Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 12 Mei 2014

Video2 Pemilihan Ahli PKR Bertumbuk, Baling Kerusi, Menjerit2 Tersebar.

Yang ditunggu sudah tiba.

  Beberapa rakaman berkaitan pergaduhan yang berlaku sesama sendiri ketika proses pemilihan PKR mula tersebar di wassap seterusnya di media sosial.

Seronok juga rupanya tengok orang bergaduh bertumbuk baling kerusi neh ek. Boleh jadi ketagih neh.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH

KAH KAH KAH KAH KAH

 
Apa pun.

Aku tahu ramai ahli2 PKR mahukan proses pilihanraya parti yang bersih dan bebas dari unsur2 manipulasi. Dan aku pun sedar ramai ahli2 PKR kecewa dengan apa yang telah berlaku. Bahkan aku tahu sangat ahli2 PKR rasa malu yang amat2 malu dengan perbuatan segilintir orang2 berpengaruh dalam PKR yang telah mencalarkan imej dan intergriti PKR sehingga memberikan ruang kepada lawan (BN) untuk memperkatakan tentang perjalanan proses pemilihan PKR yang diperlihatkan kelam kabut dan sangat sangat sangat tidak demokratik.

Pun begitu, kami selaku orang luar tak boleh nak ubah apa2 dari dalam. Di luar, kita orang neh setakat kritik, perli, sindir, kutuk, marah, bagi cadangan boleh la. Yang nak kena ubah tue orang2 DALAM PKR sendiri.

Korang sendiri yang kena self motivated untuk mengubah kepincangan yang berlaku dari dalam. Caranya kutip kritikan demi kritikan ke atas parti korang. Yang mana rasa ianya boleh dilaksanakan dan sesuai dengan parti korang, maka buatla sesuatu agar perkara itu boleh dilaksanakan. Jangan terlalu tertutup sehingga menolak sebarang kritikan ke atas parti.

Antara masalah yang timbul ;

1. Kekurangan kakitangan. Dari pemerhati di Kelantan, dorang cakap banyak cakap mengenai kekurangan staff untuk menguruskan proses pemilihan parti.

2. Orang tue calon, orang tue kena jadi pembantu petugas pemilihan, orang tue wakil calon, orang tue kena ajar macam mana nak memangkah. Sudah tentu ini menimbulkan ketidakpuasan ahti calon2 lain yang turut sama bertanding. Memang la niat calon sekadar nak membantu. Nak ajar cara2 pengundian. Tapi bagi mata calon lain, benda tue tak sedap di pandang sebab dorang akan fikir apahal pula si calon neh dok p tolong si pengundi tue pangkah undi? Tue nak suruh pangkah dia le tue.. hah nampak tak nampak tak benda2 kecik macam neh pun boleh buat orang sakit ahti tak pasal2?

3. So aku cadangkan lah lain kali JPP buat team. Lebih kurang 10 team untuk menguruskan proses pemilihan. Buat ikut negeri. Tak perlu serentak memandangkan korang tak cukup staff. Yang penting 10 team ini berperanan untuk membantu setiap cabang uruskan proses demokrasi yang telah termaktub dalam pemilihan PKR.

4. Team2 tue pula jangan terhadap kepada partisan PKR. Buka juga kepada partisan lain dan orang luar. Dan, PKR juga sudah sepatutnya meraikan (mendapatkan) pemerhati2 BEBAS di sepanjang proses pemilihan parti mereka.

5. Proses satu ahli satu undi ialah sistem pengundian yang paling baik di negara ini. Mana2 parti pun tak boleh celen apa yang PKR perkenalkan. Bab neh aku tabik. Ahli2 biasa PKR diberikan hak dan mandat untuk menentukan siapa yang patut memimpin mereka tanpa kira hierakri pangkat dalam parti. Parti ISLAM pun kalah oi.

6. Sebab tue PKR perlu pertahankan sistem neh namun perlu diperkemaskan dengan beberapa elemen supaya proses ini dapat berjalan dengan lancar.

7. Antaranya tambah staff, tambahkan masa untuk pemilihan, tambahkan masa untuk berkempen, tambahkan pemerhati bebas supaya boleh memantau elemen2 yang meragukan.

PKR hanya perlu berdepan dengan realiti dan jangan terlalu salah menyalahkan semua pihak secara membuta tuli. Muhasabah la kamu. Sudah terlalu lama dan asyik mencari kesalahan orang lain. Ini masanya untuk belajar sedar diri.

Layanla video kat bawah sambil makan popcorn. Kelakar juga.

KAH KAH KAH




Dan satu lagi. Mungkin selepas ini akan banyak bukti2 berkaitan kejadian akan disebarkan. Tunggu je la ek.

KAH KAH KAH

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...