Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Jumaat, 13 Disember 2013

Betul Ke Skim Persaraan Dikenakan Cukai 20%? - Ini Info Yang Anda Perlu Tahu.


EPF dikenakan cukai? Nak keluarkan duit EPF kena bayar cukai? Betul ke macam tue? Gila babi mana yang meroyan sangat nak mencukaikan wang simpanan hari tua rakyat di negara neh hah?

KAH KAH KAH

Actually, benda tersebut adalah separa benar. Ya, betul, kalau ikut statement terkini dari Rafizi Ramli berkaitan hal ini memang cukai akan dikenakan terhadap simpanan2 yang disimpan atas nama SKIM PERSARAAN HARI TUA / PENCEN dan sebagainya.

Tetapi ia tidak la tertakluk kepada simpanan dalam EPF. Hanya EPF saja yang dikecualikan dari bayaran cukai. Mana2 simpanan ataupun tabungan yang dibuat atas nama SIMPANAN HARI TUA ATAUPUN SKIM PERSARAAN HARI TUA yang dikendalikan oleh SYARIKAT SWASTA akan dikenakan cukai JIKA penyimpan memilih untuk mengeluarkan simpanan2 mereka sebelum berusia 55 tahun.

Jawapan menteri ;

Kerajaan berhak mengenakan cukai atas tabungan tersebut atas alasan penabung dalam skim persaraan swasta telah mendapat pelepasan cukai.

- Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Kewangan II

Menurut Rafizi ;

Pembayar cukai hanya mendapat pelepasan cukai yang limited. Paling tinggi setahun RM3,000 setahun dalam skim persaraan hari tua.

Maksudnya begini. 

Kita simpan tiap2 tahun. Dalam setahun, simpanan dalam tabung persaraan [SWASTA] kita akan dicukaikan mengikutkan kadar yang ditetapkan oleh kerajaan. Jika jumlah cukai yang dikenakan ialah RM5,000 selepas kiraan dibuat maka, hanya rm3,000 saja yang akan ditolak dalam polisi = pelepasan cukai [per year, per pengeluaran], baki lagi rm2k tue kita kena bayar. Itu, jika kita MEMILIH untuk keluarkan wang tersebut sebelum umur 55 tahun. Melainkan, ia dikeluarkan atas alasan kemalangan dan kecacatan. Lets say, kita keluarkan 2 kali dalam dua tahun yang berbeza, jika kiraan dibuat telah menyatakan kita perlu membayar cukai sehingga rm4k, maka hanya rm3k aje dilepaskan dari bayaran cukai baki rm1k kena bayar walaupun kita dah bayar cukai last year atas tabungan yang sama. Bukan bermaksud bayar sekali aje dah habis cukainya oke. Selagi kita memilih untuk keluarkan simpanan [skim persaraan swasta] sebelum mencapai usia 55 tahun selagi itu cukai untuk keluarkan simpanan akan dikenakan ke atas kita.

Kalau ikut statement Rafizi la kan.

Rujuk video disini.

Apa yang aku faham?

1. Kerajaan rupa2nya kenakan cukai waima ke atas simpanan rakyat sekalipun. Rakyat menyimpan, menabung dan melabur supaya dapat memperolehi wang lebih untuk menampung kehidupan di hari tua. Itupun rupany2 kerajaan kenakan cukai. What the hell. Duit kita kot tue. Apa hak kerajaan nak kenakan cukai atas tabungan kita sendiri?

2. Yang bermaksud kerajaan telah buat satu pindaan dalam akta percukaian merujuk kepada skim persaraan swasta. Jika dulu tak dikenakan cukai selepas bawa keluar duit sekarang kalau bawa keluar duit sebelum usia 55 tahun akan dikenakan cukai. 

3. Kadang2 kita nak bawa keluar duit sebab melabur kat tempat lain lebih berbaloi agaknya.

4. Tapi lepas neh nak buat macam tue kena bayar cukai la pula. Walaupun keluarkan duit sendiri.

5. Setiap bank setiap tahun tertakluk kepada bayaran cukai keuntungan. Wang2 simpanan rakyat sepatutnya di anggap telah pun membayar cukai keuntungan disebabkan pihak bank melabur dengan menggunakan pakai wang simpanan dan keuntungan dibahagikan ikut perjanjian tertentu. Maka disini, hasil keuntungan tersebut telah pun dicukaikan ikut peraturan kerajaan. Maka apa keperluan nya lagi untuk kerajaan turut mengenakan cukai bilamana rakyat memilih untuk keluarkan simpanan persaraan swasta mereka sebelum usia 55 tahun? Ini bermaksud double taxes tahu tak? Sudahla tertakluk kepada akta cukai keuntungan now kita tertakluk kepada akta cukai pengeluaran wang simpanan persaraan juga. This is totally bullshit man.

6. Kadang2 orang keluarkan sebab nak guna. Bukan atas nama kemalangan. Bukan disebabkan kecacatan fizikal. Tetapi sebab nak tampung kos pendidikan anak2 ataupun sebab urusan perkahwinan. Kadang2 nak cover kos beli rumah dan sebagainya. Ada la alasan2 tertentu yang kerajaan tak perlu MENYEMAK SANGAT DALAM URUSAN PERIBADI RAKYAT MEMANDANGKAN RAKYAT BERBELANJA MENGGUNAKAN WANG SENDIRI KOT BUKAN NYA MENGGUNAKAN WANG ROSMAH MANSUR. So apa hak kerajaan nak mencukaikan wang rakyat yang rakyat cari sendiri, menabung sendiri dan belanjakan untuk kegunaan diri sendiri? Adakah rakyat mencuri sekarang neh? Hidup jangan membabi sangat curi duit orang weh menteri2 Malaysia.

7. Bila rakyat takde duit ko cakap rakyat PEMALAS NAK MAMPOS. Bila rakyat menyimpan dalam EPF semata2, kadar keuntungan dia tak la tinggi mana. So mereka buat la inisiatif untuk melabur kat tempat lain yang dirasakan lebih berbaloi..

8. Then bila ko tengok rakyat dapat duit lebih sikit mula la ko dengki tak bertempat..

9. Maka ko wujudkan la cukai baru supaya lebih banyak collection cukai yang ko boleh dapat yearly.

Lepas tue sembang kencang pongpang2 tanya apa jasa rakyat pada kerajaan. Yang teruknya totok2 UMNO neh. Macam tak pergi sekolah. Dia ingat cukai yang wujud kat Malaysia neh cukai pendapatan aje.

Cukai jalan bukan cukai.
GST dan SST bukan cukai setiap kali beli barang. [semua rakyat yang membeli barang dikenakan cukai ini tak kira la budak2 ke dewasa ke]
Tol bukan cukai. Walhal setiap kali guna jalan kena bayar tol, tol juga merupakan salah satu kaedah cukai yang kita sendiri tak sedar sebenarnya.
Cukai rumah bukan cukai.
Cukai hartanah bukan cukai.
Cukai tanah bukan cukai.
Cukai simpanan bukan cukai.

Hanya cukai pendapatan aje itu yang cukai. Itu sebab setiap kali berbahas mengenai menteri2 gila meroyan habiskan wang rakyat depa akan gunakan hujah2 BODOH NAK MAMPOS. Berapa banyak ko bayar cukai weh [merujuk kepada cukai pendapatan]. Walaupun semakin ramai dikecualikan dari membayar cukai pendapatan tetapi lebih ramai lagi rakyat yang dimasukkan dalam kelompok sasaran cukai baru. Tak faham neh? G mati ah korang.

Tenkiu. 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...