Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Sabtu, 3 Mac 2012

Fakta LYNAS yang anda mesti tahu 3 - Edisi siasat selepas HIJAU 2.

Sebelum neh aku dah sebarkan dua artikel awal lynas info2 yang korang kena tahu dan mesti faham untuk anti lynas. Aku paling tak suka dengan orang yang suka follow isu tanpa fahami kes. Nanti bila orang tanya depa terkial2 nak menjawab. Bila terkial2 nak menjawab itulah yang akan buka ruang persepsi konon nya anti lynas neh mempengaruhi orang ramai supaya sokong mereka walhal penyokong2 depa apa pun taktahu. Siyes menyampah siot.

Sekarang korang tengok dulu poster kat bawah neh.


Nota : Klik sini untuk paparan besar tentang poster2 kat atas neh

Poster kat atas neh korang kena hadam sebelum sebar. Jangan sebar tanpa fahami fakta kes. Aku dah terbaca beberapa komen di facebook di mana penyokong2 anti lynas tak faham apa pun sebab depa bantah lynas. Main balon jek. Kelakar siot.  Membalon + menyokong = kedua2 pihak kena ada fakta. Jangan ikut melulu lah weh. Orang balon, ko pun balon. Tapi orang balon ada fakta, ko balon apa? Apa pun takde. Kan dah leceh pada perjuangan kita neh.

Kat atas neh info asas. Sekarang kita pergi dalam lagi dalam isu lynas neh.

1. Pada beberapa hari lepas, kabinet kata kerajaan setuju sisa lynas dihantar pula ke australia. Lihat sini.

Secara am nya ia menyelesaikan hampir 50% masalah utama protes anti lynas neh. Namun adakah neh perkara yang logik? Jika australia menerima sisa = itu bermaksud bukan kah lebih bagus kilang tersebut dibina sahaja di australia? Ramai orang tak faham kenapa negara australia yang begitu besar membina kilang di malaysia? Mudah. 

Australia = negara yang mementingkan alam sekitar. LYNAS dibantah oleh penduduk australia dan ditolak oleh kerajaan sana atas faktor neh. Ini faktor utama. Operasi lynas akan jejaskan alam sekitar yang mana akan memungkinkan side effect kepada kesihatan penduduk australia.

Jika sisa lynas di hantar semula kepada aussie itu bermaksud = tambahan kos. Dalam dalam artikel yang sama kerajaan australia menegaskan bahawa mereka tidak menyokong sebarang import + eskport sisa radiasi tak kira kepada mana2 negara sekarang pun. Apa maksudnya tue? Maksudnya samada sisa itu kekal di malaysia or dihantar ke luar dari malaysia or berada di mana2 tanah yang wujud di dunia neh sekalipun atas nama mana2 negara ia TIDAK DISOKONG oleh KERAJAAN AUSSIE. Faham? 

Jadi jika anda fikir kata2 oleh kabinet umno neh munasabah, sila fikir semula.

2. Che rosli sokong lynas. Yang neh antara hujah yang sering digunakan berulang2 kali oleh penyokong2 lynas. Kata mereka che rosli = pas = sokong lynas. Tapi mereka lupa bahawa penyokong2 anti lynas = dari mca + bn pun ada. Lynas tidak boleh ditolak or disokong atas faktor individu. Yang neh mereka perlu difahamkan. Kita tak anti lynas hanya semata2 ko anti, aku anti atau sesiapa anti. Bukan. Ini persepsi yang salah. Jadi andai kata pr + che rosli dan sesiapa pun sekalipun sokong lynas itu bukan isu langsung. Fahami kes.

Lynas ditentang kerana ia merbahaya kepada penduduk di sekitarnya. Che rosli berpendapat lynas selamat JIKA.. lynas okey KALAU.. lynas tiada kesan ANDAI.. jika, kalau, andai digunakan untuk mengambarkan lynas selamat. Itu bukan selamat maksudnya.

Kata penyokong umno, kalau bawa kereta pun terdedah kepada risiko dan bahaya. Mereka bandingkan kereta = radiasi? Kereta = teknologi. Radiasi = teknologi ka? Penggunaan kereta lebih banyak impak positif berbanding impak negatif. Kewujudan kilang lynas di malaysia impak negatif lebih besar dari impak positif. 

Peluang pekerjaan yang besar = takde. Lynas menjanji 350 pekerjaan sahaja. Itupun utk mereka2 yang mahir der. Ada jentera, mesin yang mana memerlukan org yang betul2 mahir dan pakar je boleh operate seme tue.

Peluang cukai = bebas 12 tahun.

Peluang meningkatkan taraf hidup penduduk sekitar = takde, harga tanah dan kedai jatuh kerana kilang lynas = radiasi. Sapa nak duduk di kawasan ada kilang seperti itu?

Peluang penyakit = ada, terbuka luas kerana kawasan kilang dekat dengan kawasan perumahan. Janji 35km tp ia jadi 25km. Macam mana tue? 35km pun sebenarnya tak munasabah gak.  

Jadi apa yang ada sebenarnya untuk rakyat? Untuk rakyat = apa pun takde. Untuk kerajaan = terlibat dalam projek pembinaan + operasi kilang lynas. Tak kiralah macam mana ia tertulis atas kertas tapi atas duit, individu2 tertentu ada memperolehi kepentingan disitu.

3. Mahathir pun sokong lynas gak. Ini tokoh yang disegani ramai orang umno. Mereka kerap menganggap kata2 tokoh neh sebagai penanda aras apa yang perlu mereka sokong dan apa yang tidak perlu disokong. Hidup yang berpandukan kepada kata2 orang lain bukan lah hidup bagi pendapat aku. Dalam hidup neh kita ada akal seharusnya akal kita menentukan apa yang kita patut sokong dan apa yang tidak patut kita sokong.

Kenapa mahathir pro lynas? Baca sini. Anak mahathir ada kepentingan dalam lynas. Syarikat dia menjadi pembekal. Dan kilang lynas dibina oleh kontraktor malaysia der. Ingat bumbung runtuh? Parlimen bocor? Stadium hancur? Monorel tergendala? Terowong banjir? Masjid retak? Dewan tak siap? 

Bercakap pasal kontraktor malaysia itu satu hal. Bercakap pasal pemantauan yang tidak telus, itu satu hal yang lain. Bercakap pasal ketelusan media, itu satu hal lagi. Bercakap pasal pemimpin yang tidak jujur itu satu hal yang lain.  Kesemua hal neh digabungkan menjadi satu rangkaian organisasi yang besar untuk menutup kepalsuan. Ini bukan perkara yang main2. Mengapa orang2 kaya neh menganggap pelaburan yang merisikokan nyawa manusia ialah pelaburan yang menguntungkan? 

Orang2 yang sokong lynas mengatakan bahawa lynas dibina oleh mereka yang pakar dan mahir tapi akhirnya kita dapat tahu kontraktor malaysia yang bina. Orang2 yang sokong lynas mengatakan bahawa jentera2 lynas itu dibawa dari australia tapi akhirnya kita dapati ia sebenarnya datang dari china kerana china pengeluar utama tanah jarang.

China yang kita tahu, mereka juga mengabaikan kesihatan dan keselamatan rakyat yang duduk di sekitar kilang tanah jarang. Ini perbandingan yang mereka mahu kita buat dan kemudian paksa kita percaya dan setuju?

4. Pelabur dan pembekal lynas tarik diri. Sejak tahun lepas sehingga ke tahun neh terdapat beberapa insiden yang menyebabkan lynas malaysia terpaksa melambatkan operasi kilang mereka. 

Ia bukan rahsia bahawa pembekal resin kepada pembinaan kilang lynas tarik diri. Ia juga bukan rahsia HSBC australia menjual kesemua saham2 mereka dalam LYNAS malaysia disebabkan kontroversi yang tak berkesudahan mengenai isu keselamatan. Untuk menjaga reputasi dan nama baik bank mereka, jadi mereka tarik diri.

Adakah organisasi bank sebegitu BODOH sehingga nak melakukan satu2 perkara berdasarkan kepada kempen anti lynas yang konon nya TIADA FAKTA ? Sudah tentu ada FAKTA yang munasabah sehingga menyebabkan bank ini tarik diri dan saham lynas malaysia menurun. Jika kami orang2 yang tidak belajar sains ialah bodoh bagaimana pula penyokong2 umno menyifatkan keputusan2 bank + pembekal2 lynas + pemain2 saham di seluruh dunia? Bagaimana dengan penulis2 artikel mengenai kesihatan, keselamatan dan pencinta alam sekitar dimana mengutuk dan menghentam lynas malaysia yang terang2 bukan ditulis oleh aku dan orang2 pr? Adakah semua orang ialah bodoh dan mereka sahaja yang pandai? 

5. Selepas hijau 2 berlalu, najib menegaskan bahawa kajian sainstifik membuktikan lynas selamat. Ya, kita faham kajian berpihak. Dari dia selamat tapi kajian kita kata ia tidak selamat pula. Tapi adakah kita mendengar bahawa seluruh penyokong2 lynas akan berpindah ke kuantan? Tidak. 

Jadi jika najib beranggapan projek neh selamat dia harus buktikan ia melalui perbuatan bukan melalui cakap mulut. Disarankan seme penyokong2 lynas duduk di kuantan dan seme penolak2 lynas dipindahkan tanpa melibatkan sebarang kos ke tempat lain. Itu baru adil. Penyokong lynas = duduk dekat lynas, pembenci lynas = duduk jauh2 dari kilang lynas.

6. Statement najib di atas neh ialah statement terawal selepas hijau 2. Selepas itu menteri buat statement. Kemudian AELB, pihak yang memantau lynas buat statement. Kesemua statement2 mereka bercelaru dan sangat berbeza antara satu sama lain. 

Mari fahami terlebih dahulu apa statement mereka ;

Menteri kesihatan = Lynas tidak akan dibenarkan beroperasi andai sisa tidak dihantar pulang ke aussie semula.

AELB = Sisa akan dikitar semula.

Najib = Lynas selamat dari segi sainstifik dan sisa lynas akan dihantar jauh dari kawasan penduduk. Lihat sini. Ini statement terbaru najib. Siapa najib? = PM malaysia. Siapa menteri kesihatan? = bekerja bawah najib. Statement siapa lebih patut diberikan perhatian dan penekanan? Of course statement najib lah. Sebab dia ketua ma. 

Ini bermaksud apa? Maksudnya sisa lynas akan kekal dan tetap berada di dalam ini negara meskipun bukan berada di pahang. Kali neh setelah bukan hanya nyawa rakyat pahang jek jadi taruhan. Ia mungkin nyawa aku, nyawa ko dan nyawa sesiapa sahaja. Bagaimana jika ia dibuang di perak? Di kelantan? Di perlis? Di terengganu? Di johor? Di selangor? Di penang? Di kedah? Ataupun di mana2 sahaja? Bagaimana? Sebab tue aku cakap isu lynas neh isu nasional. Setelah membahayakan nyawa rakyat pahang nampaknya ia belum bagus tanpa melibatkan nyawa bukan rakyat pahang.

7. Pelan kitar semula tidak wujud. Tak kira semanis mana pun ayat AELB pelan kitar semula langsung tak pernah wujud. Ia hanyalah kata2 bagi melegakan suasana tetapi rakyat bukan bodoh. Jika ia boleh dikitar semula maka apa sebab menteri2 cakap ia akan dipindahkan ke kawasan lain or dipertimbangkan untuk di hantar semula ke aussie? Dan andai ia boleh dikitar semula sekalipun sudah tentu ia akan diusahakan oleh china yang dah terang2 menguasaikan 97% proses tanah jarang.

Boleh nampak tak sejauh mana nyawa kita berada di kelas paling bawah dalam ahti pemimpin2 malaysia? Mereka tidak pernah menganggap nyawa kita bernilai jadi kenapa perlu kita bersusah payah mengekalkan kedudukan mereka kelak pada pru - 13 akan datang? Fikir masak2.

Nota : Artikel neh telah dikemaskini.

Ameno : Seseorang yang hidup berpaksikan wang akan sentiasa mencari wang walaupun dia dah banyak wang..

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...