Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 21 Julai 2014

Johor Jadi Negara China Yang Punya Ke? - Lihat Gambar Ini.

Cis.

Besar kepala orang2 China neh. Bukan bangsa cina Malaysia ha. Tapi orang2 China dari China sana.

Seperti yang kita tahu, sultan Johor ada pindahmilik tanah di Johor kepada satu syarikat yang berpengkalan di China. Bukan pindah milik buta. Tapi jual la. Dengan nilai sebanyak RM4.5 billion tak silap aku. Kisah tue dapat perhatian meluas rakyat Johor sebenarnya sampai ada yang buat surat minta sultan Johor mempertimbangkan semula keputusan itu tapi ko ingat ko sapa? Ko ingat sultan Johor nak heran dengan ko punya rayuan? PERGI LA MAMPOS. Tanah dia (yela tue) dan dia punya suka la dia nak jual ke apa.

KAH KAH KAH

Dan kesan dari penjualan tanah tersebut. Syarikat dari China tue kan nak buat pembangunan. Itu sebab dorang sanggup laburkan wang dalam projek berskala besar. Buat pembangunan bagi menjana keuntungan. 

Dan lihatlah ;


Kepala hotak kau berjambul. Ini China ke Malaysia? Lue buat projek sini guna la bahasa sini. Memang la tanah tue lue punya, lue yang beli tapi lue tetap duduk dalam wilayah Johor yang mana merangkumi sebahagian dari Malaysia. Maka, hormat la sikit perlembagaan negara.


Baca jap ;
dari Bobo-Dioulasso De Sarna Journalist : Penguasaan bahasa asing di Johor... Projek tapak baru di kastam Johor Bahru dipenuh dgn bhs asing... i rasa itu bukan mandrin ( edited: bahasa mandarin) ... developer dr china langsung tak hormat bhs Kebangsaan kita...semua tempat pembinaan dipenuhi dgn bhs asing... apa yg sedih... pemimpin2 kita meluluskan projek2 org asing mcm ni yg langsung tidak hormati Perlembagaan Malaysia...

Actually. Tak payah pergi Johor kot. Kat KL pun bersepah bahasa asing atas signboard. Sebenarnya tak salah buat bahasa asing atas signboard. Maybe untuk rujukan warga2 asing yang jadi sasaran pelanggan mereka. Tapi hendaklah disertakan sekali dengan bahasa kebangsaan. 

Yang neh buta2 buat dalam bahasa mandarin. Macam la semua orang reti baca bahasa mandarin. Btw, orang2 cina pun tak tentu faham. Nak nampak global pun buat la dalam bahasa English. 

Apa pun bukan salah developer semata2 walaupun dia tetap boleh dipersalahkan sebab tak concern dengan apa yang termaktub dalam perlembagaan negara cuma.. macam la takde penguatkuasa yang nampak perkara tersebut.. kenapa taknak tegur dan betulkan keadaan?

Lue fikirlah sendiri ek.

Kbai.

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...