Khamis, 8 September 2011

Prepaid rm10 bukan harga rm10.60 tapi rm11 ataupun rm12..

kah kah kah..

Padan muka.

Memandangkan aku ada kenal member2 yang buka kedai telekomunikasi sebab dulu ada gak involved dengan bisnes neh, aku pun calling2 larh dorang sambil mengumpat2 kerajaan. Then aku tanya dia beberapa perkara. Kat sini aku susun supaya korang senang faham.

1. Wey topup sekarang dah ada cukai kan?

Aha.. tapi kita orang dah tahu awal2. Sebab tue borong stok banyak2 tapi jual harga baru. Tapi jangan salah faham.. kita orang tak dapat untung sangat sebab pembelian dari sana pun di hadkan. Maksudnya walaupun kita orang nak beli banyak2 untuk simpan stok tapi syarikat telekomunikasi [MAXIS, DIGI, CELCOM, UMOBILE DAN DLL] lagi pandai. Dorang sorok stok dan kawal pengedaran nya.  sehingga 15/9 melainkan kepada anak syarikat dorang sendiri.

2. Okey so sekarang berapa aku kena bayar? Ikut harga kerajaan ke?

Tak. Harga rm10.60 ialah harga paling rendah ko boleh dapat untuk topup rm10. Ko kena faham apa yang dimaksudkan bila dorang tetapkan harga. Penetapan harga itu hanya menentukan harga rendah bukan harga tinggi beb. Mungkin di sesetengah kedai akan jual rm11 dan kedai yang jual rm11 akan jual rm12 pula bergantung kepada harga kos yang dia kena bayar masa amek stok nanti. Ko faham kan pasal ko line neh.

3. Macam mana dengan e-reload? Sama gak ke?

Ramai orang jual e-reload rm5.30 sebelum cukai, selepas cukai samada rm5.60 ataupun jadi rm6 untuk topup rm5.

4. So aku nak maki ko boleh?

Jangan, kita member. Ko maki larh kerajaan. Bukan aku yang buat undang2 neh. Tapi dorang. Selain dari prepaid dan simpack.. syarikat telekomunikasi juga akan dikenakan cukai di atas setiap product jualan mereka macam broadband. Katakan ko beli broadband kat celcom  rm199 + cukai 6% itulah harga yang perlu ko bayar. Tapi neh seme masih dalam proses. Aku tatau bila nak laksanakan. Info pun dari sana gak.

So sekarang korang dah faham kan beban yang kita kena tanggung kelak? Carta harga prepaid tue sebenarnya tak berguna langsung sebab tak boleh pakai. Hehehe.. aku tertarik bila member aku cakap harga yang ditetapkan ialah harga ter-rendah bukan harga tertinggi. 

kah kah kah

Masak weh.. masak! Hari2 rakyat susah bn yang buat.

Ameno : BN tahu rakyat belum mampos lagi.. harus disedut duit kita sampai kita mampos maaa.. caya larh bn.. terbaekk..!

Share this

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...