Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Rabu, 11 Mei 2011

GST, Cukai dan rakyat yang tertipu.

Semalam sapa ada tengok buletin utama? Arhh mesti ramai pembaca belog neh tak tengok sebab anti kat buletin utama kan? Takpe. Korang leh baca bawah. Sedikit intipati apa yang najib cakap kat dalam tv3 semalam cuma tak menyeluruh je lah ;



Selain dari perkara di atas, najib juga ada mengulas isu penyelarasan subsidi yang dilakukan baru2 neh membawa impak positif kepada negara untuk menuju ke sebuah negara yang berpendapatan tinggi. Mungkin nak ulas pasal kenaikan petrol dan gula tapi tak berani nak ulas sembrono so bagi lah ulasan yang nampak ekonomik sket paling koman orang2 yang tak faham apa2 terus jadi tak faham apa2. Heh.

Apa yang aku nak sekarang ialah isu pembohongan najib. Aku sendiri merasakan bahawa GST dan idea menjadikan malaysia sebuah negara yang berpendapatan tinggi memang relevant. Tapi yang tak kena disini ialah cara pelaksanaan. Kalau gaji rm350 masih wujud di malaysia toksah hadap lah nak jadikan malaysia sebuah negara yang berpendapatan tinggi. Nanti jadi macam tunisia pula. Pemimpin memang kaya raya sebab negara banyak kutip hasil tapi penduduk miskin segala bagai sampai tak cukup makan sebab nak tampung kos sara hidup yang tinggi. Seharusnya kerajaan cari alternatif menaikkan gaji pekerja2 yang rendah supaya mereka boleh survive dalam pelan kerajaan. Jangan buat pelan syok sendiri tapi dalam ahti rakyat najib asyik kena maki. Heh.

Point pembohongan najib ;

1. Pengurangan cukai korporat dan cukai pendapatan individu.

Korang tahu tak cukai korporat dan cukai pendapatan individu dikira macam mana? Neh bukan cukai orang2 yang berpendapatan biasa2, serdahana ataupun rendah bhai. Ini cukai untuk orang2 yang meraih pendapatan ribu2 tiap2 bulan beb. Setakat gaji rm2k sebulan kebawah toksah hadaplah kena cukai neh. Neh seme cukai2 yang orang kaya kena bayar, especially cukai korporat. Pengurangan cukai2 neh ada kaitan dengan kita ka? Korang rasa bagus ka? Meh sini aku kasi terang lanjut.

- org2 yang berpendapatan tinggi kena bayar cukai. Katakanlah mereka kena bayar 3% dari pendapatan tahunan mereka. Setelah kerajaan kurangkan maka mereka hanya perlu bayar 2% je.

- Kehilangan hasil kerajaan dalam cukai korporat dan individu tiada apa2 masalah sebab kerajaan ada GST.

- GST neh apa? GST neh semua kena bayar. Miskin ka, kaya ka, apa ka, asal beli barang mesti kena bayar. 

Secara ringkasnya begini, kerajaan mengurangkan kutipan dari orang kaya, dan kerajaan mencari peluang untuk mencari hasil dari rakyat malaysia. Disebabkan kerajaan nak collect sokongan dari orang kaya [pengurangan cukai] , maka 1malaysia kena tanggung beban neh. Siapa orang2 kaya neh? Banyak dari mereka kroni BN.Akhirnya yang dapat untung siapa? Lue fikirlah sendiri.

2. Kelebihan GST dan meningkatkan kesedaran awam.

Ketika najib cakap pasal neh depan tv3 aku pun rasa cam nak mencarut pula. Arhh sudah pandy kutty betul. Elok2 aku taktahu terus anwar ibrahim ajar aku jadi tahu. Kan dah terguna pakai. Aii janganlah salahkan anwar ibrahim pula kalau masing2 dah mencarut pandykutty kat najib neh. Sendiri mencarut sendiri tanggung akibat bhai. Heh.

Yang najib tak faham dari dulu lagi isu GST neh bukan pasal kesedaran awam ke segala bagai. Kerajaan nak buat itu ini untuk bangunkan negara dan mencari pendapatan untuk dibenefitkan balik kepada rakyat no hal. Aku fully support usaha kerajaan. Cuma idea yang bernas harus di follow up dengan pelaksanaan yang juga bernas. Bukan pelaksanaan yang syok sendiri. Kenapa tidak buat survey dimanakah silap dan lemahnya GST sehingga rakyat memilih untuk menolaknya? Amek tahu punca. 

Buat penyelesaian masalah untuk atasi rejection rakyat terhadap GST. Dah overcame masalah basic then baru ko proceed GST. Kalau dari dulu dok bagi kesedaran segala bagai kat rakyat tapi kerajaan satusen pun tak nak amek tahu apa sebab rakyat REJECT benda alah neh pun tak guna juga bhai. Ini lah nama nya pelan syok sendiri. Sendiri buat pelan sendiri cakap berjaya. Heh.

Tengoklah di tv3 semalam. Najib sendiri puji pelan dia. Dia cakap rakyat dah terima GST. Najib, aku CABAR ko.. aku CABAR ko buka open SMS. Live lagi telus. Mari kita buat undi SMS. Berapa ramai yang setuju dan tidak setuju dengan GST neh najib. Amacam? Ada berani? Setiap undian haruslah telus jangan nak main cilok sana cilok sini. Heh.

3. Najib cakap GST akan di implement kan next year.

WOW.. najib. Nampak sangat engkau pembohong. 2011 itu next year apa nya? Itu this year. This year is 2011 najib. Bukan next year. Ko neh tertinggal 1 tahun ke? Tahun neh dah ada GST bhai. Lue check sini, bil astro, maxis, broadband lue sendiri kalau tak percaya aku cakap apa. Bil telefon dan streamyx pun ada beb. KFC dan Sate kajang pun kena bhai. GST neh sama je dengan GST yang najib nak laksanakan tue. Tiada beza pun. Cuma apa yang najib sedang hold sekarang ialah GST secara menyeluruh pada barangan2 runcit. GST untuk syarikat2 perkhidmatan dan jenama popular dah lama dilaksanakan. Ini macam punya pemimpin, kalau depan tv pun dia berani tipu kita meskipun kebenaran neh kita dah tahu, toksah hadaplah dia nak bela kita bawa ke jalan Allah swt. Toksah hadap bhai. 

Orang islam kalau masih bersama sang penipu macam neh elok bunuh diri je bhai. Malu. Hek eley.. penyokong umno dah marah ke? Penyokong umno nak kutuk2 PR konon nak bagi aku sakit ahti lewteww.. heh. Kutuk jelah Apa aku ada sakit ahti? Taksub bukan sebahagian dari jatidiri aku. Heh.

Ameno : Penipu + pembohong = umno.


Share this

0 Comment to " GST, Cukai dan rakyat yang tertipu. "

Catat Ulasan

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...