Telegram PH http://t.me/beritapolitikmalaysia

Laporan yang tersiar tidak semestinya mewakili pandangan pihak pentadbir halaman.

Selasa, 26 April 2011

Hot : tol naik.


Aku assume korang dah baca perkara di atas neh. Sekali pandang memang nampak macam bagus. Nak buat satu kaedah yang mana boleh mengurangkan kesesakan ketika bayar tol. Aku agak bersetuju dengan shaziman neh. Tetapi setelah difikir2kan secara  teliti dan mendalam aku dapati bahawa ;

1. Aliran [laluan] neh akan siap sepenuhnya pada tahun 2015

2. Ini bermaksud ada keluar peruntukan tambahan. Dari siapa aku taktahu.

3. Duit yang keluar biasanya kena masuk balik lah. Apatah lagi kalau ini pelaburan pihak swasta.

4. So ini mungkin akan menyebabkan kadar tol naik pada masa akan datang.

5. Macam dalam ulasan di atas, mungkin kita kena beli tiket2 tertentu bagi membolehkan kita guna aliran / laluan tersebut. Katakanlah kadar tol tak dinaikkan [kekal] meskipun aliran tersebut siap sepenuhnya.

6. Mungkin juga jangkahayat tol itu pula yang akan dipanjangkan. Jadi tiada beza kat situ. Sebab shaziman cakap benda neh akan di implementasikan di semua plaza tol.

7. Jadi cita2 kita untuk melihat tol dihapuskan hampir mustahil. Jika PR perintah negara pun PR tak mampu hapuskan tol sekaligus melainkan mereka hanya mampu mengurangkan kerugian rakyat kerana sudah tentu perjanjian2 seperti ini akan didokumentasikan. Dan jika kerajaan langgarjanji, kena bayar gantirugi. Demm umno bakal meninggalkan kerajaan rosak kepada PR. Tetapi kita tak risau kerana ketika Nabi saw mula memerintah madinah pun sekali, madinah bukan berada dalam keadaan yang terbaik pada ketika itu.

Pandangan aku sendiri lah, agak sukar kerajaan nak hapuskan semua tol. Tapi kenapa tidak kerajaan kurangkan harga tol. Tol sekarang mahal nak mampos. Kononnya nak cover untuk membaiki kerosakkan jalan. Tapi tiap2 tahun kita tengok macam2 tender dibuka pada kontraktor untuk repair jalan. Jadi pemilik konsesi tol buat apa pula?

Kenapa tidak charge tol dengan harga yang mininum? Pengguna jalanraya di malaysia meningkat saban tahun. Kerajaan dan pemilik tol sudah untung banyak. Malahan mereka melabur situ dan sini. Sampaikan masuk berita ekonomi. Saham mereka melambung, keuntungan mereka berbillion2 ringgit.

Orang kata di malaysia neh orang yang paling kaya ialah orang cina. Tapi aku mula meragui fakta itu. Usahawan2 cina itu mereka mendedahkan dokumen sebenar harta kekayaan yang mereka miliki. Bagaimana pula dengan usahawan2 melayu kroni umno yang menyorokkan harta2 mereka? Mungkin untuk elak dikecam masyarakat. Di zaman serba canggih ini apa sahaja boleh berlaku. Aku percaya orang yang paling kaya di malaysia ialah taib mahmud dan no 2 ialah mahathir. Heh.

Ameno : Orang cina boleh berhenti berangan kalau mereka fikir mereka org terkaya di malaysia. Heh.

Share this

2 Responses to " Hot : tol naik. "

  1. hahahha..tak tau nak gelak main2 or gelak serius.. sape pedulik dah benda2 camni agaknya.. apapun alasan diberi,,naik tetap naik.. mujur saya duduk kat kampung je..setahun adala 2 kali jumpa tol..itupun kalau berjalan2..

    Seandainya semua lelaki sudah tidak berminat pada seks

    koleksi artis seksi dalam majalah mangga

    Jom anti PAS!!!??

    BalasPadam
  2. Mane pernah "naik" , "penyelarasan" saja.

    kesilapan berlaku bila ia diswastakan, yang untung pihak swasta.bukannya rakyat.

    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita



    Kenapa perempuan suka tayang body pada lelaki



    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita

    .

    BalasPadam

Sebarang cadangan, kritikan, tempahan iklan dan segala berita boleh je hubungi saya di sini orderonline2010@gmail.com

Segala penulisan di dalam blog ini mewakili pandangan peribadi saya [dan beberapa penulis lain] dan bukan mewakili mana2 parti/pemimpin/ataupun mana2 individu.

Segala komen yang anda tulis di sini tidak menjadi tanggungjawab penulis jika berlaku apa2 perkara kelak. Sendiri komen sendiri tanggung.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...