Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Isnin, 26 Mei 2014

Babi Punya Penceramah2 FB Yang Hutang Wajib Dibayar.


Hutang wajib dibayar. Then bagi dalil kenapa hutang wajib dibayar. Pongpangpongpangpongpang citer pasal hutang. BODOH NAK MAMPOS.

BODOH NAK MAMPOS sebab ;

- Tak faham isu

- Tak faham situasi

- Tak faham point

- Tak faham asal usul perkara

- Tak faham tak faham tak faham taknak faham taknak faham taknak faham buat2 tak faham buat2 tak faham buat2 tak faham <== penceramah2 FB hutang wajib dibayar.

Siapa pula tatau hutang wajib dibayar sekarang neh? Aku rasa semua umat islam pun tahu. Tapi siapa pula tahu yang dalam waktu2 tertentu hutang dibolehkan untuk tidak dibayar jika hak si peminjam telah dilanggari oleh sang pemberi pinjam?

TATAU?

Itula. Yang p banyak baca buku2 pasal hutang wajib dibayar je sapa suruh. Kan dah BODOH NAK MAMPOS.

Selama neh baik2 je penerangan demi penerangan dilakukan. Bila kita cakap baik2 orang pijak kepala kita. Kita cakap baik2 lagi. Orang pijak lagi kepala kita. Maka untuk orang yang suka pijak2 kepala kita, kita juga takan cakap baik2 lagi dengan dia. Jangan salahkan kita yang marah tau. Salahkan diri sendiri yang suka memijak kepala rakyat untuk berdiri bersama pemimpin2 yang zalim.

Dalam isu PTPTN. Kenapa ek ramai lagi orang yang tak faham cerita? 

Pertama. Ko tak boleh nak salahkan student yang sign perjanjian pinjaman PTPTN secara melulu. Ini kerana budak2 muda cenderung tidak tahu sangat cara terbaik untuk memahami proses kelulusan pinjaman. Mereka juga tidak tahu sangat terma2 yang digunakan dalam perjanjian. Mereka juga kurang diberikan pendedahan tentang apakah alternatif yang wujud selain dari PTPTN kerana konsepnya di Malaysia ialah ;

PTPTN ialah pilihan pertama = untuk belajar pilihan pertama adalah pinjaman terlebih dahulu.

Berbeza sebelum kewujudan PTPTN dan pinjaman pendidikan. Untuk belajar = bantuan pendidikan = bantuan kewangan = biasiswa adalah pilihan pertama.

Kewujudan PTPTN dibuat kerana didapati ada pelajar2 yang berminat untuk sambung belajar tetapi melihat kepada kelulusan mereka tak layak untuk memasuki universiti awam. Jika universiti swasta pula, mereka tidak mampu dari segi pembiayaian pendidikan. Maka PTPTN diwujudkan. Untuk bantu golongan2 ini. Niat yang baik perlu disusuli dengan tindakan yang baik juga. Namun niat yang baik itu telah disalahguna sehingga menyebabkan para pelajar rasa tertindas dan tertekan untuk membayar semula pinjaman.

PTPTN sebut pelajar boleh bayar serendah rm50 sebulan. Namun melihat kepada caj tambahan setiap bulan ada yang lebih dari 50.00. Dan bila termasuk insurans apa bagai maka sekurang2nya dia kena bayar rm100 sebulan untuk cover caj tambahan tadinya tue.

Contoh ;

 
Caj tambahan kat sini dorang letakkan sebagai kos pentadbiran. Sorang pelajar kena keluarkan lebih dari rm10.00 untuk cover caj pentadbiran. Setahu aku berbeza jumlah pinjaman berbeza jumlah kos pentadbiran. Itula yang student2 neh bagitau.

Berapa jumlah peminjam2 PTTPN? 1 orang? 100 orang? 1,000 orang?

Nope.

Sebaliknya beratus2 ribu orang.

Kalau sorang ko collect rm40 sebulan. Darabkan dengan 100k mahasiswa yang dah perlu membayar ptptn dah berapa ko dapat dalam masa sebulan?

Bukan hanya dapat semula duit pinjaman bahkan berlebih2 lagi. Bukan sekadar cover kos pentadbiran bahkan siap membuat keuntungan lagi. Boleh melabur semua cukup. 

Yang neh la ramai penceramah2 fb HUTANG WAJIB DIBAYAR tak faham.

Isunya bukan orang malas dan SENGAJA takmo bayar hutang. Isunya macam mana nak bayar hutang tanpa perlu dibebani dengan kos tersembunyik. Bila nak habis bayar hutang neh kalau sikit2 ada tokok itu ini. Pinjam pokok bayar pokok la. Kenapa pinjam pokok kami nak bayar RUMAH pula? Faham?

Ko nak cakap pasal interest kereta dan rumah?

Ko ingat pelawan2 riba neh tak lawan riba2 dalam pinjaman2 lain?

LAWAN. Ko aje yang tatau. Bila tatau buat la cara tatau.

SEMUA PINJAMAN YANG ADA RIBA SEMUA KITA LAWAN TAK KIRA LA PINJAMAN APA SEKALIPUN.

SEBAB KITA LAWAN RIBA.

Itu sebab kita dok pongpang2 pasal riba, dalil2 pengharaman riba biar semua rakyat tahu riba dalam bahasa kapitalis = bunga = interest sememangnya diharamkan dalam ISLAM. Yang guna ayat2 bahasa arab untuk mengislamikkan riba pun kita lawan. Apatah lagi yang terang2 amalkan riba.

Kenakan caj untuk mengambil sedikit untung atau faedah darinya bukan kita larang.

Namun perlu tengok kepada 'product' apa yang dia niagakan.

Pendidikan, kesihatan, tempat tinggal, makanan asas dan macam2 lagi di negara kita sudah terikat dengan sistem kapitalis. Pemikiran rakyat kita juga sudah diikat dengan sistem kapitalis sehingga mereka beranggapan itulah sistem terbaik yang patut kita live with.

Yang ditekankan ialah kita tak larang pengambilan untung tetapi pengambilan untung perlu la berpada2 mengikut apa yang telah ditentukan oleh ISLAM itu sendiri melalui FIRMAN2 ALLAH dan kata2 Nabi Muhammad SAW.

Kita nak bawa orang ramai pergi balik kepada apa yang ALLAH sebut. Tapi kita kena marah kerana kita berbalik kepada apa yang ditetapkan dalam ISLAM.

Dalam ISLAM, pengambilan untung itu boleh = perniagaan, tetapi tidak boleh sampai menindas pengguna/pembeli/rakyat.

Begitu fahamnya Allah tentang manusia DIA melarang penindasan kerana dengan penindasan itulah yang akan melahirkan umat yang bermasalah.

Tak belajar tak boleh dapat kerja yang baik = pemikiran yang dibentuk oleh persekitaran kita.

Kenapa nak cari pekerjaan yang baik = kos sara hidup meningkat = nanti tak mampu bayar macam2 perkara kerana kosnya yang mahal = nanti orang ramai kata kita pemalas, bodoh, lembab, sapa suruh tak pandai, padan muka kau = yang takde ijazah pula dilayakkan ke atasnya segala penghinaan = yang kerja biasa2 cuci longkang, kutip sampah = dilayakkan ke atasnya untuk dibayar gaji rendah atas alasan kita diikat pula dengan sistem kasta pekerjaan = yang mana pemikiran kita dibentuk bahawa orang kerja office = bagus = sebab belajar pandai = gaji besar = yang tak kerja office bodoh nak mampos = sebab tak sambung belajar = gaji rendah hadap dengan bantuan je la itupun kalau dapat.

KENAPA?

Orang yang kerja kutip sampah. Dihina kerana kerja kutip sampah. Apa yang salah dengan pekerjaan kutip sampah? Dia tolong kita jaga kebersihan negara. Bukan hanya dihina bahkan mendapat gaji yang rendah kerana kerja kutip sampah tue senang. Tak macam orang yang belajar tinggi2. Susah nak fikir banyak benda. Tapi. Yang peliknya. Kerja yang begini senang pun ramai juga orang MALAYSIA membuang sampah merata2 ye? Senang2 pun ramai juga yang tak hingin nak buang sampah sendiri ye? Betul ke kerja kutip sampah tue kerja yang senang? Betul ke dilayakkan ke atasnya untuk mendapat gaji yang rendah? Siapa pula yang nak berjuang agar pengutip2 sampah ini dilayan macam manusia? Sedangkan dorang sendiri pun rasa malu nak angkat muka kerana dihina oleh masyarakat umumnya?

KASTA PEKERJAAN.
KASTA SOSIALIS.
KASTA AGAMA.

Macam2 kasta manusia wujudkan walaupun dalam ISLAM kita tak punya apa2 KASTA.

Kewujudan KASTA = penindasan.

Antara sebab kewujudan pinjaman PTPTN kerana pemikiran manusia yang cenderung berkasta2 tadinya tue.

Bayangkan. Jika kita semua dilayan seperti manusia tanpa kira apa siapa pun kita melainkan kita dipisahkan dengan perbuatan yang baik dan jahat aje. Takan ada yang rasa malu sebab kerja kutip sampah. Gaji pun sesuai dengan pekerjaan. Boleh beli rumah. Boleh tanggung anak2. Boleh hidup dengan baik. Kita nak hidup dengan selesa tak perlu sambung belajar pun janji kita ada kerja. Kita tak pandai berniaga tapi kita boleh buat kerja2 buruh macam kutip sampah. Buat rumah. Tapi sayangnya situasi itu bukan begini di Malaysia.

Kita diheret ke dalam satu situasi nilai manusia ditentukan dengan berapa banyak wang yang ko ada sehingga manusia perlu berlumba2 untuk cari wang supaya boleh survive dalam dunia ini.

Cari wang = bina rangkaian riba = heret / dorong / pupuk / tanamkan sikap manusia supaya perlu / wajib meminjam.

Jika tak macam mana nak sambung belajar? Macam mana nak bekerja? Macam mana nak beli kereta, bas takde nak pergi kerja? Macam mana nak bergerak bawa ibu bapa yang sakit ke hospital? Macam mana nak kahwin bila pompuan taknak kat lelaki yang kerja cikai2 dan takde kenderaan? Macam mana itu macam mana ini macam mana macam mana macam mana?

Macam mana nak bagi rakyat Malaysia faham mentaliti mendapatkan keuntungan melampaui batas itu perlu dilawan?

Macam mana nak bagi rakyat Malaysia faham bahawa tingkat sosialis yang berbeza adalah untuk kita saling lengkap melengkapi antara satu sama lain bukan untuk menghina2 orang?

Macam mana nak bagi rakyat Malaysia faham bahawa kapitalis telah menindas hingga elektrik dan rumah tempat kita tinggal pun menjadi sarang kapitalisme untuk membuat untung?

Macam mana nak bagi rakyat Malaysia faham bahawa konsep untung dalam perniagaan dibolehkan tetapi tidaklah sampai menindas sehingga mendatangkan kemudaratan ke atas rakyat?

Macam mana nak bagi orang buka mata, faham, baca apa yang kita ingin sampaikan?

Ada orang buat gerakan boikot untuk ajak rakyat berfikir.
Ada orang menulis untuk buat rakyat memahami.
Ada orang ditangkap polis untuk buat rakyat buka mata.
Ada orang terpaksa jadi lauk tahan maki untuk buat rakyat mendengar.

Apa sahaja yang rakyat melawan penindasan buat jika rakyat yang lainnya tidak mahu buka ahti untuk memahami, menyokong, dan kekal sekufu dengan polisi2 yang menindas, kerajaan yang zalim dan sistem kapitalis yang membuli, gerakan dan perjuangan rakyat tertindas takan ke mana2 kerana pemimpin yang zalim itu amat kecil jumlahnya dibandingkan dengan rakyat yang memilih untuk bersama2 yang zalim. Rakyat yang tertindas bukan ditindas oleh orang lain melainkan rakyat yang tertindas juga.

Fikir2kan.

Untuk rekod PTPTN dah highlight GERAKAN PELAJAR BOIKOT BAYAR PTPTN. 

Lihat bawah ;


Terima kasih PTPTN. 

Nampaknya korang takut dan cuak dengan suara rakyat. Maka kali neh tiada lagi jalan untuk kami berpatah balik. Kita lawan. Jika kali neh kita mati kerana melawan penindasan, kita lawan juga. Kita lawan sampaikan mahasiswa mendapat semula haknya. Sampaikan pendidikan tidak diperdagangkan untuk mengkayakan kroni. Kita lawan biarpun ada yang membenci. Kita terus lawan kerana pengakhiran kita ialah Allah yang akan tentukan. Bukan manusia2 yang zalim itu.

Episode pertama disini.

Mahasiswa, bersatulah!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...