Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 24 Disember 2013

Bakal Dipenjara Jika Berhimpun, PDRM Siasat Penyebar Poster - Himpunan Rakyat 31 Dec.

Apa benda neh? Sebar poster pun satu kesalahan ka? Kemon la polis. Jangan la buat lawak bangang, boleh tak?

Korang baca dulu kata2 polis kat bawah neh beb ;


JANGAN BUAT SPEKULASI –PDRM

Kuala Lumpur - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan menyiasat penglibatan parti pembangkang dalam penganjuran Himpunan Guling Kerajaan yang kononnya akan dilakukan pada 31 Disember ini. 

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya kini turut bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mengesan individu yang menyebarkan poster mengenai perhimpunan itu di Internet.

Tan Sri Khalid memberi amaran keras kepada mana-mana individu termasuk ahli politik atau pertubuhan bukan kerajaan agar tidak menyokong perhimpunan dan pihaknya akan menahan mereka terlibat di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (langkah-Langkah Khas) 2012.

Sumber: Utusan Malaysia

First, polis akan kesan mana2 pihak yang menyebarkan POSTER PERHIMPUNAN. Ramai yang sebar kot. Semua disiasat ka? Lihat bawah neh. Takan polis nak tahan aku sebab aku upload gambar kat bawah neh pula? Ce citer. Aku keliru wehh.. adakah menyebarkan poster juga merupakan satu jenayah?


Kedua, part berhimpun. Sekarang neh di laman2 media sosial poster kat bawah neh tersebar. Aku taktau dari mana ia datang. Tahu2 aje mereka kata polis dah keluarkan statement menerusi media dan akhbar bahawa sesiapa yang menyertai perhimpunan pada 31 Dec 2013 merupakan satu kesalahan. 

Yang tue aku ada tengok kat tv. Polis kata perhimpunan tersebut takde permit dan tidak mendapat kelulusan. Media pula menamakan perhimpunan tersebut perhimpunan guling kerajaan.

Helloo.. 

Macam mana pula perhimpunan untuk meraikan selamat datang tahun barang naik 2014 boleh menjadi perhimpunan guling + merusuh + ada bom + keganasan pula ?

Setahu aku la apa yang sedang berlaku ialah ;

1. Mereka akan datang serba hitam.

2. Bawa banner, bawa sepanduk dan apa2 yang patut.

3. Meluahkan ketidakpuasan ahti tentang kos sara hidup yang tinggi di negara neh.

4. Di samping menyatakan protes dan bantahan terhadap beberapa siri penyelewengan, tidak amanah, rasuah dan etc.

5. Sudah tentu protes2 ini untuk disampaikan kepada mereka2 yang terlibat secara langsung, yang mana menyebabkan rakyat susah. Siapa buat rakyat susah, dia mesti terasa.

Itu jek.

Macam mana pula seseorang facebooker yang tah sapa2 tah, bercakap nak merusuh apa bagai la apa la.. boleh mewakili mereka2 yang nak turun secara aman pula? Yang mana mereka2 ini akan hadir secara damai untuk buat protes sihat terhadap pihak2 tertentu.

Macam TURUN. Sebagai contoh la. TURUN akan protes dalam isu kos sara hidup. Adakah polis akan tahan, tangkap dan penjarakan mereka semua hanya kerana nak protes mengenai kenaikan kos sara hidup kat negara neh pula?

Aku tak faham polis.

Aku takde masalah kalau polis nak siasat jika benar ada unsur2 keganasan. Cuma perincikan siasatan tue. Hanya mereka2 yang dijangka akan membuat masalah aje la polis counter attack. Jangan la babitkan perhimpunan tue. Pasal ramai yang turun tue takde niat nak buat keganasan ataupun provokasi pun.


Untuk rekod, sebelum TURUN wujud, protes 31 Dec 2013 neh memang dah ada. TURUN wujud selepas idea neh timbul. Takde masalah la tue. Cuma adakah serangan PDRM terhadap kami rakyat marhaen bermula hanya selepas kewujudan TURUN yang diperlihatkan mesra PAS? Ini serangan bermotifkan politik ka?

Tak adil la macam tue. Itu namanya membuli. Orang lain bebas berhimpun rai sambutan tahun baru. Kenapa pula orang2 macam kami tak boleh berbuat perkara yang sama? Sambut kedatangan tahun barang naik juga merupakan satu sambutan, bagaimana perkara itu boleh menjadi satu kesalahan sedangkan tahun 2014 memang la merupakan tahun barang naik? Ia merupakan satu fakta kot.

Dan kenapa pula disebabkan satu pengguna facebook yang aku pun tatau sapa dia, polis beranggapan semua yang nak TURUN pada malam itu akan melakukan rusuhan? Mana pula datangnya citer nak bom2 neh? Adakah korang beranggapan bahawa kami akan bom sesama sendiri? Tidak kah itu persepsi yang amat karut lagi dangkal? Semua yang nak turun mahu lakukan protes aman. Kenapa pula kami nak pergi bunuh sesama rakan seperjuangan pula? Tak logik weh tuduhan melulu tue..

Tatau la mana POLIS dengar cerita. Tapi percayala, protes neh protes aman. Himpunan neh memang ada niat nak gulingkan kezaliman kerajaan terhadap rakyat. Itu fakta la. Buat apa kita nak tipu2. Tapi cara nak gulingkan tue bukan dengan cara pergi bunuh orang, bom sana sini, buat keganasan, pukul orang. Takde. Semua tue takde. Walaupun niat nak guling tue ada tetapi rakyat nak gulingkan kezaliman pemerintah secara steady dan berhemah. Mula2 bentuk kesedaran awam. Kemudian gunakan medium pilihanraya. Takan ini pun satu jenayah juga wahai polis2 negara?
 

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...