014

Penjelasan Isu Bantuan Zakat Untuk Beli Basikal.

Isu mengenai pembelian basikal yang menggunakan duit zakat. Bukan dengan niat untuk menuduh tetapi berharap ada pihak2 yang prihatin ambil tindakan susulan untuk menyiasat.

Pertama. Bukan salah beli basikal guna duit zakat. Dikhabar ia dibeli untuk membantu pelajar2 miskin yang terlibat dalam agihan bantuan. Itu bukan isu.

Kedua. Yang menjadi persoalan ialah harga basikal.

Mesej yang kami terima.


Harga yang tertera dalam dokumentasi ;


Lihat brand basikal yang tertera dalam gambar di atas. Itula jenama basikal yang dibeli untuk 60 pelajar2 miskin yang menerima bantuan tersebut.

Harganya ialah RM30,000.

Yakni 30,000.00 / 60 = rm500 ialah harga bagi sebuah basikal.

Dan hasil siasatan salah seorang rakan facebook yang mana dia buat tinjauan harga basikal bagi jenama yang sama menerusi laman web ;


Ini harga yang tertera bagi pembelian sebuah basikal. Dan aku rasa jika lakukan pembelian borong, harga tersebut mungkin menjadi lebih murah. Aku tak pasti jika mereka ada lakukan penambahan specs bagi basikal tersebut tapi gambar kasar diperlihatkan tiada apa2 penambahan langsung pun. Ia sama seperti pembelian asal.


Jika ada sesiapa yang sebarkan perkara berkenaan berbeza dari apa yang aku sebarkan, aku tiada kaitan dengan penyebaran tersebut. Aku tidak sebarkan dengan niat untuk menuduh MAIJ melakukan penyelewengan wang zakat. Harap maklum. Apa yang ingin diperjelaskan ialah wujud kekeliruan mengenai harga basikal. Boleh jadi ada pegawai2 MAIJ yang kena tipu dengan supplier ataupun sebagainya. Aku tatau dan berharap MAIJ akan mengambil tindakan untuk lakukan siasatan terperinci.

Itu sahaja.

Dan disini ada sedikit perkongsian mengenai komen2 berkaitan penyaluran wang zakat.



Sebab itu aku suka bila ada orang beri idea ;

1. Jika nak bayar zakat pada pihak ketiga maka bayar la guna beras. Jangan bayar guna duit.

2. Ataupun teruskan dengan kempen bayar zakat terus kepada asnaf. Didik rakyat untuk mendekati orang susah dan bantu sendiri.

Cadangan tersebut boleh dibaca kat sini

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...